Skrevet av Emne: Kjørte med reservehjulet en hel sommer, har jeg ødelagt QuadraDrive?  (Lest 1159 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Jensemann

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 75
Jeg hadde slakke i et endeledd, noe som førte til feil i spissingen og tilhørende skjevslitasje på høyre forhjul. På en langtur bledette så ille, at jeg måtte bytte til reservehjulet for å komme hjem. Da jeg kom hjem ble endeledd bytta og spissingen justert inn, men reservehjulet ble sittende på i sikkert 5.000 km. Reservehjulet var forøvrig helt lik dimensjon som de andre 3 hjulene, bortsett fra at det var helt ubrukt mens de andre dekkene var kanskje 50% slitt.
Spørsmålet er om det har ødelagt clutchpakken i fremdiffen. Når jeg jekker opp høyre forhjul og snurrer det mot uret, går det en halv runde før det blir ganske tung motstand. Jeg greier dog å fortsette å snurre det  hvis jeg tar i litt.
Synes det er rart om systemet skal være så ekstremt sensitivt for ulikt mønster.? Det vil jo bety at i hver eneste sving man tar på landeveien så kobler QD inn og sliter litt på clutchpakken?
Hvis det er så nøye som det jeg leser rundt om på nettet, så må det være millioner av utslitte Quadradrive-differ der ute...?

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Kjørte med reservehjulet en hel sommer, har jeg ødelagt QuadraDrive?
« Svar #1 på: Ti., 9,Oktober,2018,20,28 »
Er nok ikke så nøye. Da hadde de blitt fort utslitt bare ved vanlig kjøring som du sier. Min har gått snart 200K og QD er fortsatt stram og fin og har en veldig god funksjon.

Sent fra min H8324 via Tapatalk

Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Det er nok først og fremst clutchpakken i transferkassen som misliker ulik rulleomkrets foran og bak, siden denne låser så og si 100% hvis den registrerer forskjell mellom foraksling og bakaksling.
Diffene i akslingene er nok ikke så følsomme, så lenge dekkene er av sammme type og dimensjon, eller iallefall tilnærmet samme rulleomkrets.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.