Skrevet av Emne: Motorfusk og blinkende luftanlegg.  (Lest 2803 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Motorfusk og blinkende luftanlegg.
« på: Ma., 5,Februar,2018,17,47 »
Var ute å kjørte i går og rundt da motor var halvvarm, la samboeren min merke til at tallene på luftanlegget gikk og kom mens vifta slo seg av og på samtidig med det. Det skjedde noen ganger etterhverandre og en gang holdt motor på å dø ut også. Det var bare en rask gang med motoren der den holdt på å kutte, men kom seg i igjen oh skjedde ikke igjen etterpå. Kjørte en times tur og det skjedde ikke noe igjen med luftanlegget eller motoren og heller ikke på timen hjem igjen heller noen timer senere på kvelden.
Synes det var en merkelig feil. Tenkte med en gang batteripolene, men kan sånt skje da når motoren går? Tenker igrunn jeg skal prøve å fremprovosere feilen ved å ta av + polen på batteriet mens motoren går hvis ikke det er en dum ting å gjøre...
Noen tips her eller noen som har opplevd noe lignende?
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Motorfusk og blinkende luftanlegg.
« Svar #1 på: Ma., 5,Februar,2018,19,03 »
Batteriet bør vel i utgangspunktet ikke frakobles mens motoren går. Tror jeg da.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Motorfusk og blinkende luftanlegg.
« Svar #2 på: Ma., 5,Februar,2018,19,41 »
Men hva skjer da tro? Kan det være dårlig kontakt på en av polene som gjorde at feilen jeg hadde oppsto tro?
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Motorfusk og blinkende luftanlegg.
« Svar #3 på: Ma., 5,Februar,2018,21,17 »
Tenker litt på det kan være en jordingsfeil jeg har her... Er det mange jordingspunkter på disse bilene fra batteriet?

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget eirikbg

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 106
Sv: Motorfusk og blinkende luftanlegg.
« Svar #4 på: Ti., 6,Februar,2018,06,26 »
Vanskelig å si hva det kan være, men hvordan er lading? Tilstand på batteri? Som du sier, kontroller jordingspunket(er) (vet dessverre ikke hvor de sitter), er de ordentlig skrudd fast, puss på jordingspunktene, så er sikker på ordentlig kontakt. Hvis batteripolene er løse, bør du kunne vri på de, så prøv å røsk i de. Kan være dårlig kontakt i noen ledninger. Prøv også å få lest av feilkoder for å se om noe er lagret der, men er ikke sikkert, hvis det bare varte en kort stund.

Utlogget PerH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 230
  • Kongsberg
Sv: Motorfusk og blinkende luftanlegg.
« Svar #5 på: Ti., 6,Februar,2018,07,13 »
Det skal vel ikke gjøre noen skade å løfte av en batteripol når motoren går så lenge dynamoen virker? Det er jo mange forskjellige måter å koble dette sammen, så jeg er ikke sikker..
Jeg tror du kan være inne på noe med jording, og siden motoren kutter er kanskje hovedmistenkt jording mellom motor og karosseri.. Eller vent, siden dette er diesel så er det kanskje heller et sted under dashen som gir strøm til tenningskretsen og varmeapparatet? Frem med skjemaet og se etter fellesnevnere. :)
2003 Grand Cherokee 2.7 CRD Overland
2000 Grand Cherokee 3.1TD LTD (solgt)

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Motorfusk og blinkende luftanlegg.
« Svar #6 på: Ti., 6,Februar,2018,18,09 »
Dynamoen har ikke godt av å miste motstanden batteriet gir, har jeg lest.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget hkrix

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 85
Sv: Motorfusk og blinkende luftanlegg.
« Svar #7 på: Ti., 6,Februar,2018,20,03 »
Hei. Batteriet fungerer som en kondensator som glatter spenningen ut av dynamoen. Uten batteriet tilkoblet, vil strømmen i bilen få høy rippelspenning, noe elektronikken i bilen ikke er så glad i.
Jeg ville ikke gjort det....
Merker du ikke noe feil ved oppstart når batteritilkoblingen virkelig blir satt på prøve, vil jeg tro du er på blindspor.
2005 Grand Cherokee 3,0D Ltd.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: Motorfusk og blinkende luftanlegg.
« Svar #8 på: Ti., 6,Februar,2018,23,06 »
Vanskelig å si hva det kan være, men hvordan er lading? Tilstand på batteri? Som du sier, kontroller jordingspunket(er) (vet dessverre ikke hvor de sitter), er de ordentlig skrudd fast, puss på jordingspunktene, så er sikker på ordentlig kontakt. Hvis batteripolene er løse, bør du kunne vri på de, så prøv å røsk i de. Kan være dårlig kontakt i noen ledninger. Prøv også å få lest av feilkoder for å se om noe er lagret der, men er ikke sikkert, hvis det bare varte en kort stund.
Batteri er nesten nytt og polsko sitter godt, men skal ta de av å sjekke at det ikke er noe irr eller belegg imellom. Merkelig feilen bare forsvant. Missliker sånne rare feil :-\
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: Motorfusk og blinkende luftanlegg.
« Svar #9 på: Ti., 6,Februar,2018,23,08 »
Hei. Batteriet fungerer som en kondensator som glatter spenningen ut av dynamoen. Uten batteriet tilkoblet, vil strømmen i bilen få høy rippelspenning, noe elektronikken i bilen ikke er så glad i.
Jeg ville ikke gjort det....
Merker du ikke noe feil ved oppstart når batteritilkoblingen virkelig blir satt på prøve, vil jeg tro du er på blindspor.
Nei sant det og det er det jeg ikke gjør så liker ikke helt denne feilen.
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: Motorfusk og blinkende luftanlegg.
« Svar #10 på: Ti., 6,Februar,2018,23,11 »
Det skal vel ikke gjøre noen skade å løfte av en batteripol når motoren går så lenge dynamoen virker? Det er jo mange forskjellige måter å koble dette sammen, så jeg er ikke sikker..
Jeg tror du kan være inne på noe med jording, og siden motoren kutter er kanskje hovedmistenkt jording mellom motor og karosseri.. Eller vent, siden dette er diesel så er det kanskje heller et sted under dashen som gir strøm til tenningskretsen og varmeapparatet? Frem med skjemaet og se etter fellesnevnere. :)
Ja har tenkt noe i denne duren jeg også, men fader ikke lett å vite hvor en skal begynne hen :-\ Kan det være tenningsbryteren eller noe der da tro?
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Motorfusk og blinkende luftanlegg.
« Svar #11 på: On., 7,Februar,2018,19,31 »
Tror jeg har funnet feilen... Feilen jeg hadde ligner på denne.
https://youtu.be/hz5PpScODMs
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Motorfusk og blinkende luftanlegg.
« Svar #12 på: On., 7,Februar,2018,19,46 »
Det var sannelig fiffig, hvis det er feilen  :P
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget eirikbg

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 106
Sv: Motorfusk og blinkende luftanlegg.
« Svar #13 på: To., 8,Februar,2018,07,02 »
Spennende. Håper du har funnet feilen. spent på å høre om det var feilen.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Motorfusk og blinkende luftanlegg.
« Svar #14 på: Sø.,11,Februar,2018,00,45 »
Det var dessverre ikke det som var galt på min, men nå har jeg heldigvis ikke sett noe mer til feilen heller og håper det fortsetter sånn, men på en annen side... Det var jo en grunn til det som skjedde tenker nå jeg...
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.