Skrevet av Emne: 1995 Cherokee Jamboree; trenger ny fordelingskasse?!  (Lest 2381 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Jamboree-Man

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 5
1995 Cherokee Jamboree; trenger ny fordelingskasse?!
« på: Ti., 8,August,2017,13,30 »
Hei!

Jeg har i ca 1 år nå eid min 1995 Jeep Cherokee Jamboree (er newbie). Det er lite rust både under og i karrosseri. Fin innvendig også og derfor en bil å ta vare på. Gått 192.000km. Får skryt av mekanikeren, bruker Anders hos Prepples Bilverksted AS i Oslo.

Problemet er at jeg får en knirkende ulyd og litt hakking, spesielt ved svinging som kom etter at jeg en gang skulle skifte mellom 2WD og 4WD en gang for noen mnd siden.

Mekanikeren mente jeg kunne kjøre den med ulyden, men at jeg trengte en ny fordelingskasse.

Er den noen som selger en fordelingskasse til denne bilen som har gått under 200.000 km? Pris?

Hvis ikke; noen som har noen tips til hvor man kan skaffe en slik og hva man burde betale?

Noen som har noen erfaringer med å reparere Cherokee i Polen eller Sverige, skal flytte til Frankrike etter jul 2017 og tenkte kanskje jeg kunne spare en del på å ta jobben der på vei ned. Skal som nevnt skifte fordelingskasse, men også bytte et par låsesylindre, samt skifte ut kryss foran. Evt andre forslag til billig rep.steder?

Takk for all god hjelp!

Digger Cherokee.

Mvh
Christoffer

 

Utlogget jeep92

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 54
Sv: 1995 Cherokee Jamboree; trenger ny fordelingskasse?!
« Svar #1 på: Ti., 8,August,2017,18,36 »
ny fordelingskasse? det tviler jeg på du trenger. jamboree kom med np242 kassene, de er mer en skuddsikre. det som kan skje er at kjede inni fordelingskassen kan bli slakt, og deretter begynne og lage forskjellige lyder. få noen du kjenner til og hjelpe deg. eller lever inn bilen til et verksted du stoler på, og se om det er slark i det kjede. det skal godt gjøres og ødelegge en 242 fordelingskasse.

et tips når du skifter mellom 4x4 og 2 hjulsdrift. er og stoppe bilen, velg drift. kjør seint og deretter sett automatkassen over i nøytral og deretter over i drive igjen. då skifter fordelingskassen gir best.
« Siste redigering: Ti., 8,August,2017,18,45 av jeep92 »

Utlogget Jamboree-Man

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 5
Sv: 1995 Cherokee Jamboree; trenger ny fordelingskasse?!
« Svar #2 på: On., 9,August,2017,07,55 »
Takk for raskt svar Jeep92!

Det er bare rart at bilen liksom hakker litt i fremdriften og lager en knirkelyd som kommer kun når jeg kjører sving. Høres kanskje ikke ut som et kjede-problem eller hva tenker du? Hva kan ellers skape disse symptomene?

C





Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Sv: 1995 Cherokee Jamboree; trenger ny fordelingskasse?!
« Svar #3 på: On., 9,August,2017,11,01 »
Har du byttet olje på bakdifferensialen i tiden rundt når ulyden kom? Du har en lamellbrems i bakakselen som er veldig sensitiv på rett oljetype. Har du feil olje vil bremsen kunne "låse" under normal drift, og begge bakhjulene vil bevege seg like fort. Når du da kjører i sving skal indre hjul bevege seg kortere enn ytre, og det skal diffen normalt korrigere for. Hvis bremsen henger på kan den tvinge bilen til å understyre, og du får spenn og knaking i drivverk.

Kryss kan du bytte selv https://rustflekk.wordpress.com/2017/07/09/how-to-bytte-drivakselkryss/
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget jeep92

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 54
Sv: 1995 Cherokee Jamboree; trenger ny fordelingskasse?!
« Svar #4 på: On., 9,August,2017,11,26 »
https://www.youtube.com/watch?v=OVC76dSBNnY.  denne videoen viser deg hvordan du gjør for se om du har dårlige u-joint/kryss på akslinger/stikkakslinger. er de ødelagt eller dårlig kommer det ofte knirkelyder/hakke lyder, under akselerasjon eller når du svinger.
« Siste redigering: On., 9,August,2017,11,31 av jeep92 »

Utlogget Jamboree-Man

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 5
Sv: 1995 Cherokee Jamboree; trenger ny fordelingskasse?!
« Svar #5 på: To.,10,August,2017,09,13 »
Hei Jeep92! Bra video, men ut i fra det mannen på videoen sier om lyden som dårlige u-joints gir, så virker det ikke som om det er samme lyd som jeg sliter med. Veldig bra video!

C

Utlogget Jamboree-Man

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 5
Sv: 1995 Cherokee Jamboree; trenger ny fordelingskasse?!
« Svar #6 på: To.,10,August,2017,09,15 »
Det er mer det at hele bilen min går hakkete i akselerasjon og i sving enn at det er en irriterende lyd om det hjelper på den diagnostiske tankegangen...

Utlogget jeep92

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 54
Sv: 1995 Cherokee Jamboree; trenger ny fordelingskasse?!
« Svar #7 på: To.,10,August,2017,16,09 »
Det er mer det at hele bilen min går hakkete i akselerasjon og i sving enn at det er en irriterende lyd om det hjelper på den diagnostiske tankegangen...

hmm, ok. hakkete er en beskrivelse som kan nesten være alt på hele bilen. vanskelig og hjelpe.

1. har du sjekket motorfeste og girkasse feste? se om foringene har store sprekker i seg. bruk brekkjern og beveg på foringene.

2. har du sjekket kontrollarmene framme på akslingen. er 4 stk. 2 øvre og 2 nedre. sett brekkjern på de og prøv og beveg på de. skal omtrent ikke kunne bevege seg ved bruk av brekkjern.

3. se om alle boltene på feste som går inn til motor er der. skal være 3 bolter inn i blokken på hver side(4 literen?).

4. se under bilen på de stagene som har med 4hjulsdrift velgeren og gjøre. og beveg på de for og se om det er slakk der.

5. prøv og beveg på styrestagene. rykk frem og tilbake og opp og ned. hører du en antydning til lyd/døgang i leddene. må det leddet byttes.
https://www.youtube.com/watch?v=FDlr88X8800

6. se også på nærmere på noe som heter ball-joint. de er det 2(4 stk totalt) stk av fremme på akslingen, https://www.youtube.com/watch?v=62bVn7E8gyk

7. den videoen der det blir beskrevet hvordan en sjekker om en har dårlige u-joint/kryss. testet du på din bil? de gir ikke nødvendigvis mye lyd men gir stort utslag på bilen under akselerasjon/sving.

8. se også nærmere på det stage som holder akslingen i senter. kalt trackbar. https://www.youtube.com/watch?v=xTHvt3Acpwo

om det ikke er noe av dette, eller ellers nevnt tidligere i tråden. kan jeg dessverre ikke hjelpe, når problemet kun blir beskrevet med ett ord "hakkete".  har du mulighet til og laste opp en video eller lydklipp av dette?

« Siste redigering: To.,10,August,2017,16,22 av jeep92 »

Utlogget Dry Only

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 78
Sv: 1995 Cherokee Jamboree; trenger ny fordelingskasse?!
« Svar #8 på: Sø.,13,August,2017,21,01 »
Jeg hadde tilsvarende på min første XJ og der var det motorfestene....
Cherokee 2,5 TD -97'