Skrevet av Emne: Råd til kjøpe Jeep 3.1td ?  (Lest 3505 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Råd til kjøpe Jeep 3.1td ?
« Svar #15 på: On.,12,September,2018,23,35 »
Den ble nok ikke levert kun i Europa. Bl.a. Brasil, Sør-Afrika og Australia har fått 3,1TD såvidt jeg har fått med meg.
Stort sett hele verden unntatt Nord-Amerika. Så antallet er relativt høyt, ikke direkte sjelden. Men begynner jo å dra på årene nå da.
ZJ og XJ med 2,5TD hadde også sensordyse i nr. 1 fra 1997-2001. Samme pris men annet delenr.

Dette systemet ble jo levert av Bosch så en del andre biler fra samme tidsperiode har nok samme eller lignende system.
VM Motori kalte sitt system for Turbotronic omkring 1990 da de lanserte verdens første dieselmotor med elektronisk styring.

"The after-cooled, electronic-combustion, "Turbotronic" engine was unveiled in 1990. It was supplied to Alfa Romeo, Chrysler, Ford, General Motors, and Rover"

Den dysa fra Autodoc ser jo korrekt ut. Pussig at de kaller den for "dysestamme" men uansett er det jo nålesensoren som er viktig her.
Åpningstrykket er også korrekt såvidt jeg husker ut fra servicemanualen.
Så kr 3250 er jo et kupp, kan man si.
Nesten så man skulle kjøpt inn og hatt på lager i tilfelle... blir sikkert kvitt den igjen en vakker dag om man ikke får bruk for den selv  :P :P
« Siste redigering: On.,12,September,2018,23,44 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Kalle

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 8
Sv: Råd til kjøpe Jeep 3.1td ?
« Svar #16 på: To.,13,September,2018,18,37 »
Da er den jo litt mer utbredt en jeg fikk inntrykk av i min runde på google. Likevel syns jeg det er en odde sak, med forkammer og separate topper...

3.1 blir jo flere steder beskrevet som en 2.5 med en ekstra sylinder, så kan jo være mulig å matche deler fra andre og rimeligere kanaler?

Eg har desverre ikke fått tid å gjøre noe med min enda, men om noen har en dyse liggende som fysisk kan bekrefte delenummer hadde det vært kjekt.

Om de  faktisk er tilsvarende så er jo besparelsen stor.

Satser på å få den innomhus og undersøkt til helgen, men ser jo ut til at den er kommet for å bli!
2001 GC 3,1td, håper jeg å få stell på.
2006 VW T5, familiebussen.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Råd til kjøpe Jeep 3.1td ?
« Svar #17 på: To.,13,September,2018,22,08 »
VM Motori har produsert dieselmotorer med separate topper helt siden slutten av 70-tallet og fram til nå.
Båt-dieselmotorer fra BMW Marine, Mercury/Mercruiser og VM selv, en del industrimotorer, og flere forskjellige bilmerker/bilmodeller opp igjennom tidene har hatt slike motorer.

Det stemmer at noen motordeler er identiske mellom 2,5TD og 3,1TD, siden de har samme boring og slaglengde.
Men noen forskjeller også. Og 2,5TD er produsert for Chrysler/Jeep i minst 3 varianter siden tidlig 90-tall.

2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Kalle

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 8
Sv: Råd til kjøpe Jeep 3.1td ?
« Svar #18 på: Sø.,16,September,2018,10,37 »
Har fått vært å en tur å kikket på bilen, startet den, men ikke kjørt siden den er uten skilt.

Ryker godt ved kaldstart, men meste forsvinner når den varmes opp.
Likevel litt røyk ved rusing, selv ved varm motor. Lukter ikke olje, men heller utforbrent diesel tror jeg.

Er det vanlig problem med røyk, sannsynlig at dysene er synderen?
Eller er det mer vanlig med at det går vann i forbrenningen (har ikke hørt noe om at den bruker kjølevann).

teerex:
he he he, skjønner jo nå hvorfor jeg får fornemmelsen av å starte båtmotor.. både lyden og lukten :)
Husker BMW dieslene ja... var vel en del kjøleproblem og skjeve topper før Mercruiser oppgraderte mener jeg å huske?
Er vel neppe noe problem i bil, eller er det vanlig med topp-problem?

Kjølevannet ser ut som gjørme, og oljen er svart, automatoljen rød. Men alle "lukter" riktig.
Giring går lett mellom R-N-D, ingen dunk eller nøling, rett i "inngrep"..... er det vanlig med problem med kassen på disse?

Ellers greier jeg ikke å la være å prøve. "Alt" virker ellers på bilen.
Prøver å finne meg sted å stå innadørs, så jeg ikke er avhenging av at det ikke regner (i Bergen).

Tenkte eg må bytte olje, kjølevann, og ny diesel (har stått lenge i ro), få prøveskilt og "blåse" litt gjennom.
Noen som har erfaring med dyserens eller lignende for å få bukt med røyk?

Er litt "kvit røyk" noe som blir underkjent på EU?

Igjen, veldig kjekt at folk tar seg tid å svar meg, og gi meg info om bil og feilkilder  :)


2001 GC 3,1td, håper jeg å få stell på.
2006 VW T5, familiebussen.

Utlogget Kalle

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 8
Sv: Råd til kjøpe Jeep 3.1td ?
« Svar #19 på: Sø.,16,September,2018,10,58 »
tilleggsspørsmål:
- noen som vet om denne har morsomheter som egr og partikkelfilter?

OBD instrumentet mitt (biltema sin VAG-leser) koblet til jeepen i OBD modus...
gav ut live-data iallefall...
2001 GC 3,1td, håper jeg å få stell på.
2006 VW T5, familiebussen.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: Råd til kjøpe Jeep 3.1td ?
« Svar #20 på: Sø.,16,September,2018,19,07 »
Ikke partikkelfilter heldigvis og egr er veldig lett å koble ut.
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.