Skrevet av Emne: Transferkasse og differ  (Lest 1794 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget torejens@gmail.com

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 2
  • 1995 Cherokee 4.0 HO
Transferkasse og differ
« på: Ma., 6,Mars,2017,10,39 »
Hei!
Har en 1995 mod XJ 4.0L ho med SelecTrac transferkasse og Dana M30/181 front diff og Dana 35C/194 bak diff.
Jeg opplever problemer med 4WD i den form av at ikke alle hjul/akslinger trekker som de skal.
Eks. Noen ganger trekker ett framhjul og ett bakhjul, andre ganger bare framhjulene.
Er dette et så enkelt problem at det er brukt feil olje på transferkasse og differ, eller er det noe mer som kan være galt?

Utlogget jope

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 213
Sv: Transferkasse og differ
« Svar #1 på: Ma., 6,Mars,2017,14,14 »
så lenge du ikke har noen sperrer så vil du kunne oppleve at 1 bakhjul og 1 framhjul trekker..

skal du ha full drift på alle 4 hjulene må du montere sperrer

Utlogget torejens@gmail.com

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 2
  • 1995 Cherokee 4.0 HO
Sv: Transferkasse og differ
« Svar #2 på: Ma., 6,Mars,2017,15,02 »
Men bakdiff skal ha Trac-lok i følge "Equipment Listing" på bilen.

Også når den enkelte ganger kun gir drift på framhjul og ingen bakhjul......?

http://www.jeep.com/webselfservice/BuildSheetServlet?vin=1J4FJB8S3SL636433

Utlogget 85cj

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 280
Sv: Transferkasse og differ
« Svar #3 på: Lø.,11,Mars,2017,00,36 »
Om det er som på min så er det clutchplater i bakakselens Tracloc som slites, og effekten er at det ikke er noe bremse-effekt igjen.
Mulig bruk av olje uten tilsetning eller spesialolje for slik diff vil framskynde slitasjen på lamellene i clutchen.

En kan forsøke å bytte lamellene, det kan hjelpe?
Medlem 005

Utlogget Tony Soprano

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 140
Sv: Transferkasse og differ
« Svar #4 på: Sø., 7,Mai,2017,15,13 »
Hei!
Har en 1995 mod XJ 4.0L ho med SelecTrac transferkasse og Dana M30/181 front diff og Dana 35C/194 bak diff.
Jeg opplever problemer med 4WD i den form av at ikke alle hjul/akslinger trekker som de skal.
Eks. Noen ganger trekker ett framhjul og ett bakhjul, andre ganger bare framhjulene.
Er dette et så enkelt problem at det er brukt feil olje på transferkasse og differ, eller er det noe mer som kan være galt?

I 4 WD Part time (og lavserie) skal transferkassa være låst 50/50 mellom for og bakaksel, i fulltime er det bare en åpen differensial, så da kan du stå med forhjula på is og bakhjula på tørr asfalt og den spinner bare foran. Men normalt sett fungerer dette fint etter veien. Skal en prøve seg utenfor vei er nok part-time å foretrekke, samt sperrer. Har du trac-lock så fungerer det ok til sitt bruk, i allefall er det min erfaring (nå driver jeg stort sett med kjøring etter vei...)