Skrevet av Emne: Motorvask  (Lest 1545 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Woody

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 76
  • Leksvik, Trøndelag
Motorvask
« på: To.,22,November,2018,22,02 »
Noen som har erfaringer med hvordan man best tar motorvask på 3,1 literen?
Er det bare å gyve løs med høytrykkspyleren eller er det noe man bør passe spesielt på?
1999-mod. WJ 3,1TD Limited QD

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Motorvask
« Svar #1 på: To.,22,November,2018,23,46 »
Jeg syns høytrykkspyler generelt sett ikke er noe smart i et motorrom. Det er altfor lett at det kommer vann steder det ikke bør komme noe særlig vann.
Derimot en stiv børste eller to, og egnet emulgerende (vannløselig) motorvaskemiddel for å få løs ansamlinger av olje og skitt.
Deretter spyle med varmt vann hvis mulig, men ikke høytrykk. Det er nå slik jeg ville ha gjort det.
Men jeg har ikke tatt motorvask på min 3,1TD siden jeg kjøpte den for snart 10 år siden. Så det er nok på høy tid, har tenkt på det ofte men det er nok best å gjøre slikt i den varme årstiden.
Alle smartest er det nok å gjøre slikt samtidig som man skifter multireima, evt. ta den av før vask.

Har man større ansamlinger av oljebasert skitt så kan det være kjekt med CRC Quickleen, evt. Biltemas Kraftvask som antagelig er identisk, bare billigere (emballasjen er prikk lik).
Og da bruke et gammelt håndkle man har klippet/revet opp i passende biter og bare tørke unna etterhvert som man sprayer på. Stoffet fordamper raskt så det gjelder å jobbe kjapt.

Karakter 8/10
"Fungerer utmerket til å løsne fett, tjære og alt annet smuss." – Bike #10, 2016
« Siste redigering: To.,22,November,2018,23,51 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Woody

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 76
  • Leksvik, Trøndelag
Sv: Motorvask
« Svar #2 på: Fr.,23,November,2018,18,49 »
Det virker jo som om det er umulig å komme til med børste eller fille noe sted?
Det er så fullt og trangt🤔
« Siste redigering: Ma.,26,November,2018,09,56 av Woody »
1999-mod. WJ 3,1TD Limited QD