Skrevet av Emne: Tungstartet GC - Luft i dieselanlegg 2,7 crd  (Lest 1756 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Magnei

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 7
Tungstartet GC - Luft i dieselanlegg 2,7 crd
« på: On.,13,Februar,2019,17,15 »
Det har dukket opp et problem på min 2004 mod. 2,7 crd. (km 218000) Det begynte med at den ble veldig tungstartet når den hadde stått ei stund/ over natta.. Jeg skiftet dieselfilteret, samt den svarte plastventilen på toppen av filteret. Nå er den tregstartet stort sett hele tiden - må kjøre startmotoren leeeenge, og det kommer luft i røret mellom filter og pumpe (det gjennomsiktige røret). Når jeg stopper motoren, drar det seg luft i slangen som kommer fra tanken (jeg har satt på en gjennomsiktig slange også her, så det blir lett å se.) Er det noen som har vært borti tilsvarende åproblemer tro? Jeg har også forsøkt å koble baypass returdieselen ved å skjøte sammen de to slangene som går inn på plastventilen, og plugge hullet til ventilen på filtertoppen. Problemet med luft i røret mellom filter og fødepumpe var imidlertid det samme... Håper på gode tips til å fikset på dette - da bilen ellers er i god stand :)

Utlogget Jensemann

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 75
Sv: Tungstartet GC - Luft i dieselanlegg 2,7 crd
« Svar #1 på: Fr.,15,Februar,2019,18,41 »
Følger denne da jeg har samme problem. Det jeg har gjort:Monterte en enveis-ventil på slangen som går inn til filteret, for å forhindre at diesel renner tilbake i tanken. Hjalp ikke en dritt.  Byttet alle O-ringene, 6 totalt, en bakerst på railen, en i midten på dieselfilteret, 2 på høytrykkspumpa, og 2 på lavtrykkspumpa, byttet den svarte plastgreia du beskriver, byttet dieselfilteret til en type som ikke har avtapping for vann og ikke har vannsensor.
Fortsatt like ille.
Det som står igjen nå er å bytte hele returslangen som er festet oppå alle injectorene. Hvis det ikke funker heller så må det være noe galt nedi dieseltanken??
« Siste redigering: Fr.,15,Februar,2019,18,45 av Jensemann »

Utlogget Jensemann

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 75
Sv: Tungstartet GC - Luft i dieselanlegg 2,7 crd
« Svar #2 på: Fr.,15,Februar,2019,18,44 »
Jeg har troen på at det kan være returslangen fra dysene, kanskje en av O-ringene på de små plast-stykkene oppå hver dyse slipper inn luft

Utlogget Magnei

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 7
Sv: Tungstartet GC - Luft i dieselanlegg 2,7 crd
« Svar #3 på: Fr.,15,Februar,2019,19,50 »
I dag hentet jeg ut en ny dieselslange m. koblinger mellom filter og fødepumpen (kjøpt hos maldalimport.no) - samt at jeg monterte på en tilbakeslagsventil på slangen som går fra tank til filteret (kjøpt på watski.no), men problemet med luft i dieselen fra filteret var der fremdeles når jeg startet motoren.... Etter noen gode gloser over skuffelsen, demonterte jeg det nye filteret og byttet o-ringen på vannsensoren (på undersiden), og etter tips fra en Mercedesekspert, satt jeg på en o-ring på dreneringsskruen på siden av filteret (plastskruen) samt at jeg satt på en bit av en silikonslange (ca 2 cm) på selve "tuten" på dreneringsskruen, som jeg proppet med en 8 mm kort bolt . Og etter flere dager med feilsøking, frustrasjon og spekulasjon så ble problemet borte. Ikke en luftboble som nå kommer i slangen mellom filter og pumpe, og dieselen blir værende i slangen som kommer fra tanken. Nå har jeg tatt noen testturer, og stoppet og startet motoren flere ganger - og nå er den like lettstartet som den bestandig har vært...

I går gjorde jeg følgende: For å sjekke om det var lekkasje på returslangene, baypasset jeg disse ved å koblet sammen slangene som går inn på den svarte plastventilen på toppen av filteret (returdieselen) og proppet endene på plastventilen med to slangebiter som jeg tettet i endene. Da kobles all returdiesel direkte til tanken, uten å gå om filteret - men resultatet var det samme: luft i røret mellom filter og pumpe, men da var evt. lekkasje i returdieselen eliminert - i og med at den ikke går gjennom filteret... Så var det altså bare en liten o-ring eller to som var årsaken til hele problemet. Nå har jeg koblet på slangene igjen slik de er originalt, og alt fungerer perfekt!!

PS! Om det kommer luft i røret/ slangen mellom filter og pumpe når motoren går, er det nok mellom pumpa og tanken den suger inn luft... Har du sjekket om slangen som kommer fra tanken og inn på filteret kan være morken .... evt. sjekka røret som går fra tanken og frem til motorrom? Siden fødepumpa står i front på motoren, skapes det undertrykk i dieselanlegget frem til pumpa... Dette kan medføre at det suges inn luft - men ikke rinner diesel ut... På de fleste andre biler er fødepumpa i tankområdet, slik at det blir overtrykk i dieselanlegget, og evt. lekkasje blir da lettere å oppdage. Så jeg har villet sjekke rør og slanger fra tank til filter før jeg byttet returdieselslangene - der en formelig må være slangemenneske for å komme til i bakkant av motoren..
« Siste redigering: Fr.,15,Februar,2019,22,31 av Magnei »

Utlogget Jensemann

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 75
Sv: Tungstartet GC - Luft i dieselanlegg 2,7 crd
« Svar #4 på: Lø.,23,Februar,2019,19,26 »
Jeg byttet ut dieselfilteret mitt til et filter av lik størrelse og type, men uten hull til vannsensor og avtappingsskrue. Resultetet var ingen luft i dieselen mer, og en fantastisk mye mer lettstartet motor.

Anbefales!

mann filter- wk842/13
« Siste redigering: Lø.,23,Februar,2019,19,37 av Jensemann »