Skrevet av Emne: 3,1 som ikke starter. Bytte av returslanger  (Lest 1245 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget FrodeS

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 47
3,1 som ikke starter. Bytte av returslanger
« på: Ti.,13,Mars,2018,13,19 »
Min 2000 3,1 , gått 314.000 km, nektet plutselig å starte. Den kinnet som en gal, men tente ikke. Jeg skrudde opp skruen midt på dieselfilteret og pumpet litt, da kom den, og gikk normalt. Det samme skjedde dagen etter. Det skulle bare noen timer stillstand til, før den ikke ville starte.

En rask titt avslørte veldig dårlige returslanger, med masse sprekker. Når det blir lekkasje ett eller annet sted i systemet, kommer luft inn, og diesel renner tilbake til tanken. Disse er ikke selvluftende, så da kommer man ingen vei med å kinne masse.

Returslangene er standard 3,2 / 3,5 mm, som man får kjøpt i det meste av bilrekvisita. Handle en meter eller så, så har du rikelig. Jobben med å bytte er gjort på 20 min til halvannen time, etter hvor mye man må knote. Jeg knotet en del, da slangene var så morkne at de røk av og små biter ble hengende igjen på dysene.

Verktøy jeg brukte:
10/13mm pipe + flat skrutrekker for å skru løs turborøret (gir enklere tilgang).
Tapetkniv for å snitte slangene før de dras av dysa, eller for å prøve å skjære opp stumpene i små biter for å kunne fjerne.
Liten flattrekker for å pirke bort slangebiter som satt fast på dysene.
Bøyd nebbtang for å få nye slanger på plass, samt dra av gamle.

Det er egentlig ingen grunn til å ikke bytte disse slangene som del av preventivt vedlikehold. Hvor lenge de holder kommer helt an på kvaliteten på dem og hvor mye gugg det er i dieselen man fyller.

Legger ved noen bilder av slangene som satt på min.


Utlogget WJHH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 163
  • 2008 Jeep Commander Overland 3.0CRD
Sv: 3,1 som ikke starter. Bytte av returslanger
« Svar #1 på: To.,12,April,2018,13,35 »
Kjempeflott.!  :)
2008 Jeep Commander Overland 3.0CRD
2000 Grand Cherokee 3.1TD Limited "Solgt"