Skrevet av Emne: Kupélys slår seg ikke av  (Lest 2579 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget bjorhei36

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 19
Kupélys slår seg ikke av
« på: Sø., 6,Januar,2019,15,24 »
Hei! Fant bilen tom for batteri i dag til tross for at dørene var lukket. Etter lading av batteriet fant jeg at alle kupélys var på, samt lampa ved passasjerføtter.
XJ 97 modell limited 4.0

 Har søkt en del rundt og forsøkt følgende:

- Hovedlysbryter står ikke helt til venstre - om jeg gjør dette går lysene på et knepp sterkere, så åpenbart at å vri bryteren innvirker på systemet uten å slå av lysene når jeg vrir den tilbake.
- Har tatt ut bryterne som sitter i døra og rengjort. Jeg tok ut alle en etter en, men lyset stod fortsatt på. Jeg tok så og koplet ut ledningen i bakluka i tillegg, men lyset var fortsatt på.

På bakgrunn av dette tenkte jeg at det kunne være en jordingsfeil, kan det stemme? Har sett på ledningene ved sikringsboks på passasjerside foran, og jeg har tatt av panel i bagasjerom på passasjerside og undersøkt ledningene der.

Det som er litt underlig er at det ikke er 100% system i hvordan lysene fungerer nå. Hvis jeg kopler ut batteriet og så på igjen er lysene av. Hvis jeg så åpner en av dørene går lyset på. Noen ganger står lyset på selv om jeg lukker døra. Andre ganger slår lyset seg av igjen når jeg lukker døra den første og andre gangen, og etter det "henger" det seg opp igjen. Lite system altså.

Jeg har ikke noe elektrisk problem utenom fjernkontroll til sentrallås som ikke fungerer. Sentrallåsen fungerer som normalt ved å bli operert fra førerdør.
Det er ettermontert startsperre om det kan ha noe å si.

Forslag til neste steg?

Takk for hjelp.
« Siste redigering: Sø., 6,Januar,2019,17,49 av bjorhei36 »

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Sv: Kupélys slår seg ikke av
« Svar #1 på: On., 9,Januar,2019,09,36 »
Lysbryteren i døra er så enkel at når ei dør åpnes, så jordes den kontakten og lyset tennes. Problemet er at dersom ledninga til én av disse gnisser av isolasjon og går til jord, vil lyset også tennes. Så dessverre så må du plukke av paneler og se om du finner skader på ledningene til alle dørbryterne.

Dette understøttes av at feilen er «av og på», for den minste bevegelse i bilen, f.ex slamring med en dør, kan gjøre at det skadede området med kontakt med karosseriet kan svinges bort fra metall, og lyset virker som det skal.
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget bjorhei36

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 19
Sv: Kupélys slår seg ikke av
« Svar #2 på: On.,16,Januar,2019,21,24 »
Riktig, takk. Har sjekka flere runder, men ikke funnet noen ledning som mangler isolasjon enda.

Nå i dag begynte varmeapparatet å fuske litt. Det har aldri vært noe trøbbel, men nå blåser vifta kun på maks effekt, altså fire. Nivå 1-3 er helt dødt. Kan det være noen sammenheng elektrisk mellom dette, eller er det helt tilfeldig og enkeltstående hendelser?

Ellers har jeg som sagt ettermontert startsperre, og fjernkontrollen til sentrallåsen har ikke virket på en stund. Noen idé om dette også kan være av betydning?

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Sv: Kupélys slår seg ikke av
« Svar #3 på: On.,16,Januar,2019,21,52 »
Er nok dessverre ikke sammenheng, men feil på kupevifta er en klassiker. Her er fix: http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,9440.msg57876.html#msg57876
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget bjorhei36

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 19
Sv: Kupélys slår seg ikke av
« Svar #4 på: Ti.,26,Februar,2019,11,00 »
Legger ved en liten oppdatering. Byttet motstander til kupévifta, men det var som antatt to enkeltstående hendelser, ingen sammenheng. Har gått gjennom det jeg har kommet til av ledninger, men ikke funnet noen jordingsfeil enda. Midlertidig løsning har dessverre blitt å ta ut alle lyspærer i kupéen. Si gjerne fra om flere har gode tips til hvor jeg skal fortsette jakten.

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Sv: Kupélys slår seg ikke av
« Svar #5 på: Ti.,26,Februar,2019,20,54 »
Kom til å tenke på, feil på lys på XJ henger ofte sammen med lysbryteren! På min -87 vrir jeg hovedlysbryteren helt til venstre, så tennes kupélyset. Prøv å vri litt på lysbryteren frem og tilbake og se om det har effekt.
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget bjorhei36

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 19
Sv: Kupélys slår seg ikke av
« Svar #6 på: On.,27,Februar,2019,10,29 »
Har forsøkt det, står i første innlegg. Hadde vært deilig om det var så lett!

Utlogget Herman

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 352
Sv: Kupélys slår seg ikke av
« Svar #7 på: Lø., 9,Mars,2019,11,06 »
kupelyset er styrt av rele, mener det relet sitter nede ved høyere sparkeplate, lenge siden jeg har feilsøkt på tak/kupe lys :)