Skrevet av Emne: Temperatur problemer 4,7 V8  (Lest 1932 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget speedy

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 24
Temperatur problemer 4,7 V8
« på: Lø., 1,April,2017,09,38 »
Noen som kan gi meg et tips på hva som gjør at tempen stiger når eg skal rygge med eller uten henger, har og problemer når eg blir stående i kø. Når tempen stiger under rygging kommer det og en lyd fra motoren. Motoren er gått ca 15000 km etter eg skifta den pga lagerproblemer, har ikke hatt slike problemer tidligere. Det er en 2002 Overland.
Takker for alle gode tips.
« Siste redigering: Lø., 1,April,2017,09,40 av speedy »

Utlogget cat-vi

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283

Utlogget speedy

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 24
Sv: Temperatur problemer 4,7 V8
« Svar #2 på: Ma.,24,April,2017,12,48 »
Utifra informasjonen til linken over så kan det virke som klutsj er gåen og må skiftes.
Ser på Morris sine sider så er det 2 typer klutsj, hvilken er det da som passer på min bil, har den hydrauliske vifta.

http://www.morris4x4center.com/mopar-cooling-fan-clutch-68064766aa-m.html

http://www.morris4x4center.com/fan-clutch-55116813aa.html

Er det mye arbeid å skifte den ?
Er det andre ting som anbefales å skifte når en først holder på der ?

Noen som kan svare på dette ?

Utlogget speedy

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 24
Sv: Temperatur problemer 4,7 V8
« Svar #3 på: Ma., 8,Mai,2017,13,50 »
Etter nærmere undersøkelse så viser det seg at det er hydraulisk vifte på denne, den går rundt på tomgang men når tempen stiger så starter ikke vifta. Skal være et rele eller noe slikt som lager problemer ? Den starter heller ikke når AC går, slik eg ser det er det noe som styrer når vifta skal starte som er problemet. Er det noen gode tips på hvordan finne ut hva som er galt uten å bytte alt ?

Utlogget hkrix

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 85
Sv: Temperatur problemer 4,7 V8
« Svar #4 på: To.,18,Mai,2017,23,39 »
Antar du har knekt koden nå?
Om ikke: Søk på Jeep WJ hydraulic fan solenoid og du finner skisser som viser en solenoid ventil som slipper servo-olje inn på vifta.
Jeg strevde med luft i kjøleanlegget en gang. Når motoren ble skikkelig varm, nesten kokte, hørtes det ut som et jetfly under panseret. Så den vifta kan gå rimelig fort.
2005 Grand Cherokee 3,0D Ltd.

Utlogget speedy

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 24
Sv: Temperatur problemer 4,7 V8
« Svar #5 på: Ti.,29,August,2017,21,40 »
Endelig litt tid for feilsøking, tok av ledning til temp sensor og da gikk den for full fart.
Under sjekking av om det var 2 eller 3 ledninger til solenoiden ser eg at der kabelen går inn på solenoiden er en ledning som er surret rundt et rør med en kabelsko på. Etter litt lesning på nett kommer eg til at den ledningen skal kobles til viftemotoren som jording, noe som vart gjort og dermed er problemet løst så nå går vifta slik den skal.
Den ledningen er ikke blitt koblet til etter eg hadde et verksted til å bytte motor for en tid tilbake.
Etter prøvekjøring med tung henger og gående på tomgang en lengre tid ser det ut som alt fungerer som det skal.