Skrevet av Emne: Lystrøbbel  (Lest 1765 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget PerH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 230
  • Kongsberg
Lystrøbbel
« på: To.,14,Juni,2018,21,19 »
Prøver å gjøre Jeepen klar for EU kontroll, og nå mangler jeg parklys og høyre kjørelys bak.

Jeg måler ikke spenning på polene til noen av pærene.

Ser i manualen at sikring nummer 6 er til parklys og skal være 15amp. i nummer 6 står det en 20 amp (illevarslende), og den er hel. Kan noen si hvilket relè som styrer disse? Hvor er eventuelle koblingspunkter på veien derfra til pærene?

Høyre kjørelys bak ser jeg at noen har koblet kjørelys til hengerfeste på, og jeg måler ikke spenning til noen av de. Hvilken sikring som er til disse fant jeg heller ikke ut, men absolutt alle sikringene i boksen er hele. Noen som vet om koblingspunkter på veien her er?

Jeg er godt vant med å feilsøke på bilelektro, men vil nødig demontere hele interiøret for å finne ut hvor ting er.  Manualen som er referert her har koblingsdiagrammer, men med referanser til koblinger uten å faktisk si hvor de er.. ?
2003 Grand Cherokee 2.7 CRD Overland
2000 Grand Cherokee 3.1TD LTD (solgt)

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Lystrøbbel
« Svar #1 på: To.,14,Juni,2018,22,59 »
Du har jo også en kjørelysboks under rattet, med et par sikringer på.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget PerH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 230
  • Kongsberg
Sv: Lystrøbbel
« Svar #2 på: Ma.,18,Juni,2018,09,47 »
Hm! Det må sjekkes. Takk for tips

Finnes det ikke noen bedre beskrivelser av "Component locations" for denne bilen?
2003 Grand Cherokee 2.7 CRD Overland
2000 Grand Cherokee 3.1TD LTD (solgt)

Utlogget PerH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 230
  • Kongsberg
Sv: Lystrøbbel
« Svar #3 på: Ti.,26,Juni,2018,23,10 »
Da har jeg sjekket, og den har ikke jeg? Kan du knipse et bilde av den? Under plasten på rattstammen var det bare brytere og startsperre..

Jeg har bekreftet at pærene er i orden, og at sikringen er riktig og iorden. ett av fire lys fungerer som sagt, så dette er mystisk!

Alle tips mottas med takk!
2003 Grand Cherokee 2.7 CRD Overland
2000 Grand Cherokee 3.1TD LTD (solgt)

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Lystrøbbel
« Svar #4 på: On.,27,Juni,2018,00,13 »
Jo den skal nå være der, hvis da ikke noen har plukket den vekk.
Min hadde slitasjemerker siden man ofte sparker i den mens man sitter der  :D

Måtte bytte den da det begynte å lukte svidd, og den smeltet. Et kjent fenomen visstnok.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget PerH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 230
  • Kongsberg
Sv: Lystrøbbel
« Svar #5 på: On.,27,Juni,2018,09,17 »
jøss, det har jeg ikke sett.. hvor under der sitter den? er det en skandinavisk fix for å få automatisk kjørelys? jeg må skru på lys hver gang, default er alt av..
2003 Grand Cherokee 2.7 CRD Overland
2000 Grand Cherokee 3.1TD LTD (solgt)

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Lystrøbbel
« Svar #6 på: On.,27,Juni,2018,12,35 »
Ja den var vel standard på de fleste Jeep i mange år.
Hvis den sitter der under rattet over pedalene så klarer du ikke å unngå den.
Men har du ingen automatiske kjørelys så er den nok fjernet.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget PerH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 230
  • Kongsberg
Sv: Lystrøbbel
« Svar #7 på: On.,27,Juni,2018,13,27 »
I så fall er det jo spennende å finne pluggene til den og se hva slags kreative løsninger som kan være gjort der.. Takk for tips igjen! :)
2003 Grand Cherokee 2.7 CRD Overland
2000 Grand Cherokee 3.1TD LTD (solgt)

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Sv: Lystrøbbel
« Svar #8 på: On.,27,Juni,2018,17,25 »
For å spørre et banalt spørsmål, du sjekker «rett» parklys? :) På norske biler skal parklyset sitte i hovedlykta og ikke under, som virker normalt. Ellers, sjekk at du har strøm INN på sikringa. Er det ikke det, er det mest sannsynlig lysbryteren som er svidd og må byttes. Usikker på WJ, men Jeep generelt har ikke relé på lysene, så all strøm går gjennom lysbryteren. Når (ikke hvis) den begynner å smelte kan du få mye rare feil på hovedlys, parklys og instrumentlys. Hvis du må bytte bryter, så kjøp et relestyringssett til hovedlykter og koble på etter den nye bryteren!

Hvis det ikke hjelper å bytte bryter på baklyset, så napp ut ledninga til tilhengerkontakten, den kan og lage mye trøbbel, og hent midlertidig strøm fra motsatt side til du får tid til å feilsøke mer.
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Lystrøbbel
« Svar #9 på: On.,27,Juni,2018,19,02 »
WJ har litt andre type hovedlykter enn XJ og ZJ. Det er doble reflektorer, og nærlyset lyser samtidig med fjernlyset.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget PerH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 230
  • Kongsberg
Sv: Lystrøbbel
« Svar #10 på: To.,28,Juni,2018,07,21 »
De jeg trodde skulle lyse er feltene nedenfor hovedreflektoren til nærlyset ved siden av blinklyset, ser ikke noen andre pærer inne i hovedlysreflektoren? Uansett godt tips, det er åpenbart flere forskjeller ute å går mellom amerikansk og norsk lysoppsett, og det kommer ikke alltid så godt frem i dokumentasjonen..

Ganske sikker på at det er spenning til sikringen siden det ene kjørelyset bak forsvant når jeg tok ut sikringen. Det er jo det som er så rart her, venstre kjørelys bak kommer jo på når jeg setter bryteren i parklys posisjon, men ikke de 3 andre.. Jeg skal uansett måle litt på lysbryteren, men om jeg forstår skjema sett så er det rele på alle lysene på denne, så det er jo noe som må sjekkes.. Det ser dog ut til å være felles rele for parklys, så jeg heller mot at dette er en konnektor som kan ha korrodert/blitt varm.. Det har jo stått for kraftig sikring på denne kursen ganske lenge tror jeg..

Tilhengerkontakten er foreløping frikjent, jeg byttet kontakt og sjekket over wiring til denne i fjor.. men det kan hende at jeg kobler opp lys fra denne for å gå gjennom EU om jeg ikke finner ut av det før..
« Siste redigering: To.,28,Juni,2018,07,24 av PerH »
2003 Grand Cherokee 2.7 CRD Overland
2000 Grand Cherokee 3.1TD LTD (solgt)