Skrevet av Emne: Ulyder fra fronten  (Lest 1106 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Robert

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 2
Ulyder fra fronten
« på: Lø., 3,Juni,2017,14,39 »
Hei. Jeg har en Jeep Grand Cherokee 1999 3.1 L. Trenger hjelp fra dere. Det har kommet en høy pipende, skurende, syngende lyd fra fronten. Tror det kommer fra venstre forhjul. Eller i nærheten. Lyden kommer så fort jeg gir litt gass og forsvinner når jeg slipper gassen? Det vibrerer også ørlite i rattet når lyden kommer.. Lyden kommer også noen ganger når jeg bremser opp. Noen som har en formening om hva det kan skyldes?? Trodde først d var bremseklossene og trommelen d var noe galt med. Nettopp skiftet, men d er vist ikke d..

Utlogget Melhus

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 34
Sv: Ulyder fra fronten
« Svar #1 på: On.,12,Juli,2017,12,56 »
Funnet ut av det?

Jeg har hatt mange forskjellige "ulyder" på min som jeg trodde var hjul og bremser.

Mine ulyder har alle stammet fra løpehjul. over 250`km begynner lagrene i de forkjellige hjulene å bli slitte. AC pumpe, vannpumpe, og Dynamo er mest utsatt. Men også lede/strammehjulet.

Jeg har skiftet på Vifte lager, Vannpumpe, Dynamo, og nå røyk AC - så nå skifter jeg hele pumpa.

I tillegg har jeg fått vite at ikke alltid hjulstillingen foran er helt til å stole på. Fjærer og dempere gir etterhvert litt etter - samt at foringer blir slakke.
En enkel måte å sjekke på er å ha riktig lufttrykk i dekkene - så bruke en hvit tusj å tegne en strek over dekkets kontaktflate. Etter et par mil med vanlig kjøring skal hele streken slites jevnt - men om bare ytterst - så kan det nok tyde på feil hjulstilling. Dyrt å fikse om du ikke kjenner noen med slikt utstyr...

99' WJ 3,1 Limited 265/65-17

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Ulyder fra fronten
« Svar #2 på: On.,12,Juli,2017,18,00 »
Forstillingen til WJ er ganske enkel konstruert siden det er stiv foraksling.
I utgangspunktet er det kun spissing som kan justeres og det er jo en grei affære.
Forøvrig må jo styreledd og foringer i kontrollarmer samt bærekuler naturligvis være i orden.
Men billig deler uansett, om noe må byttes.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.