Skrevet av Emne: How to: Bytte bærekuler.  (Lest 3519 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
How to: Bytte bærekuler.
« på: On.,19,April,2017,22,34 »
Start med bilen godt parkert på jorda. Napp ut splinten til akselmutteren, og dra av mutterskiva.


Nå klarer du å løsne akselmutteren med en LANG latmann. Så løsner du hjulboltene, jekker opp dekket og fjerner hjulet. Dette legger du under bilen som sikkerhet.


Sørg for at du støtter GODT opp under bilen så den ikke faller ned. Her har jeg en 10t jekk, støttebukk og hjulet under ramma som siste skanse.


Bremsecalliperen løsnes, to glideskruer i bakkant, og henges opp godt ute av vei.


Demonter bremseklosser og bremseskiva.


Så løsner du de 3 12-kantede spindelboltene. Bruker du en 1/2" fastnøkkel eller en koppnøkkel med 12-kant løsner de med litt makt. Men det er likevel vanskelig å få løst hjulhub'en. Jeg brukte en langkopp som jeg kilte mellom krysset og spindelen, så dreide jeg rattet. Stikkakslingen og hub'en ble presset rett ut.


Så er det bare å trekke stikkakslingen forsiktig ut av akselhylsa. PASS PÅ så du ikke får noen skader på splines'ene på akslingen. Og hvis du lurte, så NEI, du trenger ikke å tappe ned differensialen. Oljenivået står lavere enn akslingen.


Nå passer det SVÆRT godt å sjekke drivkryssene NØYE! Når du har kommet så langt er det fort gjort å få byttet disse når du alt har stikkakselen ute av akselhuset. Se HER: How to: Bytte drivakselkryss.

Fjern låsesplintene og skru ut kronmutterne på begge bærekuler. På den øverste kula kom jeg greit til, og noen velrettede slag på en brytegaffel så smalt bærekula løs. Den øvre skal opp av akseløret.


Den nedre kula satt endel verre, så da var det frem med den STORE C-clamp'en min for å presse løs spindelen.


Når spindelen var unna vei tok jeg nytt grep med verktøyet, og presset nedre bærekule ned og ut av akselen.


Fjernet litt overfladig dritt, og rengjorde anlegget til de nye bærekulene i akselørene.


Hmm her menglet det noen bilder... Men jeg brukte C-clampverktøyet til å presse på plass de nye bærekulene. Den nederste skal oppover, og den øverste skal nedover i akselfestet.

BTW, genialt at Jeep har brukt avsmalnende akselører til bærekulene. Dvs at kulelagerverktøyet ikke kan stå vinkelrett på bærekule og akseløre ved montering. Men med litt forskjellige adaptere som fulgte med verktøyet gikk det seg da til.

Så er det montering i motsatt rekkefølge. Bærekulene trekkes til med et moment på 100NM.

Fettnippelen som fulgte med bærekulen fra MOOG bygde litt høyt, så den kom nesten i kontakt med akselkrysset. Denne byttet jeg senere ut med en mindre fettnippel jeg hadde liggende.

Den øvre bærekula hadde litt lang kulebolt, så ved tilstrekkelig moment dro jeg kronmutteren forbi låsehullet i bolten.


Dette lot seg løse med en stoppskive mellom spindel og kronmutter.


Så satte jeg inn splines'ene med drivakselfett, og satte akslingen inn i hjullagersatsen. Jeg rengjorde godt akslehylsa så langt jeg kom til, og stakk stikkakslingen forsiktig inn i akselhylsa. Drei litt forsiktig på den for å få den til å gå i inngrep i differensialen.


Så er det bare å montere de 12-kantede spindelboltene, stramme godt til, montere bremseskive og klosser, og feste calliper. Husk nytt glidefett på glideskruene til calliper.


Monter dekket, og senk bilen ned på bakken igjen.


Nå kan du stramme akselmutteren til foreskrevne 235NM. Monter mutterskiva og stikk inn splinten igjen.

Ferdig arbeid! :)
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje