Skrevet av Emne: 2,5l bensin eller 2,5l diesel?  (Lest 1709 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Jeep_fan.

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 5
2,5l bensin eller 2,5l diesel?
« på: Ti.,24,April,2018,17,48 »
Er 2,5l diesel virkelig så problem-motor som mange skal ha det til. Eller er dette for det meste bare skrøner?
Gjerne fortell hva du mener, og hvorfor. Har du erfaring med en av de to motorene, enten positivt eller negativt. Fortell her.
Har egentlig tenkt det er 2,5 diesel jeg har tenkt å kjøpe, men ble liksom så usikker.
Diesel motorer generelt bråker vel ikke like mye? De tåler vel mye lavere turtall, enn bensin? Og diesel er vel best om en skal trekke henger, eller lignende?
Er snakk om 2 generasjon xj, altså 97-01 modellene.
Når en ser dagens bensinpriser, kontra dieselpriser så er jo diesel billigst. Men diesel bruker jo mindre på mila au.
Om du har har lest en eller annen plass, at den ene motoren er bedre enn den andre, gjerne legg ved link her, vil gjerne lese.

Utlogget SveinHa

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 8
    • Sveins plass...
Sv: 2,5l bensin eller 2,5l diesel?
« Svar #1 på: Sø., 6,Mai,2018,10,50 »
VM dieselen er en kjempefin motor så lenge den er frisk men den tåler svært dårlig varmkjøring. Sprek i forhold til angitt hestetall og starter lett men om den begynner å bli vrang så er der ikke ende på frustrasjoner. VM diesel står jo i en mengde forskjellige biler men det er helst i de tyngre bilene den får problemer. En enkelt varmkjøring og problemene starter. Typisk et topper som sprekker og lekkasje rundt sylinderforingene.

Jeg har hatt en mengde Land Rover, også Range Rover med 2.4 VM diesel, men kjøpte meg nettopp min første Jeep og det ble en -97 Cherokee med 2.5 bensin. Den malmklumpen har et godt rykte og med min beskjedne kjøring betyr ikke bensinprisene noe som helst.

https://www.tv2.no/a/3255043/
« Siste redigering: Sø., 6,Mai,2018,11,11 av SveinHa »
Fantasi er vel så viktig som kunnskaper, Albert Einstein.

Utlogget Jeep_fan.

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 5
Sv: 2,5l bensin eller 2,5l diesel?
« Svar #2 på: Sø.,13,Mai,2018,13,18 »
Heisann, beklager sent svar. Ja hørt mye både negativt og positivt om diesel motoren. Virker som er veldig delte meninger om den. Enten mener du den er problem motor, pga du har hatt problemer. Eller så mener du den ikke er det, pga du har hatt den bilen/motoren i så og så mange år, uten problemer...
Har en veldig skakkjørt økonomi da arbeidsgiver utnytter nav systemet, så får bare 7000 kroner per måned fra nav, og leve for. Så diesel bruker mindre drivstoff, per mil. Og er billigere i innkjøp, men har igjen ikke råd i det hele tatt til noen problemer med bilen. Så det som er. Alle lastebilene på jobb jeg kjører, og privatbilen til mamma, er diesel. Så er redd for og glemme meg vekk og fylle feil. Da jeg kjenner meg såpass godt, til å vite jeg er tusten nok til å kunne gjort noe sånt. Så er liksom fordeler og ulemper med begge deler...

Utlogget SveinHa

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 8
    • Sveins plass...
Sv: 2,5l bensin eller 2,5l diesel?
« Svar #3 på: Sø.,13,Mai,2018,15,06 »
Jer er nå dieselmann og har nesten bare hatt dieselbiler hele livet, har også bygget om et par fra bensin til diesel, men denne gang ble det bensin rett og slett fordi 2.5 bensin har et godt rykte og bilen er absolutt en nr 2 bil kun for å kjøre med henger i ny og ne... Og jeg har hatt en VM som ikke var frisk...
Fantasi er vel så viktig som kunnskaper, Albert Einstein.