Etter en litt lengre testkjøretur så blir bakbremsene fortsatt godt og vel håndvarme etter et par mils kjøring uten å bruke bremsene.
Dvs. 30-40 grader på bremseskivene ved 0 grader lufttemp. Med andre ord så subber klossene hårfint. Skivene blir helt kalde etter få minutter.
Subbingen har tydeligvis ingen bremsende effekt, dvs. bilen ruller like lett som før fra stillestående.
Bremser man litt innimellom så blir de straks en del varmere siden de tydeligvis ikke får kjølt seg nok ned i pausene.
Nå brukte jeg de gamle klossene, siden de var byttet for bare et par tusen km siden.
Det kan jo naturligvis være noe skjevslitasje på dem siden de stod i de gamle dårlige kaliprene/brakettene.
Antar at bare noen tidels mm skjevslitasje på klossene kanskje kan medføre subbing når de monteres i nye kalipre.
Men det vil i såfall gå seg til, i teorien.
Skivene foran er iskalde uansett kjøredistanse, så lenge de ikke har vært i bruk.
Denne konstante subbingen vil naturligvis gjøre at klosser og skiver slites raskere enn normalt.
Jeg har noen teorier om årsaken. Hvis det ikke er den midtre bremseslangen som har kollapset da.
Men det finner jeg ut i løpet av et par dager, bare jeg får skiftet den.
Hjullagrene bak ble skiftet for snart 40.000 km siden. Kan ikke huske at det var noen aksial slakk i stikkakslene den gangen, men det er jo lenge siden.
Nå virker det som om det er 1-2 mm (ikke eksakt målt) slakk inn og ut, når jeg prøvde mens kaliprene var av. Men det er minimal slakk radialt.
Jeg skal kontrollmåle dette når jeg skifter til sommerhjul snart.
Kan ikke helt skjønne hvordan det kan bli så mye slakk inn og ut, slik som navet er bygd opp.
I utgangspunktet er det vel simmerringen som holder lageret (og stikkakslingen) på plass (konisk rullelager).
Simmerringen holdes igjen på plass av "bearing retainer" med 4 bolter. Se bilde under (faktisk fra en Nissan Titan pickup men helt likt oppbygd).
Evt. slakk inn og ut må vel da skyldes manglende press på simmerringen, hvordan nå det skulle gå til.
Uansett så vil en slik vandring av bremseskiva inn og ut gi et stadig press på bremseklossene, og få kaliperen til å vandre inn og ut på glideboltene.
Dette vil jo også kunne forklare slitesporene i kaliperbraketten der endene på bremseklossene ligger an.
Videre kan bremseskivene ha blitt overopphetet og slått seg tidligere. Skivene og klossene ble byttet samtidig med hjullagrene for altså snart 40.000 km siden.
Det ble da varmgang på prøveturen pga. at stemplene hang i kaliprene bak. Måtte hone sylindrene og det har siden funket fint bortsett fra at klossene etterhvert ble noe skjevslitt.
Klossene ble derfor byttet i fjor høst, og nye kalipre er altså nå montert. Skivene er ca 9,5 mm. Mot 10,5 mm nye og 8,5 mm som er nedre grense.
Har aldri målt skivene for skjevhet/kast, men det skal jeg sannelig gjøre. Har jo måleklokke for slikt.
Om det er kast i skivene så vil jo det også forårsake varme, samt slitasje på klossene. Og kaliperen vil antagelig vibrere i braketten.
Er det både kast i skivene og aksial vandring i stikkakslingen så er det ikke rart at det blir subbing i klossene.
Får se hva jeg finner ut etterhvert. Burde jo ha byttet både skiver og klosser samtidig med kaliprene, men de var jo ikke i nærheten av å være utslitte.
Men moralen blir iallefall at man bør sjekke skivene for kast, og måle klossene for skjevhet før man bruker dem på nytt med nye kalipere.
Om alt er OK og det fortsatt subber, så står man bare igjen med den aksiale slakken i stikkakslingene, som jeg skal kontrollmåle ved nærmeste anledning.
De ytre bremseslangene er altså neppe noen feilkilde selv etter 20 år, og den midterste som er i konstant bevegelse skal jeg bytte i løpet av uka (og kappe og inspisere den gamle innvendig).
En siste mulig feilkilde er håndbremseskoene, men det er vel heller sjeldent. Da vil iallefall ikke selve bremseflaten på skivene bli varmere enn navet.