Skrevet av Emne: Erfaringer 3.1 td. Tips ang hard brems?  (Lest 2545 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget MichaelHolst

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 5
Erfaringer 3.1 td. Tips ang hard brems?
« på: Lø.,30,Juli,2016,21,44 »
Hei, er ny her på forumet og har kjøpt ''min'' første jeep (det blir konebil) ettersom at dama har kjørt en del med mine
amerikanske biler kunne hun tenke seg noe amerikansk selv. Kom så over en veldig hel og pen wj 2000 mod med 3.1.
Hadde hørt en god del negativt om disse vm motorene før jeg kjøpte, men bilen har en overhalt motor som har gått 60 000 siden nye topper, stempler,rådelagre osv osv..Så tenkte at jeg skulle gi det et forsøk, er av den oppfatning at ting holder litt lenger om man tar godt vare på det å bruker og vedlikeholder det med omhu..Noen her inne som er fornøyde med sine 3.1?? :) Kjører selv En silverado 6.6  TD crew cab og ford Econoline 7.3 TD så det blir ikke denne bilen som vil ta de tunge takene. Men syns dette var en morsom og pen liten bil.

Kjøpte da denne wj'n med hard bremsepedal, sjekket litt rundt og fant ut at den ikke hadde vakuum. Lette rundt overalt etter vakuumpumpe, som viste seg og sitte ''inni'' motor bak et deksel. Skrudd ut denne men den ser ok ut. Skal prøve med en annen pumpe som jeg henter i Oslo til uka. Er dette en vanlig feil på denne eller er det noe annet jeg bør se etter? Er det andre steder de kan lekke? slanger ser ok ut.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Erfaringer 3.1 td. Tips ang hard brems?
« Svar #1 på: Lø.,30,Juli,2016,22,06 »
Har samme bil, hatt den i 7 år men aldri noe kluss med bremsepedal.
Turbodieselmotorer har som regel egen vakuumpumpe siden de mangler naturlig vakuum i innsuget slik bensinmotorer har.
Er forsåvidt fornøyd med 3,1, men det finnes noen knep man kan ta for å gjøre den enda bedre  :)

Men hadde jeg kjøpt WJ idag hadde jeg nok valgt V8.
Selv om 3,1TD kanskje egner seg bedre til de tunge lassene.
Har slept på minigraver og 3,5 tonn på kroken og det går helt greit. Men det er ikke så ofte da.

Bilen er jo forsåvidt amerikansk, men er jo bygd i Østerrike med Italiensk motor så blir jo på en måte ikke helt ekte. Men nesten....
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget MichaelHolst

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 5
Sv: Erfaringer 3.1 td. Tips ang hard brems?
« Svar #2 på: Lø.,30,Juli,2016,22,21 »
Ja vet den ikke er helt fullblods amerikaner siden den er produsert i østerike med Italiensk motor, men det får holde for henne ;) Hvordan syns du det har vært og eie den i de 7 årene da? Hvor mange km har du kjørt og hvor langt har den gått nå? Jeg vil gjerne lære noen knep :)

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Erfaringer 3.1 td. Tips ang hard brems?
« Svar #3 på: Lø.,30,Juli,2016,22,46 »
Har nok bare kjørt 43k km, den er bare gått totalt 127k nå.
Så er vel en av de med lavest km-stand der ute vil jeg tro.
Litt pga. at den stod i opplag i over et år i hagen, delvis pga en reparasjon og litt modifikasjon.

Det ligger en del tråder her om ting og tang men tar nok litt tid å pløye gjennom alt, hvis man er interessert da.

Her noen eksempler fra et utvalg på mange hundre, eller tusen tråder for den som vil fordype seg i bilens mysterier :

21 sider lang tråd og et par korte om et relativt interessant emne (gjelder kun 3,1TD og starter egentlig på reply #14 nederst på side 1)

http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,3614.0.html

http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,3882.0.html

http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,8420.0.html

http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,10880.msg65812.html#msg65812

Et par av mine tråder

http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,6901.0.html

http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,9526.0.html



God lesning  :P
« Siste redigering: Lø.,30,Juli,2016,22,50 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget MichaelHolst

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 5
Sv: Erfaringer 3.1 td. Tips ang hard brems?
« Svar #4 på: Lø.,30,Juli,2016,22,59 »
Takk for det, jeg syns det alltid er spennende og sette seg inn i å forstå svake og gode sider til bilene jeg eier. Chevrolet og Ford diesel v8 har jeg hatt mye av og kan mye om så det er greit å kunne bli kjent med den nye 3.1 også :)

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Erfaringer 3.1 td. Tips ang hard brems?
« Svar #5 på: Sø.,31,Juli,2016,01,45 »
Gratulerer med konebil! Er veldig fornøyd med min 3.1 TD. Gode motorer med en artig lyd
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget MichaelHolst

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 5
Sv: Erfaringer 3.1 td. Tips ang hard brems?
« Svar #6 på: Fr.,19,August,2016,19,49 »
Var en vakumslange som var feilen til bremsen, fått orden på det nå..kjørt litt med bilen nå og syns den er veldig behagelig å kjøre. Men kanskje en smule for slapp/myk bak..Noen som har byttet til stivere dempere bak som har noe å annbefale? Noen som har chippet 3.1 her? dårlig ide eller helt ok?

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Erfaringer 3.1 td. Tips ang hard brems?
« Svar #7 på: Fr.,19,August,2016,21,20 »
En 3,1TD må jo chippes, men det er ikke enkelt.
Det må gjøres på gamlemåten, slik det ble gjort på det glade 90-tallet.
Har kjørt drøyt 40.000 km med chippet motor.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget MichaelHolst

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 5
Sv: Erfaringer 3.1 td. Tips ang hard brems?
« Svar #8 på: Fr.,19,August,2016,21,37 »
Ok :) må inn til noe tuningfirma da eller? Får ikke programmer til obd 2 som på feks duramaxen? Hva er specs på din bil nå? bruker mer eller mindre diesel til hverdagskjøring? Hva slags olje bør jeg bruke på den, skal skifte nå :)

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Erfaringer 3.1 td. Tips ang hard brems?
« Svar #9 på: Fr.,19,August,2016,22,13 »
Må loddes ut og loddes inn. Ikke noe for amatører, bør helst ha gjort det før  :P
Fikk ordnet på min i 2009.
WJ med OBD2 kom vel først med 2,7CRD i 2002.

Har lite målinger før chipping da jeg fikk den chippet like etter at jeg kjøpte den.
Merket iallefall noe bedre akselerasjon. Forbruket er både høyt og lavt, mest høyt  :P
Jeg kjører såpass lite at forbruket er ikke den største bekymringen egentlig.
Skal være 169 hk og 425 Nm men hvem vet...

Jeg har kjørt med Total Classic delsynt 10W-40 kjøpt på Europris når de har tilbud på 5 liters-kanner.
Går bortimot 8 liter med filterskift og etterfyller vel ca 1 liter i året.
Men Biltemas er sikkert like bra.
« Siste redigering: Fr.,19,August,2016,22,19 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Erfaringer 3.1 td. Tips ang hard brems?
« Svar #10 på: Ma., 1,Oktober,2018,23,29 »
Motoren min putrer og går fortsatt like fint. Har passert 51.000 kjørte km siden jeg kjøpte den i mars 2009  :P
Riktignok stod den i opplag i over et år mens jeg fikset noe rust og andre oppgraderinger (manglet garasjeplass).
Så har tilbakelagt den enorme distanse av 6.400 km pr. år i snitt den tiden bilen har vært i mer eller mindre daglig drift.

Varmeapparatregisteret må imidlertid få en rens nå, det er lite varme.
Og må kanskje lete etter en vakuumlekkasje. Kan bare ta en kraftig oppbremsing, så må motoren bygge opp vakum igjen.
Hvor lang tid skal det ta da?
« Siste redigering: Ma., 1,Oktober,2018,23,32 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.