Skrevet av Emne: XJ 2,5TD differensial blir veldig varm og lager ulyd  (Lest 2697 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Dry Only

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 78
XJ 2,5TD differensial blir veldig varm og lager ulyd
« på: Ma., 1,Mai,2017,16,24 »
Hei,
Skiftet lagere på differensialen i jeepen for en måned siden og kjørte noen få korte turer ca 6 mil alt i alt.
Så glemte jeg meg bort og kjørte fort her om dagen. Så kom ulyden som blir ubehagelig høy og diffen er veldig varm og ta på etter ca 30 min kjøring.

a. Har jeg ødelagt lagerne med å kjøre for fort for tidlig?
b. Har jeg dratt til forstrammingen for hardt?

hm.....
Cherokee 2,5 TD -97'

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Sv: XJ 2,5TD differensial blir veldig varm og lager ulyd
« Svar #1 på: Ti., 2,Mai,2017,09,35 »
Du har selvsagt sjekket at du har nok, og riktig olje i diffen?
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget Dry Only

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 78
Sv: XJ 2,5TD differensial blir veldig varm og lager ulyd
« Svar #2 på: Fr.,19,Mai,2017,14,12 »
Ja, sjekket at det er nok og riktig olje (SYNTRAX LIMITED SLIP 75W-140) og tilsatt mopar limited slip tilsetning ca 2 dl.

Så jeg tro til og skrudde av akselen igjen i dag formiddag.
Nå er den på min provisoriske aksel bukk og når jeg dreier (tror det heter pinjongen) kjenner jeg at det er noe galt inni. Så nå skal jeg ta diffen fra hverandre igjen og håper det er så galt et sted at jeg vil vite hva jeg har gjort feil.
Cherokee 2,5 TD -97'

Utlogget Dry Only

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 78
Sv: XJ 2,5TD differensial blir veldig varm og lager ulyd
« Svar #3 på: Ma.,22,Mai,2017,18,59 »
Hm,
Jeg finner endel fin metallspon i diffen og også noen få små biter som er ca 2 mm lange.  Det virker som om fremre lager er skikkelig dårlig. Jeg kjenner det tar litt og skurret litt når jeg putter det inn og dreier med fingrene med litt trykk på.
Det bakre virker ok, men jeg vet sannelig ikke.
På det fremre lageret tror jeg det står: Timken M8664(9?) 77805
Noen som vet det originale delenummeret (Mopar)

Når jeg monterte diffen fikk jeg hjelp av en eldre mekaniker på verksted for store kjøretøy til å stramme til piniong mutteren.
Jeg snakket om preload som jeg har lest skulle være mellom 15 og 30lbs. Når han mente jeg gjorde for mye av det sluttet jeg å stramme, da var vel den preload jeg klarte å måle ca 7lbs (på biltema sykkelmåler :-). Men han ville altså ikke ha strammet den ekstra halve omdreiningen.
Når jeg nå sammenligner med gammelt bilde av hvordan det var før jeg skiftet lagere ser jeg at jeg nok har en halv omdreining mer en det som var originalt.

Så jeg lurer på om jeg har ødelagt lagerne i en kombinasjon av at jeg glemte meg og kjørte fort før lagerne var "kjørt inn" og at jeg muligens har klart å stramme litt for hardt? Bilen gikk uten ulyder de første 6 milene jeg kjørte forsiktig.

Noen synspunkter?
Lurer jo også på om alle lagere er fullstendig like eller om noen kan "bygge" eller mindre enn andre?

mvh
Jan


Cherokee 2,5 TD -97'

Utlogget fiskern

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 612
Sv: XJ 2,5TD differensial blir veldig varm og lager ulyd
« Svar #4 på: Sø.,28,Mai,2017,20,05 »
timken er det orginale lageret i diffen ved bytte av lager så må cruchsleev også byttes den kan bare monteres en gang     og preload må være korrekt
« Siste redigering: Sø.,28,Mai,2017,20,10 av fiskern »

Utlogget Dry Only

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 78
Sv: XJ 2,5TD differensial blir veldig varm og lager ulyd
« Svar #5 på: Sø.,28,Mai,2017,21,55 »
jepp, men hvordan måle?

Biltema sykkelverktøyet nåla tror jeg er vanskelig å bruke, jeg fikk det ihvertafll ikke til sist.

En bruker i et annet forum sa at hvis pinjongen løper lett er det ca 5-10 lbs preload
Hvis den er litt "sticky" i starten men så løper lett er det ca 15-30 lbs.

Hm.....
En annen kar jeg har snakket med mente at for sikkerhetskyld (uten gode måleverktøy og erfarne folk i nærheten) skal jeg bare tighte til til det blir skikkelig hardt og så maks en kvart omdreining til slik at kompresjonsringen får en liten reduksjon.Og så mener han at det vil ule litt hvis det blir for slakt.
Har målt kompresjonsringen. Den siste gangen der jeg hadde for hardt var kompresjonsringen 10,9mm lang når jeg tok den ut. Den nye jeg nå har liggende er 12,1 mm.
Målte ca 3,7 gjengeomdreininger på gammel pinjong . Sist jeg satte inn nye lagre var det ca 4 gjengeomdreininger.

Så tenker å bruke fingerfølelse og gjengeomdreininger i kombinasjon for å ikke skru til for hardt. Hva tror dere er sannsynligheten for å lykkes?
Cherokee 2,5 TD -97'

Utlogget Dry Only

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 78
Sv: XJ 2,5TD differensial blir veldig varm og lager ulyd
« Svar #6 på: Sø.,18,Juni,2017,13,46 »
Nå går bilen igjen og det uler ikke.

Strammet opp til det ikke var følt slakk. Måtte bruke forlenger på skralla for å stramme opp og har nok da krympet kompresjonsringen noe. Forsøkte så å måle og endte opp med ca en kvart omdreining til.
Hadde ikke inch/pund rotasjons/momentmåler, men en fra Biltema (av nåletypen) som viser feet/pound eller kg/m. 

Regnet som følger:
15 inch lbs for preload
Med diff innmaten innstallert la jeg til 10 for økt motstand

altså 25 = 0,28kg  (eventuellt 35 (maks preload) + 10 = 45inch/lbs = 0,51kg)
satte på momentmåleren og lot egenvekta på den dreie diffen. Ute ved håndtaket veier den ca 0,4 kg. Tror jeg er sånn cirka i mål og at jeg har vært litt defensiv i tilstrammingen. Begynner det å ule vil jeg bare ta en kvart omdreining til tror jeg.

Tja...
Cherokee 2,5 TD -97'

Utlogget Dry Only

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 78
Sv: XJ 2,5TD differensial blir veldig varm og lager ulyd
« Svar #7 på: Ma.,26,Juni,2017,15,33 »
Driver å kjører inn og det virker ok. Men ved 70km/t og oppover kombinert med pådrag uler det noe.
En eldre mekaniker jeg kjenner sier det skal være slik...

Tja

Kjører endel til med moderat fart og belastning og ser om lyden blir bedre eller verre.

Kanskje jeg kunne strammet mer... ?????


Cherokee 2,5 TD -97'

Utlogget fiskern

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 612
Sv: XJ 2,5TD differensial blir veldig varm og lager ulyd
« Svar #8 på: Fr.,30,Juni,2017,22,21 »
https://www.youtube.com/watch?v=nVb5WRUfM7Y
dette må være riktig for å bli kvitt uling

Utlogget Dry Only

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 78
Sv: XJ 2,5TD differensial blir veldig varm og lager ulyd
« Svar #9 på: Sø.,13,August,2017,20,56 »
Hei
Har nå kjørt ca 50 mil og ulyden er faktisk helt borte....
Så tror jeg har fått det til.... :)
Cherokee 2,5 TD -97'