Skrevet av Emne: Kjøpt meg 2007mod. Commander Funnet noen feil, Diff og "tiptronic"  (Lest 2630 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget svengaus

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 9
Hei, har hentet meg en Commander med 204000 på tellern. har kjørt en ukes tid nå og har funnet 2 "feil" 
Feil 1: "tiptronic" funksjonen fungerer ikke, samt feil på rygge sensorer. Leste litt på nettet at dette kunne ha sammenheng?   

Feil 2: Svak hvine-lyd ved akslerasjon, lyden gir seg med en gang jeg slipper gassen. Mulig at lyden kommer fra fremmere diff.

Noen som har erfaring med dette?

Utlogget fiskern

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 612
hvinelyd er ikke noe å være redd for,men veldig irriterende.slitte lager i diffene er ganske normalt etter 200000 km.
tror du må oppsøke verksted å få lest feilkoder når det gjelder tiptronic

Utlogget fiskern

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 612
https://www.youtube.com/watch?v=lu1cz45SrlU du kan også rense print plate under girstang som vist på video

Utlogget svengaus

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 9
Da mener du det går greit og kjøre ei stund til med hviningen?
Har tenk på og ta en full service med oljebytter på alt hos lillehammer bil + diagnose. Noen mening om hva det koster med full service?

Utlogget fiskern

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 612
jeg har samme hvining i min wk ,har plan om bytte av lager en gang i framtiden .det er helt trykt å kjøre med lyd i diffene så lenge det er en svak hvining.
du kan bytte olje på diffen for å være mer sikker .mulig det blir svakere lyd med ny olje.
når diff lagrene blir litt slitt,så blir klaring mellom tannhjulene litt større .det er det som lager litt hvining.

Utlogget svengaus

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 9
Ok. får høre hva de skal ha for jobben. blir det dyrt får jeg ha bilen på bukken selv  :)
hvilken olje er det man bruker på diffene? hadde en xj en gang der var det gl-5 ls mener jeg.
Står så mye forskjellig rundt på nettet ???

Utlogget fiskern

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 612
gl 5   75w140  + mopar ls tilsetning
maldalimport selger den
« Siste redigering: Lø., 4,Mars,2017,22,28 av fiskern »

Utlogget fiskern

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 612
« Siste redigering: Lø., 4,Mars,2017,22,36 av fiskern »

Utlogget svengaus

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 9
Takker :)

Utlogget fiskern

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 612
husk på at dem ikke fyller rød  atf olje på transferkassen,skal være 80 olje der
automatgir skal ha mercedes benz     mb 236.12 eller 236,14 spesifikasjon atf olje
ikke vanlig atf+4 olje
pris på service har jeg ikke peiling på ,jeg tar all service og rep selv
« Siste redigering: Lø., 4,Mars,2017,23,25 av fiskern »

Utlogget svengaus

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 9
Tror jeg fant noen feil som kan gi ulingen forran en mening.. Øvre foring på diffen var gåen. samt ganske mye slark i utgående drivknute fra fordelerkassa. Var en stor sprekk i mansjetten. blåst rent og smurt. Satser på at det holder til delene kommer.

Foringen på diffen fikk en omgang med 2-komponent "gummi"  Får ta å sette i nye foringer hvis jeg må overhale diffen ;)

Utlogget fiskern

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 612
det  er et kjent problem med diff foringene, etter litt lesing på diverse forum.
jeg kjøpte nye mopar  foringer på ebay,har plan om å bytte de ut til sommeren så at de var begynt å sprekke i gummien.

Utlogget svengaus

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 9
En liten oppdatering  :)

"Tipptronic" funksjoner er i orden, var nok ikke brukt av forrige eier. Den begynte og virke av seg selv etter noen dager med "vipping" på girstanga.

Ulåten i drivverket var nok drivknuten ut fra transferkassa. Byttet og lyden ble borte ;)