Skrevet av Emne: «Klunking» bak og risting foran - hvor skal en stakkar begynne?  (Lest 1994 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Kristian R

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 4
Ærede jippstere -

Jeg trenger et godt råd eller tre.

Jeg har siden sist sommer kost meg med voldsomt med å kjøre en 2003 WJ 2.7 CRD. Det er selvsagt noen snags: Jeg har fått med meg flere elektriske «spøkelser» enn jeg hadde håpet på, men et mer akutt problem er at det har oppstått et sett av ulyder og vibrasjoner i drivverket som åpenbart må håndteres.

- I begynnelsen var det kun en «brummelyd» (resonanslyd) fra et udefinert sted under bilen, typisk når jeg slapp gasspådraget i hastigheter fra ca. 80 km/t og oppover
- Rett etter at jeg la om til vinterhjul begynte jeg å merke litt vibrasjon i forstillingen. Til å begynne med mistenkte jeg hjulene, men vibrasjonene - fremdeles svake - kom og gikk.
- Noen dager før jul opplevde jeg kraftige vibrasjoner fra forstillingen, så mye at jeg stoppet og sjekket hjul, etc. Etter stans var vibrasjonene borte, men de har vært tilbake med ujevne mellomrom.
- Jeg har merket at det har vært klunking i bakakselen ved skifte til D noen ganger, til dels kraftig.
- I dag har klunkingen tiltatt og den merkes nå også godt når jeg svinger (like mye i begge retninger). Lyden oppstår mest ved sving i lavere til middels hastigheter.
- Jeg har en sterk fornemmelse av at vibrasjonen foran i bilen og klunkingen bak henger sammen, men jeg har foreløpig altfor liten kunnskap til å gjøre noen vurdering av hva som er kjernen i problemet.

Håper noen her kan gi meg noen pointere til hva jeg bør gjøre, hva problemet egentlig Kan være for noe,  og eventuelt også tipse om hvor man bør henvende seg for en kyndig vurdering og reparasjon i Oslo-Drammen-++-området. Takknemlig for allle innspill!

K
2003 Grand Cherokee 2.7 CRD Limited

Utlogget PerH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 230
  • Kongsberg
Sv: «Klunking» bak og risting foran - hvor skal en stakkar begynne?
« Svar #1 på: Fr.,12,Januar,2018,11,15 »
Jeg har også hatt litt vibrasjoner, også av typen som kommer og går.. Jeg syns mye ordnet seg når jeg satte på balanserte hjul, de som sto på manglet ifølge min maskin oppi 140 gram!

Ellers kan du krype under og kjenne litt på drivakslene som går fram og bakover, her skal det ikke være noen form for sideslakk. Med hjulene i været og girkassen i Park så kan du ved hjelp av en kompis se hvor det er slakk ved å se på knutene når du beveger hjulene.. det skal ikke være noe glapp i leddene på akslingen som du kan se tydelig, da må akselen overhales.

Lykke til, og hold oss oppdatert med hva du finner. :)
2003 Grand Cherokee 2.7 CRD Overland
2000 Grand Cherokee 3.1TD LTD (solgt)

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Sv: «Klunking» bak og risting foran - hvor skal en stakkar begynne?
« Svar #2 på: Fr.,12,Januar,2018,11,25 »
Høres ut som slitte foringer. Legg deg under med et kubein og kjenn på alle stag og kontrollarmer.
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget Kristian R

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 4
Sv: «Klunking» bak og risting foran - hvor skal en stakkar begynne?
« Svar #3 på: Ti.,16,Januar,2018,17,33 »
Takk for respons, folkens!

Det viser seg at et verksted som jeg kjører forbi daglig (http://www.andeper.no/) har peiling på Grand Cherokee, og faktisk Jeep i sin alminnelighet. Siden jeg har dårlig med sted å stå - og begynner å få en litt rar følelse - fikk jeg dem til å ta en titt på sakene i går. (Det var forresten en fin CRD Overland inne samtidig, så det var jo både litt skremmende og litt betryggende å se at de skrur mye Jeep.)

Resultatet av sjekken var ikke så mye å rope hurra for, men da er i alle fall problemene på bordet:

  • Utslitte foringer (som HardKåre skrev). Dette er årsaken til "klunkingen".
  • Utslitte bærekuler
  • Diverse rust i innfestinger for stabstag, i fjærskåler, etc.

Vibrasjonene og ulydene som kommer og går er visst et helt forutsigbart resultat av feilene over. Det blir en del utbedringer, men nå som jeg har truffet på nøkterne og flinke folk har jeg fått igjen trua. Må imidlertid gå en runde med forhandleren som jeg kjøpte bilen av for bare noen måneder siden, for å si det slik.

Kresstjan
2003 Grand Cherokee 2.7 CRD Limited

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: «Klunking» bak og risting foran - hvor skal en stakkar begynne?
« Svar #4 på: Ti.,16,Januar,2018,21,02 »
Ganske vanlig på WJ, her en 2004-modell.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Kristian R

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 4
«Klunking» bak og risting foran - hvor skal en stakkar begynne?
« Svar #5 på: Sø.,21,Januar,2018,17,54 »
Ganske vanlig på WJ, her en 2004-modell.

Hoppsann. Er ikke helt der, men begynner å skjønne at jeg ikke ble ferdig med elektriske spøkelser og aggressiv rusting da jeg sluttet med Range Rover Classic.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2003 Grand Cherokee 2.7 CRD Limited

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: «Klunking» bak og risting foran - hvor skal en stakkar begynne?
« Svar #6 på: Ma.,22,Januar,2018,00,32 »
Har ikke vært borti elektriske spøkelser i løpet av de 8 årene jeg har hatt min 2000-modell. Bortsett fra kjørelysboksen som tok kvelden.
Den rusten på venstre nedre fjærfeste er standard på alle som har vært vinterkjørt i saltlake i noe omfang. Kommer snikende enten man vil eller ikke.
Det er noe enklere å fikse nå enn for 7 år siden da jeg hadde den "sykdommen". Heldigvis kun på venstre side.
« Siste redigering: Ma.,22,Januar,2018,00,35 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.