Skrevet av Emne: Quadradrive 2 VS QD1?  (Lest 2308 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget hkrix

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 85
Quadradrive 2 VS QD1?
« på: Ti., 5,September,2017,23,29 »
Hei, de fleste av oss i Norge har QD2 på våre WK/XK.
Ønsker å høre hva som er deres erfaringer ved bruk av verdens beste 4x4 system for SUV?
Jeg skiftet i vår ut min WJ med v8 og QD til fordel for WK med CRD og QD2.
Quadradrive 1 systemet imponerte stort, hver gang det ble satt på prøve, men det reiv godt i dekkene ved manøvering i P-hus etc.
Jeg ble skuffet i vinter, og er ennå ikke overbevisst om at mitt bytte var til det bedre hva 4x4 egenskapene angår. Jeg har en utfordrende hyttevei. Mange definerer min kjøring på blankis, opp en bratt, svingete og smal gårdsvei som ekstremsport. Stopper det på turen opp, er det stor sjangs for at det utløser kaskoforsikringen, da det er bratt på utsiden av veien.
Saken er den at jeg opplever innkoplingen av senterdiffen, og muligen sperrene frem/bak som treg.
Har en liten testkneik på ca 1-1.5m med 45gr helling ved siden av en parkeringsplass her jeg bor. Og med min WJ, kortet jeg svingen og kjørte rett opp uten problemer, på både is og dyp snø, når jeg kommer med min WK på sommerføre er det gress i denne kneika, jeg stopper med framhjulene i gresset, der bakken starter. Bilen spinner litt på begge bakhjulene som står på asfalt, før framhjulene tar tak, og bilen rister seg opp kneika. Motoren må ruses mye før kassa tar grep, og når jeg kommer opp så er det langt fra like elegant som med min WJ. At jeg til slutt kommer opp er så, men utenfra høres det ut som: "slitsomt, bare så vidt det gikk" aktig ut. Samme følelsen hadde jeg opp til hytta sist vinter, det ristet og slang, der hvor WJ tok bakken stødig som et lokomotiv.
Var alt bedre før?
Kan også ta med at motoren 3,0 CRD skuffer stort, savner V8'ern. Forbikjøringer var i en annen liga, og med propan var den faktisk rimeligere i drift også.... Tuning er kanskje rett medisin...
Eller må jeg tilbake til en WJ? Har snart glemt den sideveis slenginga i setet på ujevn vei...
2005 Grand Cherokee 3,0D Ltd.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Quadradrive 2 VS QD1?
« Svar #1 på: Lø., 9,September,2017,08,04 »
Veldig bra skrivd
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget hkrix

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 85
Sv: Quadradrive 2 VS QD1?
« Svar #2 på: On.,18,April,2018,00,36 »
Da har jeg hatt bilen i over ett år, og er stadig like skuffet over 4wd egenskapene, kanskje de er oppskrytt?
Det virker som at sperrene i diffene banker ut og inn i et hastig tempo, når hjula spinner.
Har lest på amerikanske forum, at det kommer feilmeldinger om diffene ikke låser som de skal, så da er vel alt normalt da?
Noen som har erfaringer å dele?
https://suvtest.se/vilken-suv-klarar-inte-djup-sand-audi-q7-toyota-landcruiser-eller-jeep/
2005 Grand Cherokee 3,0D Ltd.

Utlogget cat-vi

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: Quadradrive 2 VS QD1?
« Svar #3 på: Lø.,18,August,2018,12,38 »
jeg har akkurat byttabort WJ'n til fordel for en XK, trodde QD2 var bare ''rosenroot'' i forhold til QD, forsto det som at det i utgangspunktet er det samme systemet men at QD2 blir elektronisk aktivert mot QD som slår inn ved hjelp av ''oljetrykk'' når et hjul begynner å spinne. For å unngå at QD2 kobler inn og ut mange ganger med det som følge at det høres ''slitsomt'' ut så har jeg prøvd å holde litt på bremsen samtidig med litt pådrag etter at den har lagt seg inn, virker som at da vil QD2 systemet holde seg inne hele tiden og man slipper at det banker inn/ut, men dette krever litt følsomt trykk på bremsepedalen med venstre fot, har naturligvis ikke fått prøvd på snøføre dette men på kupert vått gressunderlag. Værdt et forsøk om ikke det allerede er prøvd da.