Skrevet av Emne: XJ 2,5TD differensial blir veldig varm og lager ulyd  (Lest 62 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Dry Only

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 58
XJ 2,5TD differensial blir veldig varm og lager ulyd
« på: Ma., 1,Mai,2017,16,24 »
Hei,
Skiftet lagere på differensialen i jeepen for en måned siden og kjørte noen få korte turer ca 6 mil alt i alt.
Så glemte jeg meg bort og kjørte fort her om dagen. Så kom ulyden som blir ubehagelig høy og diffen er veldig varm og ta på etter ca 30 min kjøring.

a. Har jeg ødelagt lagerne med å kjøre for fort for tidlig?
b. Har jeg dratt til forstrammingen for hardt?

hm.....
Cherokee 2,5 TD -97'

Utlogget HardKåre

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 611
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Sv: XJ 2,5TD differensial blir veldig varm og lager ulyd
« Svar #1 på: Ti., 2,Mai,2017,09,35 »
Du har selvsagt sjekket at du har nok, og riktig olje i diffen?
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget Dry Only

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 58
Sv: XJ 2,5TD differensial blir veldig varm og lager ulyd
« Svar #2 på: Fr.,19,Mai,2017,14,12 »
Ja, sjekket at det er nok og riktig olje (SYNTRAX LIMITED SLIP 75W-140) og tilsatt mopar limited slip tilsetning ca 2 dl.

Så jeg tro til og skrudde av akselen igjen i dag formiddag.
Nå er den på min provisoriske aksel bukk og når jeg dreier (tror det heter pinjongen) kjenner jeg at det er noe galt inni. Så nå skal jeg ta diffen fra hverandre igjen og håper det er så galt et sted at jeg vil vite hva jeg har gjort feil.
Cherokee 2,5 TD -97'

Utlogget Dry Only

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 58
Sv: XJ 2,5TD differensial blir veldig varm og lager ulyd
« Svar #3 på: Ma.,22,Mai,2017,18,59 »
Hm,
Jeg finner endel fin metallspon i diffen og også noen få små biter som er ca 2 mm lange.  Det virker som om fremre lager er skikkelig dårlig. Jeg kjenner det tar litt og skurret litt når jeg putter det inn og dreier med fingrene med litt trykk på.
Det bakre virker ok, men jeg vet sannelig ikke.
På det fremre lageret tror jeg det står: Timken M8664(9?) 77805
Noen som vet det originale delenummeret (Mopar)

Når jeg monterte diffen fikk jeg hjelp av en eldre mekaniker på verksted for store kjøretøy til å stramme til piniong mutteren.
Jeg snakket om preload som jeg har lest skulle være mellom 15 og 30lbs. Når han mente jeg gjorde for mye av det sluttet jeg å stramme, da var vel den preload jeg klarte å måle ca 7lbs (på biltema sykkelmåler :-). Men han ville altså ikke ha strammet den ekstra halve omdreiningen.
Når jeg nå sammenligner med gammelt bilde av hvordan det var før jeg skiftet lagere ser jeg at jeg nok har en halv omdreining mer en det som var originalt.

Så jeg lurer på om jeg har ødelagt lagerne i en kombinasjon av at jeg glemte meg og kjørte fort før lagerne var "kjørt inn" og at jeg muligens har klart å stramme litt for hardt? Bilen gikk uten ulyder de første 6 milene jeg kjørte forsiktig.

Noen synspunkter?
Lurer jo også på om alle lagere er fullstendig like eller om noen kan "bygge" eller mindre enn andre?

mvh
Jan


Cherokee 2,5 TD -97'