Skrevet av Emne: Problemer med ettermontert stereo  (Lest 1896 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget trixtor

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 3
Problemer med ettermontert stereo
« på: Ti.,26,September,2017,12,33 »
Hei, er ny er på forumet og har et aldri så lite problem.
Jeg har montert en ny 2 din spiller i bilen til min svigerfar som er en Jeep Commander 2007 modell. Den har Boston acoustic systemet med fabrikk forsterker og 6 høyttalere.
Jeg har satt inn en Pioneer AVH-Z3000DAB 2 din spiller og brukt Metra AXCH013SWC adapter for å beholde alle originale funksjoner samt rattkontroll. Etter mye lodding og koblinger fikk jeg endelig stereoen til å virke. Men så kommer problemet, enkelte ganger så kommer det ikke lyd fra høyttalerene i det hele tatt, selv om selve spilleren fungerer, jeg har prøvd å finne ut av hva det er som gjør at det ikke kommer lyd, og det virker som at når jeg har stoppet bilen og ikke låser dørene med knappen på nøkelen og lar bilen stå litt, så virker ikke høyttalerene når jeg starter bilen igjen. Hvis jeg låser bilen med knappen på nøklene og åpner den igjen med knappen på nøkkelen, så fungerer alt som det skal. Jeg mistenker at problemet ligger i forsterkeren, at den ikke skrur seg på i de tilfellene hvor bilen har stått ulåst. Har googlet i mangfoldige timer om dette, og det jeg har funnet ut er at i den bilen så er det ikke et 12V trigger signal som får forsterkeren til å skru seg på, men et datasignal fra bilen, det er jo det adapteren er til for og omgjøre 12V trigger signalet fra spilleren til et data signal som forsterkeren skjønner. Jeg har prøvd å re sette boksen til adapteren flere ganger, uten at problemet blir borte. Koblingene er jo riktige siden alt virker innimellom.
Er det noen som har vært borti lignende problem, eller har noen forslag til løsninger? så mottas de veldig gjerne.

Mvh
Frustrert "radiomontør"

Utlogget PerH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 230
  • Kongsberg
Sv: Problemer med ettermontert stereo
« Svar #1 på: Ti.,26,September,2017,13,23 »
forstår jeg det rett at triggersignalet (12v) fra spilleren routes inn i en adapterboks (med egen strømforsyning) som snakker med en bil ECU - som igjen skrur på forsterker?

I så fall kan det hende du får issues med timing av signaler mellom enhetene, noe som lett kan skje når ettermarkeds SW skal simulere noe orginalt..  ::) I så fall kan man jo prøve med permanent strøm til adapterboksen og se om det er en boot-tid i denne adapterboksen som ødelegger for timing..
2003 Grand Cherokee 2.7 CRD Overland
2000 Grand Cherokee 3.1TD LTD (solgt)

Utlogget trixtor

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 3
Sv: Problemer med ettermontert stereo
« Svar #2 på: Ti.,26,September,2017,15,29 »
Ja du har forstått det rett, jeg har selv også tenkt tanken med å sette permanent strøm rett i adapterboksen, istedenfor trigger fra spilleren.. Men vil ikke da forsterkeren trekke strøm fra batteriet konstant? Eller er det ikke snakk om så mye at et utgjør noen forskjell? Men jeg kan jo uansett prøve det for å se om problemet mitt forsvinner i hvertfall.

Utlogget PerH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 230
  • Kongsberg
Sv: Problemer med ettermontert stereo
« Svar #3 på: Ti.,26,September,2017,15,55 »
Nå tenkte jeg på strømforsyningen til adapterboksen - om den hadde en egen ved siden av 12V "switched" fra spilleren. hvis den ikke har det så er den jo laget for å brukes slik du har koblet den, vanskelig å si noe mer om dette uten å vite mer om boksene.

Hvis du setter 12V permanent i stedet for trigger fra spillerern kan det hende det ikke virker i det hele tatt, da den kun sender beskjed til bilen i det den merker 12V, ikke etterpå..
2003 Grand Cherokee 2.7 CRD Overland
2000 Grand Cherokee 3.1TD LTD (solgt)

Utlogget trixtor

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 3
Sv: Problemer med ettermontert stereo
« Svar #4 på: Ti.,26,September,2017,17,30 »
Tror jeg skjønner hva du mener ja, er ikke sikker på om boksen har en konstant 12v i tillegg til trigger, men her er en link til boksen: https://axxessinterfaces.com/product/AX-CH013-SWC