Skrevet av Emne: Varmeapparat  (Lest 1712 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Woody

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 76
  • Leksvik, Trøndelag
Varmeapparat
« på: Ti., 2,Oktober,2018,08,45 »
Finnes det noen tråd om rens av varmeapparatregisteret?
Synes det gir dårlig varme.
1999-mod. WJ 3,1TD Limited QD

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget cat-vi

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: Varmeapparat
« Svar #2 på: On., 3,Oktober,2018,08,31 »
Da er det sesong for at de fleste eldre WJ sliter med å få varme i kupe'n igjen. En rens er jo det første som blir forsøkt, både på vann og luftsiden om mulig. Noen skifter til varmere termostat, dette gjør naturligvis vannet inn på varmeregister litt varmere men jeg mener nå at det ikke skal være nødvendig, om vannet er 78 eller 82°C så er ikke det som skal avgjøre om du fryser ræva av deg eller må kaste islendingen. Det har på mange WJ vært mye tull med blandeventiler (flapps som blander kald frisk luft med luft som går gjennom varmeregister) Er litt usikker på hvordan sjekke disse flappsa på en engel måte. Med varmeapperat på full blås så skal det være en god del diff. temp. på vann inn og ut av varmeregister.
https://www.youtube.com/watch?v=kIWnuZ8vkEE

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Varmeapparat
« Svar #3 på: On., 3,Oktober,2018,13,44 »
Ja det ligger mye stoff ute på nettet om disse "blend doors" som kan skape trøbbel for korrekt luftstrøm gjennom bl.a. varmeapparatregisteret.
Mest for Limited/Overland utgaven med to-sone klima om jeg ikke tar helt feil.
På youtube finner man utallige snutter med ymse reparasjonsmetoder for dette.
Som videoen over viser så er det enkelt sagt en aksling i plast som knekker og gjør at aktuatoren (motoren) ikke lengre kan justere åpning på disse spjeldene.

Det kan også bli feil på recirc spjeldet, men det påvirker jo ikke varmen direkte https://www.youtube.com/watch?v=cQEvWTgV0FA
« Siste redigering: On., 3,Oktober,2018,13,48 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Varmeapparat
« Svar #4 på: On., 3,Oktober,2018,18,59 »
Alle tre spjeld virker på min enda heldigvis. Har klimaanlegget bare i manuell modus. Det jeg ikke blir helt klok på, er at i begynnelsen blåser det varmt og godt ut alle ventilene, men etter en stund blåser det kaldt på passasjersida. Virker som om klimaenheten kødder med noe og tror det er varmere enn det er i kupeen på passasjersida og regulerer ned temperaturen. Dette er veldig irriterende. Stopper jeg og skrur av tenninga og starter igjen, blåser det varmt igjen. Noen som vet hva det skyldes da? Trenger ny firmware på klimaenheten kanskje...

Sent fra min H8324 via Tapatalk

Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget cat-vi

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: Varmeapparat
« Svar #5 på: To., 4,Oktober,2018,08,54 »
Var ute for noe lignende som det du beskriver KnuNor, var innom et jeep verksted, de kobla opp en diagnose leser, da låg det inne en feilkode som de slettet, etter dette fungerte det ganske bra. Jeg lurte jo da på om ikke problemet bare ville komme tilbake etter at de sletta feilkoden, uten at de kunne se hva som trigga feilkoden så var de enig i at feilen vil sikkert åpenbare seg igjen, funka ihvertfall gjennom hele forrige vinter :)

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Varmeapparat
« Svar #6 på: To., 4,Oktober,2018,17,15 »
Interessant, det må sjekkes ut.

Sent fra min H8324 via Tapatalk

Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.