Skrevet av Emne: Lekkasje på Dana 30 fremdiff  (Lest 1321 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Jensemann

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 75
Lekkasje på Dana 30 fremdiff
« på: Lø.,15,Desember,2018,20,44 »
Jeg fikk lekkasje på fremdiffen i fjor vinter. Fylte en skvett Omega 917, og det ble potte tett igjen. Men nå når tempen har krøpet under -10C begynte det å lekke igjen.
Er det noen som vet ca hvor mange timer det beregnes på verksted for å bytte disse tetningene?
Diffen må jo ut, samt akslingene. Jeg har ikke lyst å gjøre det selv pga kaldt og jævlig ute i garasjen

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Lekkasje på Dana 30 fremdiff
« Svar #1 på: Sø.,16,Desember,2018,07,57 »
Som amatør brukte jeg jo en del timer. Måtte låne et spesialverktøy og lage et annet.
I mitt tilfelle så hadde jeg jo allikevel hele forakslingen montert ut av bilen så slik sett ble det jo langt enklere for meg iallefall.
Når stikkakslingene puttes inn igjen så er det jo ganske viktig at ikke sand og møkk dras med inn i diffen, eller blir liggende mellom tetning og aksling.
Spesielt den lange akslingen kan være utsatt. Jeg løste det problemet med å permanent sette inn et 50 mm plastrør som foring i akslingen.
Først kjørte jeg igjennom med roterende stålbørste på en lang forlenger siden det var en del rust der (iallefall på den siden det ikke hadde vært lekkasje).
Etter at jeg hadde fått vekk oljen. Hadde lekkasje på ene siden, tror det var den lange. Har faktisk glemt hvordan jeg gjorde det akkurat det der.

I denne tråden har jeg beskrevet jobben, et stykke ned på side 3 samt side 4. http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,6901.30.html

Ser ut som photobucket nå viser bilder igjen. En stund måtte man ha en egen plug-in for å vise bilder fra brukere som ikke hadde kjøpt et dyrt photobucket abonnement.
« Siste redigering: Sø.,16,Desember,2018,08,06 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Jensemann

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 75
Sv: Lekkasje på Dana 30 fremdiff
« Svar #2 på: Sø.,16,Desember,2018,19,04 »
Takk for svar. Jeg har sett endel Youtube videoer der de fleste tar ut og inn innmaten i diffen uten å bruke den sprederen du bruker. Det ser veldig lett ut på video hvertfall. Prøvde du uten først?

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Lekkasje på Dana 30 fremdiff
« Svar #3 på: Sø.,16,Desember,2018,19,59 »
Den satt iallefall godt fast, så jeg orket ikke bruke makt når jeg nå fikk tak i sprederen.
Særlig siden spreder er beskrevet framgangsmåte i den store kloke boken. Men er jo godt mulig det går uten.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.