Skrevet av Emne: How to: Bytte drivakselkryss.  (Lest 2082 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget HardKåre

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 648
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
How to: Bytte drivakselkryss.
« på: Ti., 5,Mai,2015,21,21 »
Start med bilen godt parkert på jorda. Napp ut splinten til akselmutteren, og dra av mutterskiva.


Nå klarer du å løsne akselmutteren med en LANG latmann. Så løsner du hjulboltene, jekker opp dekket og fjerner hjulet. Dette legger du under bilen som sikkerhet.


Sørg for at du støtter GODT opp under bilen så den ikke faller ned. Her har jeg en 10t jekk, støttebukk og hjulet under ramma som siste skanse.


Bremsecalliperen løsnes, to glideskruer i bakkant, og henges opp godt ute av vei.


Demonter bremseklosser og bremseskiva.


Så løsner du de 3 12-kantede spindelboltene. Bruer du en 13mm fastnøkkel eller en koppnøkkel med 12-kant løsner de med litt makt. Men det er likevel vanskelig å få løst hjullageret. Men jeg brukte en langkopp som jeg kilte mellom krysset og spindelen, så dreide jeg rattet. Stikkakslingen ble presset rett ut.


Så er det bare å trekke stikkakslingen forsiktig ut av akselhylsa. PASS PÅ så du ikke får noen skader på splines'ene på akslingen. Og hvis du lurte, så NEI, du trenger ikke å tappe ned differensialen. Oljenivået står lavere enn akslingen.


Stikkakslingen drar du rett ut av hjullagersatsen.


Here comes the tricky part.
Det gamle krysset må presses ut av akslingen. Men først må du lokalisere de 4 C-clips'ene som sitter HELT inn mot akselørene og vippe dem ut. Så bruker jeg skrustikke da jeg mangler presse.


Jeg finner den MINSTE koppen som krysskoppen går inn i, og den STØRSTE koppen som går inn i akselørene. Tanken er at den lille koppen skal presse krysset gjennom akselfestet og inn i den store koppen på motsatt side. Så er det bare å bruke gla'vold. Her er det bare èn ting som gjelder hvis det ikke holder med vold, og det er MER vold.

Så er det bare å stramme til skrustikka det du klarer. Til slutt må noe gi seg.

Ahem.
Helst ikke den.

Ny, og større skruestikke!

Denne gaper også bredere, så jeg fikk plass til en større kopp på innsida også.

Mere press, mere vold, og noen velrettede slag med hammer og meisel, så er krysset på tur gjennom.


Når du har fått den ene krysskoppen gjennom akseløret, så plukker du det av, og snur akslingen. Så presser du hele krysset tilbake igjen, så du får ut akselkoppen på motsatt side også.

Når du har kommet så langt snur du akslingen 90 grader, og presser ut den andre siden av krysset.
Etter å ha brukt ytterligere mengde med makt innså jeg at jeg måtte hente frem ytterligere makt. Dermed endte jeg opp med å kutte opp det gamle krysset med vinkelsliper, for så å bare få presset ut krysskoppene for seg.

Montering er ca. motsatt.
For å montere krysset må du ta av krysskoppene. Men VÆR FORSIKTIG, inni koppene sitter en mengde med nålelager. Disse sitter i et lag med fett, så de holdes på plass så lenge du er forsiktig. Men kommer ETT nålelager ut på tvers så får du ikke montert krysset igjen.

Når du har tatt av krysskoppene på motsatte sider, så stikker du det nye krysset inn i akseltappen igjen. Her er den ene akslingen montert.


Krysskoppene må presses inn fra utsiden av akselørene.


Bruk igjen koppnøkler for å få presset krysskoppene så langt inn i akseltappen at du får nye C-clip inn i sporet på krysskoppen. Først den ene siden, så snur du krysset og presser den andre koppen inn så du får på C-clip'et på motsatt side.


Når jeg var ferdig så kneip krysset litt. Så da tok jeg min gode 27-kopp (som går over krysskoppen) og la krysset oppå. På toppen la jeg en 30-kopp også bare i kontakt med akseløret og ikke med krysset. Etpar kjappe rapp på alle 4 sider, så beveget krysset seg helt som det skal.

Så satte jeg inn splines'ene med drivakselfett, og satte akslingen inn i hjullagersatsen. Jeg rengjorde godt akslehylsa så langt jeg kom til, og stakk stikkakslingen forsiktig inn i akselhylsa. Drei litt forsiktig på den for å få den til å gå i inngrep i differensialen.

Så er det bare å montere de 12-kantede spindelboltene, stramme godt til, montere bremseskive og klosser, og feste calliper. Husk nytt glidefett på glideskruene til calliper.


Monter dekket, og senk bilen ned på bakken igjen.


Nå kan du stramme akselmutteren til foreskrevne 235NM. Monter mutterskiva og stikk inn splinten igjen.

Ferdig arbeid! :)
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget Jeepxjr

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 56
Sv: How to: Bytte drivakselkryss.
« Svar #1 på: Sø.,20,Desember,2015,21,23 »
Takk for kjempegod beskrivelse  :) skal til med dette snart jeg og på begge sider + bytte bremseskivene  ;D

Utlogget Jan Pedersen

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 1
Sv: How to: Bytte drivakselkryss.
« Svar #2 på: Sø.,21,April,2019,21,41 »
Det er adskillig enklere å gi noen bestemte slag på toppen av krysshylsa og nappe ut låseskive på hylsa du slo på ( konsept med større kopp som mothold og mindre kopp/bolt som pressflate er med videre). Snu leddet 180 grader og slå ut hylsa på motsatt side. Ta ut låseskive på hylsa du sist slo på, snu leddet 180 grader og slå ut hylse på motsatt side. Gjenta for gjenstående ledd.så slipper du gladvold, hvis du vil spare ei skrustikke. 😉