Skrevet av Emne: 2,7 Crd forbruk og diverse feilsøking  (Lest 1523 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Jensemann

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 75
2,7 Crd forbruk og diverse feilsøking
« på: Lø., 6,Oktober,2018,00,00 »
Nå er jeg drit lei av Jeepen, har slitt med høyt forbruk siden jeg kjøpte den.

Følgende forbruk målt med fylling av tank og gps:
Kortkjøring på motorvei (6 km til jobb, 6 km tilbake, en uke: 1,38 liter pr mil.
Langkjøring motorvei med cruisekontroll: 0,95
Blandet landevei/kortkjøring: 1,25.
Bilen er chippet hos Tuningservice til 200 hk og 480 nm. Går perfekt på tomgang, starter lett, ryker litt ved full gass, men ikke ved normal kjøring.

Jeg har byttet MAF, ingen endring. Returlekkasjetest på injectorene viste en 50% høyere returmengde på injector 4 og 5. Kjøpte 2 overhalte injectorer fra tyskland , med testrapport, byttet ut 4 og 5. Ingen forskjell. Koblet ut EGR ventilen (EGR delete, med 2 motstander og en diode). Ingen forskjell.
Målte temperaturen på alle bremseskivene etter en 10 km tur uten å bremse: ca 38-40 grader.
Kan fint holde hånden på skivene, men kjenner de er lunkne. Skal de være helt kalde?
Har forøvrig slitt ut 50% av klossene bak på 25.000 km. Det er og ganske mye bremsestøv som kommer ut av felgene. 3 dager etter vask er felgene skitne igjen.

Noen  tips her folkens??


Jeg har byttet MAF-sensor pga jeg trodde det var den som var gåen. Ingen forskjell

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: 2,7 Crd forbruk og diverse feilsøking
« Svar #1 på: Lø., 6,Oktober,2018,00,40 »
Ikke unormalt med trege kalipere på WJ, spesielt bak, som forårsaker skjevslitte eller velslitte bremseklosser.
Bytte eller overhale er nok svaret, evt. kan det være bremseslangene som er modne for utskifting. Dvs. at de holder på trykket etter oppbremsing.
Men 38 grader på skivene tyder jo ikke på at bremsene henger spesielt mye. Det pleier gjerne å komme røyk da  :P Eller iallefall lukte svidd.

Etter at mine luktet svidd etter bytte av klosser, måtte jeg hone kalipersylindrene for å fikse biffen. Hadde jo ingen deler å bytte til der og da.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Jensemann

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 75
Sv: 2,7 Crd forbruk og diverse feilsøking
« Svar #2 på: Lø., 6,Oktober,2018,01,27 »
Hadde en 10 mils tur i går, og da fylte jeg tanken smekkfull før og etter(helt breddfull, brukte lang tid på slutten begge gangene så jeg var sikker på den var helt full). Denne turen var på motorvei/landevei i 80. Da hadde jeg brukt 7,8 liter! Men i dag var jeg tilbake på 9,5 l/100 km, den samme strekningen tilbake. Forstå det den som kan.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
2,7 Crd forbruk og diverse feilsøking
« Svar #3 på: Lø., 6,Oktober,2018,12,42 »
Synes det er et bra forbruk jeg i forhold til 3.1 XD

Sent fra min H8324 via Tapatalk

Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: 2,7 Crd forbruk og diverse feilsøking
« Svar #4 på: Lø., 6,Oktober,2018,20,25 »
For 10-20 år siden hadde jeg en dieselbil som hadde mere plass enn WJ, og var ca like rask selv med bare 2,1 liters motor.
Den brukte 0,55 på mila på frisk langkjøring (på en ca 4.000 km langtur) og knapt nok over literen uansett kjøring, selv med liten henger.
Med en lengde på 496 cm var det ingenting å si på plassen, og ikke minst komforten. Oppgitt forbruk var rundt 0,5 på langkjøring, 0,7 på blandet og 0,8-0,9 på bykjøring.
Med minst 85 liters tank (en gang fylte jeg 82 liter) var rekkevidden formidabel. Harstad-Oslo på en tank var ikke noe problem.
Dette var altså en bil/motor som kom på markedet for snart 30 år siden (Hadde en -92, en -93 og en -97 modell).
Hadde stort sett alltid 2 slike biler. En med baksete og en uten (firmabil), en med sommerdekk og en med vinterdekk, en med piggfritt og en med piggdekk. Enklest slik  :)

Å som jeg savner mine gamle Citroën XM Break TD12 (12 står for antall ventiler, 3 pr. syl) Hadde en med automat men den målte jeg aldri forbruket på  :P
Men med WJ må man nok bare akseptere at man kjører en terrenggående lastebil  :P

Bilde av topplokk for oppmerksomhet. Hadde aldri av mine da.

« Siste redigering: Lø., 6,Oktober,2018,20,42 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
2,7 Crd forbruk og diverse feilsøking
« Svar #5 på: Sø., 7,Oktober,2018,10,59 »
Flotte biler det der.

Sent fra min H8324 via Tapatalk

Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget Bjørn jeep2

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 76
Sv: 2,7 Crd forbruk og diverse feilsøking
« Svar #6 på: Lø.,13,Oktober,2018,21,58 »
Kjøper man ein slik universal bil som wj tror eg du må regne med  litt diselforbruk. Men går vesentlig billigare en 3.1.