Skrevet av Emne: Effektanlegg på GC 5.2 liter MPI 1994 model  (Lest 3195 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Nicotinell

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 46
Effektanlegg på GC 5.2 liter MPI 1994 model
« på: Sø.,15,Juli,2007,19,18 »
Ønsker å gjøre lyden litt grommere og tenkte derfor på evt et effektanlegg til denne.
Er det noen som vet noe om priser på dette og økt effekt ?
Samtidig: er det andre ting å gjøre på bilen for å øke HK ?

Utlogget Sætre

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 66
Sv: Effektanlegg på GC 5.2 liter MPI 1994 model
« Svar #1 på: Sø.,15,Juli,2007,21,59 »
På min ZJ har jeg montert Carsound Hi-Flow cat, Flowmaster DeltaFlow 50 suv series lyddemper og ny tailpipe som er mandrel bent(gjør at du ikke får innvendige hindringer ved bøyene). Alt er i 3", som skal gi best effekt og lyd på 5,2L.
Pris?? Husker ikke eksakt, men tror det havnet rundt 5K inkl frakt og mva. Kjøpte alt fra Usa.
Effektøkning? Ja! Men husk, du får aldri noen store økninger ved slike bolt-on mods.

Andre ting du kan gjøre er:
KN Fipk, nytt luftfilter med skjerming og nye rør. Slik at motoren får mere, og kald, luft.
Mopar Hi-Performance ECU. Gir deg ca 20hk mere. Den forandrer fuel og tenningskurver, forandrer shift points(bl.a vil den geare til 4.gear ved wot), fjerner toppfartssperren, kutter ac ved wot osv.
Det kan hende at du må bruke 98 oktan, for å unngå tenningsbank med denne ECU'en.
M1 innsug, skal gi deg ca 25hk mere, og vil kurere plenumpakningsproblemet en gang for alle.
Msd Demon coil, gir deg mere futt i tenningen, slik at du kan gappe pluggene litt mer enn anbefalt(alle monner drar). Bruk gjerne Autolite kobberkjerne plugger og Magnacore pluggledninger.

Utlogget Nicotinell

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 46
Sv: Effektanlegg på GC 5.2 liter MPI 1994 model
« Svar #2 på: Ma.,16,Juli,2007,00,49 »
Holy Shit.. Du kan virkelig JEEP....   :)  (tror jeg, hilsen amatør)
Men:
Carossound Hiflow cat etc... er dette bra og hva er det ? et rør ?
De andre tipsene, har du du noen pris på de beste og billigste og som samtidig kan gjøres av amatør ?

Takk for svar Mr Sætre. Håper det er mange fler av deg.......( trengs kanskje ikke flere... he he)  ;D

Utlogget Birkelandjeep

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 407
Sv: Effektanlegg på GC 5.2 liter MPI 1994 model
« Svar #3 på: Ma.,16,Juli,2007,16,34 »
Et annet tips, kompressor, dette er ikke så veldig billig, og ikke utrolig lett å montere, men DU VERDEN hvor det virker... my ekstra hk...  8)  Send pm til "360" for spørsmål...
TJ Sahara 1997
JCN Medlemsnr 600

Utlogget Nicotinell

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 46
Sv: Effektanlegg på GC 5.2 liter MPI 1994 model
« Svar #4 på: Ma.,16,Juli,2007,20,27 »
Hva prater vi om nåe det gjelder kompressor i prsi da  og hvor mange hester øker det med ?

Utlogget Birkelandjeep

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 407
Sv: Effektanlegg på GC 5.2 liter MPI 1994 model
« Svar #5 på: Ti.,17,Juli,2007,00,58 »
Er ikke helt sikker, men send en pm til "360" så får du svar...  :)
TJ Sahara 1997
JCN Medlemsnr 600

Utlogget Sætre

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 66
Sv: Effektanlegg på GC 5.2 liter MPI 1994 model
« Svar #6 på: Ti.,17,Juli,2007,10,12 »
Carsound Hi-Flow cat er en katalysator, cat er forkortelsen for catalytic converter.

På ZJ'en din sitter det en katalysator, som sikkert har sittet der siden Jeepen var ny. Og den sitter på eksosrøret ditt, sånn ca midt på bilen og foran selve eksospotten.
Gamle cat'er slutter som oftest å virke med årene, og de kan kollapse innvendig noe som gjør at cat'en tetter seg. Og det er ikke bra for effekten, da man ønsker å ha høy gjennomstrømning av eksos.

Carsound er merket, det finnes mange andre, men Carsound er et godt og annerkjent merke.
Hi-Flow betyr at akkurat denne modellen har høy gjennomstrømning, slik at eksosen ikke hindres på sin veg ut. En annen ting er at denne cat'en leveres i 3" utførelse, slik at du kan bygge hele anlegget i 3".

Utlogget Nicotinell

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 46
Sv: Effektanlegg på GC 5.2 liter MPI 1994 model
« Svar #7 på: Ma.,23,Juli,2007,17,44 »
Hva står egentlig MPI for ?

renegade

  • Gjest
Sv: Effektanlegg på GC 5.2 liter MPI 1994 model
« Svar #8 på: Ma.,23,Juli,2007,18,46 »
Hva står egentlig MPI for ?

MPI = Multi Point Injection, som i en innsprøytingsdyse pr. sylinder, gjerne plassert så tett på innsugsventilen som mulig.  Fordelene er flere, bl.a. så er det ikke bensin i innsuget, kun luft.  En kan derved optimalisere innsuget for luftstrømming uten å ta hensyn til bensin "dråpene".
I tillegg, så kan en i noen grad åpne / lukke dysene i rett tid i.f.t. når innsugsventilen er åpen.

TBI = Throttle Body Injection, i prinsippet en erstattning for en vanlig forgasser.  Forelen er at dette er en god del enklere å realisere (enn MPI), ulempene er som for en forgasser, med et par viktige fordeler.  Den ene er at det er ikke noe flotørkammer som kan renne over ved "rare" vinkler (les:skogskjøring).  Motor'n går i prinsippet like godt opp-ned.  Den andre er at det er enklere å tune en TBI enn en forgasser, ihvertfall for de av oss som ikke er vokst opp med dyser & nåler på nattbordet.
De fleste ettermarkeds TBI oppsett kommer med egen tuningdel, eller en kobler medfølgende cpu rett til en bærbar pc via en rs 232 eller USB (?) forbindelse.  Eller en kan få programmert egne chiper til standard TBI cpu'er, chevy sine computere er mye brukt.

Utlogget Nicotinell

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 46
Sv: Effektanlegg på GC 5.2 liter MPI 1994 model
« Svar #9 på: Ma.,23,Juli,2007,20,04 »
Er det Renagade som er 360 ? og vet om kompressorer som det er skrevet om tidligere ?  Hva er mest benyttet av MPI og TBI ?

renegade

  • Gjest
Sv: Effektanlegg på GC 5.2 liter MPI 1994 model
« Svar #10 på: Ma.,23,Juli,2007,20,57 »
Er det Renagade som er 360 ? og vet om kompressorer som det er skrevet om tidligere ?  Hva er mest benyttet av MPI og TBI ?

He-he, nei, 360 er 360 og Renegade er Renegade ...
Forøvrig er 360 også en fin motor...

Utlogget Birkelandjeep

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 407
Sv: Effektanlegg på GC 5.2 liter MPI 1994 model
« Svar #11 på: Ti.,24,Juli,2007,11,35 »
"360", er kallenavnet til Tarje her inne på forumet, du finner han hvertfall inne på cj der er han emne-starter på http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php?topic=809.0
TJ Sahara 1997
JCN Medlemsnr 600

Utlogget skruknott

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 81
Sv: Effektanlegg på GC 5.2 liter MPI 1994 model
« Svar #12 på: Fr.,24,August,2007,21,20 »
Et "nytt" spm i debatten - er 3" godkjent?  Blir ikke BT sure når det blir koselig brummelyd?
Og, er det noe særlig butikk å hente eksos fra USA, ift dyr frakt? Hva med å få bygget custom hos en eller annen rørbøyer som Svendsen eksos?
Safety third

Utlogget bambus

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 116
Sv: Effektanlegg på GC 5.2 liter MPI 1994 model
« Svar #13 på: Lø.,25,August,2007,21,49 »
Hei Jeepers!
Kommer jo litt an på hva man vil høre der bakfra. Jeg har montert en "high-flow katalysator fra Torshov, Walker "Dynomax" fra Klintberg & Way samt rustfritt dobbelt sluttrør fra Chris Cool Cars (Tyskland), alt i 2,5 ". Når jeg triller i lovlig fart, hører jeg dempet V8-musikk bakfra, nok til å overdøve all mekanisk støy forfra. Gir jeg full gass (pass på å ha hodestøtten riktig justert), tordner det som Sions trompeter. Sånn vil jeg ha det. Noen merkbar økt effekt gjennom økt diameter tror jeg imidlertid ikke på.
Mvh bambus
Bambus