Skrevet av Emne: spørsmål ang. dynamo med og uten frihjul. - reim som hopper  (Lest 1244 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget gshock

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 69
Hei,
hadde en plutselig servo-lekk fordi røret sprakk helt inne ved pumpa. Fikk bytta rør, men etter det så skreik dynamo helt sinnsykt.
Var tydeligvis dynamo, tilfeldig at den plutselig begynte bråke i lager, men har hatt en skrikelyd når jeg slo av bilen tidligere så antar det var påbegynnende lagerhavari.

Fikk nå tak i en brukt dynamo MED frihjul, men når jeg nå starter bilen ( skriking og ulyder er vekk heldigvis) så står viftereima og hopper i delen mellom vannpumpe og løpehjul. (på oversiden av pumpa og til høyre om jeg kan si det sånn).

Strammehjulet står nå HELT stille i motsetning til før jeg byttet dynamo,da hoppet den ganske mye. Hadde da dynamo UTEN frihjul.
Har hatt reima av og på en del ganger nå for å finne ut av skrikeproblemet ( trodde det først var reima som glapp på dynamo) og strammeren virker normal når jeg slepper opp spennet på reima.

Er det normalt at reima hopper med dynamo m/frihjul ? og at strammeren står HELT stille plutselig ?

takker for tips.


« Siste redigering: Lø., 2,Mai,2020,23,03 av gshock »
2000 WJ 3,1 limited

Utlogget gshock

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 69
Sv: spørsmål ang. dynamo med og uten frihjul.
« Svar #1 på: Lø., 2,Mai,2020,22,42 »
Kort spørsmål, er det innafor å kjøre med multireim som vibrerer/hopper?
2000 WJ 3,1 limited

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Min hopper/vibrerer en del på tomgang. Har ny reimstrammer, bytta for et par år siden.
Den gamle var helt utslitt så det var på høy tid, før det ble reim/strammer havari.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget gshock

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 69
Sv: spørsmål ang. dynamo med og uten frihjul. - reim som hopper
« Svar #3 på: Lø., 9,Mai,2020,19,01 »
Fant endelig feilen, byttet strammer, reim, dynamo, 2 løpehjul uten hell.

Viste seg at den braketten som holder servopumpe og dynamo har sprekt for andre gang på 4 år :/
Trodde ikke det skulle være mulig med støpejern, men sånn var det nå.
Bolten på siden av braketten hadde knekt også, så et eller annet rart er det som skjer.


Fikk bytta denne og da var bilen god som ny. SPesielt med nytt transmission mount :)
( det gamle var HELT ferdig og litt til for å si det sånn)
Bare nye motorfester nå så er bilen god som ny.
2000 WJ 3,1 limited

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: spørsmål ang. dynamo med og uten frihjul. - reim som hopper
« Svar #4 på: Lø., 9,Mai,2020,20,20 »
Hmm, det må jeg sannelig sjekke. Har din gått mange km. da?

Har nye motorfesteforinger samt nytt trans mount og frihjul til dynamoen liggende.
Så får ta det litt etter litt.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget gshock

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 69
Sv: spørsmål ang. dynamo med og uten frihjul. - reim som hopper
« Svar #5 på: Sø.,10,Mai,2020,01,11 »
370.000 nå er det vel - kjøpte den etter at toppene er overhalt så da er det vel rusta som dreper den før motoren går dukken :P
Men det er litt merkelig med den braketten synes jeg, men shit au - nå nyter jeg god bil igjen, har måtte kjøre reservebil ( ford focus 2000 ) en stund så er fornøyd nå.

forøvrig ikke så ille å bytte mount på girkassa, bare jekka opp litt under kassa, ned med travers og løsne 8 bolter så var det klar bane.

2000 WJ 3,1 limited

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: spørsmål ang. dynamo med og uten frihjul. - reim som hopper
« Svar #6 på: Sø.,10,Mai,2020,01,38 »
Min rundet 143.000 km forleden  :P
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.