Skrevet av Emne: Vurderer kjøp av WJ  (Lest 1353 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget xLoke

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 1
Vurderer kjøp av WJ
« på: On., 2,August,2017,14,24 »
Hei!
Vurderer kjøp av en 01 WJ - altså 3,1 liter diesel. Og, der vel egentlig motoren som bekymrer meg mest. Ser ut i fra tråder, annonser osv. at disse ikke gir så mye km som man skulle tro. Lite effekt på mye volum pleier å funke i lengden. Er det en gjenganger av BMW Marine problem - som også var italienske VM - med for liten kjøpekapasitet som i sin tur gir varmgang som er problemet..?
Noen som har noe og bringe til torgs av erfaringer..?

Er bilene "solide" ellers? Har vært runden via Range Rover (som også gikk varm, by the way..), X5 og ML. Trenger en litt "røff" bil i en periode. Og den skal ikke være Japansk - slev om det kansje hadde vært det enkleste 

Har sånn passe stor verktøykasse.

Takknemlig for tips & hint.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Vurderer kjøp av WJ
« Svar #1 på: On., 2,August,2017,21,03 »
Jeg har hatt min 3.1 i over 4 år nå og er veldig fornøyd og har ikke hatt noen spesielle problemer med verken motor, girkasse og drivverk. Hatt den siden den var gått 114k km og nå har den gått 180. Synes det er en solid og tøff bil og motoren er sterk og dravillig. Gir man disse motorene godt vedlikehold med jevnlig skift av olje (6-10000) km så er nok mye gjort og med rein og fin kjølevæske og et kjølesystem som fungerer. Den er også glad i å stå litt på tomgang før man kjører når den er kald og har man kjørt mye oppover for så å skulle stoppe og skru av, så er det veldig lurt å la den få tusle noen minutter på tomgang da også. Jeg gjør ihvertfall det og tror det er viktig med disse motorene og det gjelder vel forsåvidt andre turbomotorer også, men det virker som er en greie som har blitt "glemt" av folk.

Finner du et fint eksemplar av en velholdt WJ 3.1 er det nok et godt kjøp.
Les andre tråder om denne motoren som er her på forumet så finner du en del annen informasjon også.
« Siste redigering: On., 2,August,2017,21,05 av KnuNor »
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Vurderer kjøp av WJ
« Svar #2 på: Sø., 6,August,2017,23,00 »
Kjølekapasiteten er nok i utgangspunktet stor nok.
I fjor kjørte jeg flere turer med 3,7 tonn henger opp bratt stigning og ingen vesentlig temperaturøkning (2. gir men ikke full gass da).
Men problemer er det iallefall noen som har hatt, men ikke på langt nær alle.
Nå er vel de fleste der ute på markedet kjørt 200-300.000 km, min 2000-modell har nettopp passert 130.000.
Kjøpte den i 2009 på 85.000 km så har ikke akkurat overdrevet kjørelengden  :P
Egentlig minimalt med reparasjoner, men nå begynner den jo å dra på årene.
Rusten kan jo bli en uvenn så det gjelder å vite om rustfellene.
Problemet er vel ofte mangelfullt og kunnskapsfattig vedlikehold (ikke bare privat med verksted også).
Disse bilene har en del særegenheter som krever litt interesse for å fange opp.
Men du finner jo stort sett alle problemer og løsninger som kan oppstå beskrevet her på forumet, for de siste 10 årene iallefall.
« Siste redigering: Sø., 6,August,2017,23,09 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Drangs

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 12
Vurderer kjøp av WJ
« Svar #3 på: Ma., 7,August,2017,15,04 »
Hei. Har en 3.1 fra 2000 som har gått 285.000km. Hatt den 1,5 år. Ser at det er stor forskjell hvordan folk opplever sine biler. Tror det henger sammen med kjørelengde, slik som teerex er inne på. Jeg har kjøleproblemer på min. Ikke under vanlig kjøring men med en gang det kommer litt vekt på tilhengeren så må jeg tenke over hvor jeg skal. Lange seige motbakker med høy hastighet er ikke min bil glad i. Har dratt 3,5tonn på kroken og det er ingen problem å holde 80 i motbakker sånn kraftmessig, men da tar det to min å så koker den. Må kjøre 30-40 km/t i lange motbakker med henger over 1,5tonn. Min lakk olje som en sil. Brukte 1liter olje pr 10mil. Simring og knust motorplate var årsaken. Se egen tråd om dette. Fikset omsider dette. Nå lekker transferkassa som ei sil. Må nok ut med denne også. Skvetter en slomp kjøleveske også. Litt inkontinens uten at jeg har funnet ut hvilken åpning som skvetter. Rust er ikke et problem de førstkommende årene på min, men ser den fester et sakte tak ja. Fjernkontrollen på nøklen har personlighet. Virker supert av og til, dårlig i perioder og ikke i det heletatt når du trenger det som mest. Kupevifta er idiotisk designet så releet til denne brenner opp etter en stund. Så, alder å kjørelengde gjør at de fleste som er til salgs faller under kategorien kortsiktig problemfult bilhold. 17år gammel bil med 250+ på km telleren krever en dags arbeid pr måned i snitt. Foringer, oppheng, pakninger osv. Det ryr fra hverandre. Sansynligvis opplever man mye av det samme på andre biler som har gått så langt og lenge men. Et lyspunkt er at det er stort sett kurrant å få tak i deler, relativt lett å skru på og mye kunnskap på forumet. Mange gode videoer på youtube også.


Sent from my iPhone using Tapatalk
« Siste redigering: Ma., 7,August,2017,15,07 av Drangs »