Skrevet av Emne: Lastebilfjærer  (Lest 1473 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Salater

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 11
Lastebilfjærer
« på: Lø.,21,April,2018,15,46 »
Min Wj/wg startet sitt liv i Norge som lastebil med ditto fjæring.  Den ble raskt konvertert til personbil men da ble ikke fjærene byttet.  Nå er det dags for en oppgradering for økt kjørekomfort og har startet utskifting av stag, bærebruer, foringer m.v.  Nye dempere ligger i løypa og da kommer spørsmålet om hva som her er mest egnet.  Bytte ut til originalfjærer og nye dempere, og da hvilke?.  Beholde lastebilfjærene og hvilke dempere er det da som anbefales?  Hva er best for kjørekomforten som hovedsakelig er etter vei?  Et mål er å få redusert vuggingen i bilen.
Jeep Grand Cherokee 2,7 crd 2004

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Lastebilfjærer
« Svar #1 på: On.,25,April,2018,20,05 »
Lastebilfjærer...? Sikker på dette? Har jeg aldri hørt om.
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Lastebilfjærer
« Svar #2 på: Sø.,29,April,2018,09,11 »
En del WJ ble i 2003-2004 registrert som lett lastebil pga. problem med å få dem registrert som varebil. Men så ble vel de fleste bygd tilbake til varebil eller personbil.

Her står det litt om saken: http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php?topic=5490.0

"280 biler ble bygd om til lett lastebil før det ble stopp.
Bilene fikk stivere fjærer og dempere foran og bak. De fikk også nye slissede bremseskiver."
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget hkrix

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 85
Sv: Lastebilfjærer
« Svar #3 på: Sø., 6,Mai,2018,01,19 »
Hei. Kjøpte for 4 år siden en -01 WJ som raklet en del i bakstillinga. Kjøpte ny originalt triangel bru, nye nedre controllarmer, samt ny gummi til fjærene. Skyjacker M95 dempere og Hellwig forsterket stab-stag. Beholdt de antatt originale fjærene, men resten som rørte seg bak ble byttet..
Men bilen fortsatte å rakle i understellet der bak, den ble også veldig stump på fjæringen, lite fornøyd kan man si.
Skiftet støtdemperbolter, da flere på forumet har hatt bankelyder etter demperbytte pga. slitte bolter. Men raklingen fortsatte.
Etter 1,5 år dukket det opp en lekkasje på den ene demperen bak.
Fant derfor ett rimelig Monroe-sett,for hele bilen, på e-bay, monterte dette og bilen var ikke til å kjenne igjen.
Det føltes som å skifte fra lavprofil sommerdekk til høyprofil piggfridekk, om det sier noe. Fikk endelig litt komfort i kjerra.
Raklingen forsvant også.... Så styr ihvertfall unna skyjacker, det er mitt råd/erfaring.
Helt nye fjærer vil kanskje bli dyrt, tror jeg har ville gått for brukte std fjærer.
2005 Grand Cherokee 3,0D Ltd.

Utlogget Salater

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 11
Sv: Lastebilfjærer
« Svar #4 på: Ma., 7,Mai,2018,00,14 »
Fant ut at det var justerbare røde Koni på fremaksel mens bakaksel hadde noe ukjente dempere.  Har derfor besluttet å beholde Koni-demperne frem.  Da med litt hardere justering.  Bak kjøper jeg nye Bilstein som jeg ser flere har anbefalt.  Fjærene som står på beholder jeg. Når jeg kjøpte bilen fulgte det med fjærsett som var lettere brukt.  Antar dette er lastebilfjærene som bilen ble utstyrt med før den ble pålagt å bli personbil. 
Jeep Grand Cherokee 2,7 crd 2004