Skrevet av Emne: Dekkedimensjon  (Lest 2187 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Lasse

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 9
Dekkedimensjon
« på: Ma.,15,Mai,2017,13,47 »
Hei
Nettop meldt meg inn.
Jeg har en Jeep Wrangler Sport 2007 fra Tyskland stående hos speditøren. Den ble nettop tilbakevist av Bilsakkyndig pga for store dekk. Og jeg venter på tilbakemeldingen om påbudte/riktig dekke størrelse.
I praksis så forbereder jeg meg på størrelse 245/75R16, som sto i det opprinnelige vognkortet fra 2007. Er det noen som heller vil anbefale et alternativ, innen reglene, eller er dette en grei størrelse.

Jeg går litt fra og til, så jeg kan ikke svare på kommentarer på minuttet.
Hyggelig å ha blitt medlem,
Hilsen Lasse

Utlogget Lasse

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 9
Sv: Dekkedimensjon
« Svar #1 på: Ma.,15,Mai,2017,15,38 »
Hei igjen.
Jeg redigerer spørsmålet mitt til litt mer omfattende;

Hei
Nettop meldt meg inn.

Jeg har en Jeep Wrangler Sport Unlimited 2007 fra Tyskland stående hos speditøren. Den ble nettop tilbakevist av Bilsakkyndig pga for store dekk. Og jeg venter på tilbakemeldingen fra Biltilsynet om påbudte/riktig størrelse  før jeg bestiller nye dekk og felger. I praksis så forbereder jeg meg på størrelse 245/75R16, siden det sto i det opprinnelige vognkortet fra 2007. Er det noen som heller vil anbefale et alternativ, innen reglene, eller er dette en grei størrelse.

Spørsmål to; Dekkene som ikke ble godkjent er 265/60R18 1110H Bridgestone Blizzak. I øyeblikket så vet jeg ikke felg-bredden. Men jeg ser fra Automobil Catalog på nettet at dekkene 235/65R18, 235/60R18 og 245/60R18 skal kunne gå på denne jeepen. Vurderer å beholde felgene for eventuelt vinterhjul. Vil de kunne passe felger og bil?

Hyggelig å ha blitt medlem,
Hilsen Lasse

Utlogget jorns

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 371
Sv: Dekkedimensjon
« Svar #2 på: Ma.,15,Mai,2017,22,25 »
Kan bare svare på det ene.
Min 2012 kom med sommer: 245/75-17, vinterhjulene mine er 265/70-17. I vognkortet står det 245/75-16.
Vil anta de størrelsene jeg har er godkjent i og med bilen ble solgt med de hjula.

Mener å huske at du må holde deg innenfor 5%+- av det som står i vognkortet.

 
« Siste redigering: Ma.,15,Mai,2017,22,31 av jorns »
Jeep Cj7 1986, JK Sahara 2012

Utlogget Lasse

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 9
Sv: Dekkedimensjon
« Svar #3 på: Ti.,16,Mai,2017,22,31 »
Hei
Takk for foreløpig tilbakemelding på spørsmål 1.

Vedrørende spørsmål to, om 18” felg kan benyttes på dekk for vanlig 2007 Jeep Wrangler Unlimited Sport, så har jeg innimellom gjort et søk, og funnet en måte å vurdere det;

18" felg har nesten alltid en 8” rim/flens. (Dette fra nettsidene til dekkforhandlere) Så ved å benytte en TyreSize RimSize Calculator; http://www.tyresizecalculator.com/tyre-wheel-calculators/tyre-size-for-rim-size-width-calculator      - så får jeg at en 18” felg med 8” flens kan ta dekk med 215 til 245cm bredde, og er best for 225 og 235cm dekk bredde.

Og fra http://www.automobile-catalog.com/auta_details1.php    - ved å klikke Jeep, modellen og årgang, og deretter på alternative hjulstørrelser, så får jeg en lang listen over alternative dekk for denne Jeepen, hvor 245/60R18 kan være den mest hensiktsmessige.

Jeg er dog litt i villrede over at standard dekkdimensjon her er gitt som 225/75R16, mens det i mitt tyske vognkort fra 2007 er  245/75R16, det samme som også i vognkortet til 2012 modellen i svaret over.

Forøvrig så venter jeg enda på biltilsynets tilbakemelding om tillatt dekkestørrelse for meg. Og jeg måtte først vente tre uker for time for besiktigelsen av bilen. Det virker litt som å søke på telefon en gang tidlig på 70 tallet.

Og mens jeg venter, er det noen som har erfaring med Goodyear Wrangler Duratrac dekkene. De markedsføres her hjemme som sommer terrengdekk, men får av entusiaster fra Canada og fra folk som ferdes i fjellene i Colorado også meget gode vurderinger på snø og is. Kanskje jeg bare trenger ett sett med felg og dekk?

Og, alt dette går nok bra.

Hilsen Lasse

« Siste redigering: Ti.,16,Mai,2017,22,43 av Lasse »

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Sv: Dekkedimensjon
« Svar #4 på: On.,17,Mai,2017,16,20 »
Gå inn på http://www.dekkalkulator.com. Der kan du leke litt med forskjellige dekkdimmensjoner. Du har lov å montere INNTIL fem prosent større eller mindre dekk lovlig, i forhold til det som står i vognkortet. Siden du har det tyske vognkortet så kan du forholde deg til de dimensjonene som står oppgitt der, med mindre du har annen dokumentasjon du legger ved som spesifiserer annen dimensjon.
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget Lasse

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 9
Sv: Dekkedimensjon
« Svar #5 på: On.,17,Mai,2017,17,41 »
Hei
Interessant og praktisk den der dekke kalkulatoren. Ut fra den så skulle dekkene mine ha blitt godkjent. Jeg får vente på den skriftlige tilbakemelding fra Biltilsynet, og se hva de har argumentert. Speditøren som tar inn bilen for meg purrer. Kanskje jeg kan kjøpe et sett vinterdekk m. felg, som de er fornøyd med dimensjonene, og få godkjenning med de.
God videre 17. mai.
Hilsen Lasse

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Sv: Dekkedimensjon
« Svar #6 på: On.,17,Mai,2017,20,12 »
Kan hende du kan finne noen du kan få "leie" et sett med visningsdekk av i rett dimensjon så slipper du å kjøpe hvis du ikke trenger.
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget Lasse

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 9
Sv: Dekkedimensjon
« Svar #7 på: On.,17,Mai,2017,22,22 »
Hei
Jeg tror jeg kjøper et sett av Goodyear Wrangler Duratrac helårs dekk som nevnt over for å få bilen gjennom kontrollen. Også nordamerikanere, som fra Minnesota, gir dem en skikkelig god rating på is og vinterføre. Jeg har vært der en jul og det er jævlig kaldt, hvitt og blåst, som her på høyfjellet. Så selv om det sies at man ikke skal bruke helårs dekk for skandinaviske vintere, så synes disse å kunne være et unntak. Og så kan jeg ha de nåværende til godvær og galla en stund. Og blir ikke dette bra nok om vinteren, så skifter jeg de med et sett med gode vinterdekk på de importerte felgene.

Takk for innspillene, det har vært lærerikt.
Jeg skriver for tiden på en krim roman, (om bruktbilimport,) så jeg har det kanskje med å skriver litt for mye. Men jeg tar gjerne fremdeles kommentarer om Goodyear Wrangler Duratrack for norsk vinterføre.

Videre god 17. mai
Lasse