Skrevet av Emne: Ang. henger vekt.  (Lest 3449 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Hansen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 58
Ang. henger vekt.
« på: Ma.,23,Oktober,2006,23,52 »
Var en diskusjon på or.no for en tid tilbake ang henger vekt på Wrangler.
Pr i dag kan jeg trekke 950 kilo m/brems :o
Da jeg bestillte deler til min pajero (huff huff) i går, sjekket jeg litt deler til Wrangler også.
Hos Mekonomen selger dem hengerfeste med utbyttbar kule, som er godkjent for 2500 kilo.(gjelder 4l) 2000 kilo for 2,5l. For den nette sum av 3367,-

Skulle nu bare informere ;D

74 Corvette cab

Utlogget Ola Dunk

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 8
Sv: Ang. henger vekt.
« Svar #1 på: To.,26,Oktober,2006,13,00 »
Offisielle tall fra Chrysler er maks. 2000 pund (950kg) hengervekt på Wrangler uansett hengerfeste type og godkjenning. Det er derfor biler registrert gjennom Chrysler har dette i vognkortet tror jeg.
Min YJ 2,5 fra 91 er bruktimportert og har 1450 kg i vognkortet, antageligvis da dette er bilens egenvekt og at det er denne vekta "gamle" regler går etter.
Jeg har byttet til et fast hengerfeste fra Brink godkjent for 2500kg, kostet bare 1600,- hos Mekonomen.
Jeg kjører dermed lovlig rundt med 1450kg, mens du aldri får lov til å trekke mer enn 950kg.
Husk også at du må ha BE i førerkortet for å kjøre med henger godkjent for mer enn 750kg. Med kun en B har du ikke engang lov til å trekke en tom henger med tillatt totalvekt over 750kg! Boten for dette er 5000,-.

Dette er kun til info om reglene vi skal forholde oss til. Heia Norge!
« Siste redigering: To.,26,Oktober,2006,13,03 av Ola Dunk »

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Sv: Ang. henger vekt.
« Svar #2 på: To.,26,Oktober,2006,16,18 »
Det det som skrives om fører rettigheter for kl B er IKKE riktig. Ønsker ikke å forklare det nærmere her da tråden fort blir 100 sider lang.... Det som kommer inn på andre forum i slike diskusjoner blir ofte et sammensurium av useriøse innlegg som blander førerkort og kjøretøy forskrifter, samt begreps forvirring.

De som er i tvil om reglene finner de her:

http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-20040119-0298-003.html#3-5


Merk:
Kjøretøyforskriften gir også begrensninger av hva du har lov til å trekke
CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget Ronny

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 618
Regards
Ronny Andersen
I do understand the "Jeep thing", therefore I drive BMW

Utlogget CJ-7 golden eagle

  • Klubb verv
  • 360 CID
  • ****
  • Innlegg: 377
  • Kalender ansvarlig.
    • www.4x4jeep.no
Sv: Ang. henger vekt.
« Svar #4 på: Fr.,27,Oktober,2006,11,27 »
Bra Ronny, men et lite innspill på fartsbegrensninger, jeg var i sommer i kontakt med Politiet ang. hvor fort jeg har lov til å kjøre med min Polynorm henger uten brems som har en egenvekt på 250 kg og tillatt totalvekt 500 kg.

Etter mye om og men, de sjekket med Politi jurister på follo politikammer, og kom til slutt frem til det som står i notatet som Ronny fant.

Sitat
Hvis du befinner deg på veg med fartsgrense over 80 km/t, kan du likevel ikke kjøre fortere enn 80 km/t når du trekker tilhenger. Hvis du trekker tilhenger uten bremser, kan du ikke kjøre fortere enn 60 km/t hvis tilhengeren har aktuell totalvekt på 300 kg eller mer – se trafikkreglene § 13.

Så da kan jeg kjøre i 80 km/t, med 49 kg. i hengeren, eller 60 km/t med 250 kg i hengeren.

Men som Politiet sa, dette er det få som kan noe om, og det er jo ikke vanlig med badevekt i politbilene.

Så med andre ord er de ikke så pirkete på dette så lenge du ikke har med 1 tonn med gipsplater. :)
Tom Jensen
JCN medlem nr. 8
2013 Jeep JK Unlimited Rubicon
1980 Jeep CJ-7 golden eagle 350 cid.
1978 Jeep CJ-7 Stainless Steel karosseri
2008 Can-Am Renegade 800HO

www.4x4jeep.no

Utlogget Ronny

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 618
Sv: Ang. henger vekt.
« Svar #5 på: Fr.,27,Oktober,2006,20,23 »
Ja det var en aha-opplevelse og lese det faktisk.

Men print ut den folderen, og ha den i vognkortet. Anbefalning til alle.

Har du en liten henger uten bremser (altså under 750kg totalatvekt), så kan du kjøre 80 km/t om den har aktuell vekt under 300kg med lass. Veier den (aktuell vekt) mellom 300 og 750 kg er det 60 km/t som gjelder.

Jeg var også veldig usikker på hvor stor henger jeg egentlig hadde lov til å kjøre med BE førerkort. Min LandRover Freelander har henger vekt på 2000kg. Da kan jeg kjøre med så stor henger selv om mange har hørt både det ene og det andre rundt hvor vidt bilen ikke må veie mindre enn bilen. Så med andre ord..om jeg har en tung Tahoe, eller noe annet under 3500 kg, som kan taue 8 tonn i vognkortet (hypotetisk) så har jeg lov til det med BE. Men ikke raskere enn 80 km/t selvsagt.

Bottom line...jeg ventet med å kjøpe Gaugen henger til 4500 kr med presenning, for å bygge den om til Bantam anno 2006, fordi jeg var redd for grense på 60km/t. Men jeg passer bare på og kjøre med tom henger (lurt) eller max 300 kg aktuell vekt. Fortere enn 80 går ikke dritten med henger uansett. Dritten er da altså Ellinor.

Men igjen. Anbefalning til alle, print ut folderen på Vegvesen.no og ha den i vognkortet. Mange med uniform er mennesker de også, og kan gjøre feil.

Regards
Ronny Andersen
I do understand the "Jeep thing", therefore I drive BMW