Skrevet av Emne: Råd til kjøpe Jeep 3.1td ?  (Lest 3507 ganger)

0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.

Utlogget Kalle

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 8
Råd til kjøpe Jeep 3.1td ?
« på: Ma.,10,September,2018,12,43 »
Hei,

Er helt ny på Jeep, men har da muligheten til å skaffe meg en 2001 3.1 Grand Cherokee til vrakpant.
Den har kjørt 260tkm, tapper batteriet når den står, og stopper når eier kjører den.

Men den er tilnærmet 100% rustfri med unntak av noe steinsprut....og pen inni.
Og kan sies at den startet på første draget etter å ha stått (med batteriet frakoblet) i måneder/år.....

Er det verd å "redde"?
Tips til hva som forårsaker stopp og batteriutlading?
Noe spesielt som bør sjekkes før en tar avgjørelsen?

Takknemlig for alle tips :)

Hilsen Karl
2001 GC 3,1td, håper jeg å få stell på.
2006 VW T5, familiebussen.

Utlogget PerH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 230
  • Kongsberg
Sv: Råd til kjøpe Jeep 3.1td ?
« Svar #1 på: Ma.,10,September,2018,14,17 »
Jeg hadde definitivt tatt den for vrakpant (henter den gjerne om du ikke vil ha den!) hvis motoren høres bra ut og den girer som den skal. Elektriske feil er jo vanligvis billigere enn drivlinje, det finner man vel alltids ut av. :)

Typiske batteriutladere er jo ettemontert utstyr som uorginal radio/alarm.. En metode for å finne synderen er å sette amperemeter mellom bil og batteri, og nappe ut en sikring av gangen..

Sjekk: Bruker den olje/vann? Ser og lukter automatoljen som den skal? (lukter svidd hvis konverteren er ferdig) Oljelekkasje mellom motor og gir?
« Siste redigering: Ma.,10,September,2018,14,20 av PerH »
2003 Grand Cherokee 2.7 CRD Overland
2000 Grand Cherokee 3.1TD LTD (solgt)

Utlogget Kalle

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 8
Sv: Råd til kjøpe Jeep 3.1td ?
« Svar #2 på: Ma.,10,September,2018,14,58 »
frister jo veldig, har ikke kjørt den, da den er avregistrert. men den er kun kjør 5tkm siden siste eu...
den kjørte bra før den ble satt vekk sier eier, bortsett fra at den stopper plutselig....

bra tips å sjekke for vann i olje og olje i vann, samt giroljen. Det skal eg ta å sjekke.
har tangampermeter, så greier vel raskt å grovlokalisere feilen sålenge det ikke er en kontrollmodul som trekker.

har forsåvidt skrudd mye bil siste 20 årene, men kun tyskere... men lysten på 4x4 som kan dra henger har tiltatt.

ser ellers tørr ut under bortsett fra mulig noe svetting foran ved radiatoren/oljekjøler?

K
2001 GC 3,1td, håper jeg å få stell på.
2006 VW T5, familiebussen.

Utlogget PerH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 230
  • Kongsberg
Sv: Råd til kjøpe Jeep 3.1td ?
« Svar #3 på: Ma.,10,September,2018,18,21 »
Høres jo bra ut det, klassikeren på disse er jo sprukket adapter plate mellom motor og gir.. Radiatoren koster jo litt, men det høres jo ut som det kan være mye bil for pengene..

Ellers er jeg som sagt klar til å steppe inn om du ikke tar den, trenger delebil. 😉
2003 Grand Cherokee 2.7 CRD Overland
2000 Grand Cherokee 3.1TD LTD (solgt)

Utlogget cat-vi

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: Råd til kjøpe Jeep 3.1td ?
« Svar #4 på: Ma.,10,September,2018,20,38 »
Prøv å få tak i br.st.dyse No.1 som du vet fungerer, det er den dysa som fungerer som en referanse dyse, når den trøbbler kutter motoren uten forvarsel.

Utlogget Kalle

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 8
Sv: Råd til kjøpe Jeep 3.1td ?
« Svar #5 på: Ma.,10,September,2018,21,16 »
rakk såvidt å se på bilen i kveld.
motoroljen er svart, men ok lukt, giroljen rødlig og vanlig lukt.

skal ha deg i delebiltankene, er et par som har spurt om det samme allerede....
men syns bare den er for bra til å hugges...

referansedyse er bra tips, sett på det. desverre er de knalldyre (og uten garanti med mindre de er nye),

noen som vet om en vanlig OBD leser greier å lese disse bilene?
og om evt man kan se verdier fra referansedysen noe sted.

tenkte kanskje veivsensoren også kunne gi kutt om den feiler... noen erfaringer?

Karl
2001 GC 3,1td, håper jeg å få stell på.
2006 VW T5, familiebussen.

Utlogget PerH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 230
  • Kongsberg
Sv: Råd til kjøpe Jeep 3.1td ?
« Svar #6 på: Ma.,10,September,2018,23,43 »
Min har OBD2 konnektor, men den gir fint lite ut.. Chrysler har visst egen standard

Enig om veivsensor, det har jeg hatt på en annen bil..

(kan høres ut som min bil ville blitt delebilen om denne er så bare som du sier..  :-[ ;) )
2003 Grand Cherokee 2.7 CRD Overland
2000 Grand Cherokee 3.1TD LTD (solgt)

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: Råd til kjøpe Jeep 3.1td ?
« Svar #7 på: Ma.,10,September,2018,23,58 »
Prøv å få tak i br.st.dyse No.1 som du vet fungerer, det er den dysa som fungerer som en referanse dyse, når den trøbbler kutter motoren uten forvarsel.
Når du skriver om dette... Min kutter nesten ut noen ganger om vinteren når det er veldig kaldt og spesielt i venstresvinger. Mister all kraft og virker som den skal stoppe, men kommer seg igjen etter noen få sekunder. Har du vært borti dette?
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: Råd til kjøpe Jeep 3.1td ?
« Svar #8 på: Ma.,10,September,2018,23,59 »
Min har OBD2 konnektor, men den gir fint lite ut.. Chrysler har visst egen standard

Enig om veivsensor, det har jeg hatt på en annen bil..

(kan høres ut som min bil ville blitt delebilen om denne er så bare som du sier..  :-[ ;) )
DRBIII på disse. Skulle hatt en sånn.
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Råd til kjøpe Jeep 3.1td ?
« Svar #9 på: Ti.,11,September,2018,04,01 »
En dieselmotor har nok nesten alltid svart olje, unntatt de første milene etter oljeskift  :P

Eneste grunn til å hugge en slik er om den er sterkt angrepet av rust. Ellers er jo alt relativt greit å reparere, på et eller annet vis.
En rustfri WJ er gull verd  :P Selv om den skulle ha div. andre tekniske feil og mangler.
De vanlige rustfellene er under gummien på fjærfestene på forakslingen (særlig venstre side) men det er jo reparerbart på flere måter. Samt hjulbuer bak, som kan kreve litt jobb.
Ellers har jeg sett noen fæle bilder fra USA, men "norske" biler er kanskje ikke fullt så utsatt.

Delebiler begynner å bli rimelige nå, og så lenge man slipper å involvere autoriserte bilverksteder og "autoriserte" timepriser så er det meste mulig.
Men OBD diagnose er dessverre et problem... Selv om jeg aldri har hatt behov for det de 8-9 årene jeg har kjørt min.

WJ er den siste Jeep-modellen med "normalt" karosseri og stive akslinger både foran og bak. Den har sine små svakheter, stort sett uansett hvilken av de 4 tilgjengelige motortypene den ble levert med.
Men styrkene overskygger det. En unik kombinasjon av god plass selv med relativt kompakt lengde, enorm trekk-kraft med automat og lavserie, enormt bra framkommelighet, særlig med Quadradrive (hvis den har det), grei komfort og utstyr osv. til lav pris.
« Siste redigering: Ti.,11,September,2018,04,11 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Kalle

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 8
Sv: Råd til kjøpe Jeep 3.1td ?
« Svar #10 på: Ti.,11,September,2018,14,49 »
den er for fin å hugge, så skal prøve få den i stand.
kjekt med et forum med aktivitet, en del mer respons her en på vw-bus forumet.

har jo ikke kjørt den annet en opp/ned av henger, så vet ikke når den kutter, minnes kanskje at eier sa noe om sving, men den kommer ikke til igjen her.

blant annet fjærfestet ser bra ut, resten også.

dieseloljen blir fort svart ja, men denne var en del svartere og seigere enn den som er på vwbussen, så trur eg må skifte før eg vil kjøre den noe særlig.

om OBD leseren ikke gir ut noe, virker av og på med tenning 3 ganger, så lese koder i odometeret?

KnuNor:
sitter du igjen med feilkode etter at den kutter i venstresving?
2001 GC 3,1td, håper jeg å få stell på.
2006 VW T5, familiebussen.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: Råd til kjøpe Jeep 3.1td ?
« Svar #11 på: Ti.,11,September,2018,19,08 »
den er for fin å hugge, så skal prøve få den i stand.
kjekt med et forum med aktivitet, en del mer respons her en på vw-bus forumet.

har jo ikke kjørt den annet en opp/ned av henger, så vet ikke når den kutter, minnes kanskje at eier sa noe om sving, men den kommer ikke til igjen her.

blant annet fjærfestet ser bra ut, resten også.

dieseloljen blir fort svart ja, men denne var en del svartere og seigere enn den som er på vwbussen, så trur eg må skifte før eg vil kjøre den noe særlig.

om OBD leseren ikke gir ut noe, virker av og på med tenning 3 ganger, så lese koder i odometeret?

KnuNor:
sitter du igjen med feilkode etter at den kutter i venstresving?
Godt spørsmål Kalle. Det har jeg ikke sjekket om den har noen feilkode å vise meg etter denne feilen. Får sjekke til vinteren igjen, for den er aldri der om våren, sommeren eller høsten XD
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget cat-vi

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: Råd til kjøpe Jeep 3.1td ?
« Svar #12 på: Ti.,11,September,2018,23,43 »

[/quote]Når du skriver om dette... Min kutter nesten ut noen ganger om vinteren når det er veldig kaldt og spesielt i venstresvinger. Mister all kraft og virker som den skal stoppe, men kommer seg igjen etter noen få sekunder. Har du vært borti dette?
[/quote]

Det var akkurat i venstre svinger det begynte hos meg også :) vet ikke om det er tilfeldig, men det var helst når jeg stod i et kryss og skulle til venstre inn på en trafikkert vei den kutta, det passa jo sjelden bra da, kom midt ut på veien og stoppa opp, hadde dette tilfellet noen ganger før jeg skifta dysa, etter det gikk den som ei klokke.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Råd til kjøpe Jeep 3.1td ?
« Svar #13 på: On.,12,September,2018,16,48 »
Da kan det hende jeg må bytte den dysa snart også. Er vel lurt å bytte alle isåfall. Rart det skjer ved venstresving og når det er kaldt, og bare på kald motor når jeg tenker meg om.
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget Kalle

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 8
Sv: Råd til kjøpe Jeep 3.1td ?
« Svar #14 på: On.,12,September,2018,23,20 »
Høres jo ut som dyse no 1 er mistenkt nr 1 her.
Men den handles jo for 5785 blanke kroner hos Maldal.... sist jeg kjøpte dyser fikk jeg et sett på 4 til den prisen fra importøren!

Litt av utfordringen er vel at denne ble levert i et mindre antall, i et begrenset antall år, og kun i Europa.

Google er jo en venn, så finner denne siden:
http://www.euro4x4parts.com/parts/idz1032-404_diesel_pilot_injector_15-06-2027F.html

der er de jo så hyggelige å oppgi originale delenummer, som tar meg til denne siden;
https://www.autodeler.co.no/bosch/681363

En mye hyggeligere pris, men er det riktig dyse. Noen som har en dyse liggende som kan sjekke original nr og trykk?

mvh,
Karl


2001 GC 3,1td, håper jeg å få stell på.
2006 VW T5, familiebussen.