Skrevet av Emne: Toppdekselpakning  (Lest 1642 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Woody

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 76
  • Leksvik, Trøndelag
Toppdekselpakning
« på: Lø., 2,Februar,2019,19,45 »
Hei
Er det noen der ute som har framgangsmåten klar for skifte av toppdekselpakning på 3,1 l?
Må man senke motor, eller går det uten  ???
1999-mod. WJ 3,1TD Limited QD

Utlogget Woody

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 76
  • Leksvik, Trøndelag
Sv: Toppdekselpakning
« Svar #1 på: Sø., 3,Februar,2019,09,03 »
Ingen som har byttet denne selv?
1999-mod. WJ 3,1TD Limited QD

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Toppdekselpakning
« Svar #2 på: To., 7,Februar,2019,17,58 »
Det er det helt sikkert men kanskje oftest i forbindelse med overhaling/bytte av topper.
Da bør man vel senke motor i bakkant, men det meste går vel med litt overtalelse.
Det er vel relativt enkelt å løsne bjelken under girkassen, dvs. den står vel under overdrive-enheten mellom automaten og fordelingskassen for å være helt presis.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Woody

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 76
  • Leksvik, Trøndelag
Sv: Toppdekselpakning
« Svar #3 på: Fr., 8,Februar,2019,11,39 »
Har omsider sjekket i servicemanualen på Jeeps Limited, og der står det at man skal frigjøre og ta ut motorfestebolten på turbosiden for så og slippe ned motoren.
Hadde håpet noen hadde gjort jobben, og fastslått med sikkerhet om det er nødvendig. Det blir en god del ting å løsne fra motoren i tilfelle det er måten å gjøre det på.
1999-mod. WJ 3,1TD Limited QD

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Toppdekselpakning
« Svar #4 på: Fr., 8,Februar,2019,12,23 »
Ja i manualen står det overraskende nok ganske detaljert om dette på side 28 i motorkapitlet.
Jeg trodde det stod bare om utmontering av komplett motor.

Men det er på venstre side, altså ikke på turbosiden man skal løsne motorbolten fra.

Servicemanualen til 3.1TD (motorkapitlet) finner man forøvrig her http://www.gianecri.it/WJ/2000%20WJ/ewj_9a.pdf

For 1999 er det bare å bytte ut tallet 2000 i linken.

Vedlagt screenshot av side 28 fra både 1999 og 2000-manualen. Litt forskjellig ordlyd på noen punkter. Men i prinsippet skal det vel ikke være noen forskjeller.
Ser at man bør/må løsne røret til AC kompressoren, og vakumere og fylle opp systemet etterpå. Det er jo litt upraktisk.
« Siste redigering: Fr., 8,Februar,2019,12,29 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget cat-vi

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: Toppdekselpakning
« Svar #5 på: Fr., 8,Februar,2019,23,35 »
Mener jeg kun løste de fire boltene traversen som girkassa er montert på og senka den ned nok til å få tak i de aktre boltene og annet rælamikk.

Utlogget Woody

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 76
  • Leksvik, Trøndelag
Sv: Toppdekselpakning
« Svar #6 på: Ma.,11,Februar,2019,20,59 »
Tror jeg prøver med å senke girkassa jeg også. Takk for tipset.
1999-mod. WJ 3,1TD Limited QD

Utlogget cat-vi

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: Toppdekselpakning
« Svar #7 på: Ti.,12,Februar,2019,12,15 »
Om du fjerner to bolter i traversen og skrur de to lange boltene nesten helt ut og senker jekken du holder girkassa oppe med til den henger på de to eller kanskje bare en bolt så er det litt enklere å få traversen opp i igjen i skruhøla.

Utlogget Woody

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 76
  • Leksvik, Trøndelag
Sv: Toppdekselpakning
« Svar #8 på: On.,13,Februar,2019,05,54 »
Det blir vel å prøve å senke girkassa, selv om det virker som det utgjør veldig lite i bakkant av toppdekslet kan det være nok til å få det av.
1999-mod. WJ 3,1TD Limited QD

Utlogget V.mikalsen73

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 2
Sv: Toppdekselpakning
« Svar #9 på: Ti.,26,Februar,2019,20,14 »
Jeg hadde av alle toppene på min 3,1 uten å senke motoren.
Trangt, men gikk bare fint.