Skrevet av Emne: Erfaringer Jeep Commander!?  (Lest 5864 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget 2ARI

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 2
Erfaringer Jeep Commander!?
« på: Sø., 8,Januar,2017,19,02 »
Hei, nokon som har erfaring med å trekke tunge hengere med Commander?

Har pr i dag ein Pajero som eg trekker ein del henger med! (Campingvogn ca 2t og tipp og maskinhenger på ca 3,5 T)
Har erfart at dette fort kan bli tungt for girkassa og at den kan bli litt varm ved tunge belastninger opp bratte vestlandsfjell/bakkar. Har derfor tenkt å skifte ut bilen og har vurdert masse forskjellig som kan trekke tungt. (Nyere Pajero/Landcruiser/touareg og Mercedes)
Men blir liksom ikkje heilt overbevist over nokre av desse!
So vart eg tipsa av ein kollega om Jeep Commander.
I mitt nærområde er det lite av "amerikanske" bilar og har derfor ingen erfaring rundt dette merket. Noen som har erfaringer?
Har sjølvsagt og vurdert andre amerikanske bilar, men då må eg fort utvide sertifikatet vidare... Har i dag B,BE,C og D. So er vandt til å køyre  stort. Men var ikkje veldig lysten på å utvide til CE eller C1E.
So fint om tips eller erfaringar forholder seg til bil i klasse B.

Bli glad for alle tilbakemeldingar/erfaringar...

Utlogget fiskern

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 612
Sv: Erfaringer Jeep Commander!?
« Svar #1 på: Ma., 9,Januar,2017,20,39 »
har jeep wk grand cherokee med samme understell og drivverk som Commander.
218 hk Mercedes motor  og girkasse er også Mercedes krefter i masse vis.
billige deler å få kjøpt i Norge og utland ,og god kjøre konfort.
mangler erfaring med stor og tung henger.

Utlogget 2ARI

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 2
Sv: Erfaringer Jeep Commander!?
« Svar #2 på: Ma.,16,Januar,2017,19,06 »
Har du tips om kva ein bør sjå etter på slike biler? Typiske feil og mangler? Har fått tips om rust på understell, da dei vistnok skal vere utsatt for dette... ?

Utlogget fiskern

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 612
Sv: Erfaringer Jeep Commander!?
« Svar #3 på: Ma.,16,Januar,2017,22,48 »
min hadde overflate rust i understellet ,sandblåste det verste partiet ,grunnet og tektyl behandlet .
ikke noe alvorlig rust skade.ingen oljelekkasjer på driverk og motor etter 205000 km.  2005 mod
men bærekule v forran var defekt ,så jeg bytta begge + foringer i nedre bærearmer .stabstag foring ble også byttet pga bankelyd.ellers ingen feil i undestell.skiftet støtdempere de var ikke kaputt men litt for myke.ble mye fastere og bedre med nye bilstein dempere.
foringer som fram diffen henger i er hvist en svakhet ,så jeg har kjøpt nye i tilfelle de blir plagsom .det oppstår banke lyder hvis foringene blir dårlig.
ellers ingen feil på min bil .men noen har vært plaget med swirl motor pga olje søl fra innsug slange på turbo drypper på swirl motor ,ikke noe kostbar feil å fikse.
bilen er veldig enker å skru på ,ved skifte av understell deler.maldal import leverer delene billig her i Norge,rockauto.com er billig på deler fra usa.
det kan virke som det er lite problemer med disse bilene er veldig lite aktivitet på wk forumet .

Utlogget fiskern

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 612
Sv: Erfaringer Jeep Commander!?
« Svar #4 på: Ma.,16,Januar,2017,23,07 »
jeep ruster generelt mye mindre enn japse  4x4 biler,god undestell behanling mot rust er et must i dag med all veisalting
for 12-15 tusen får du bilen rengjort,sandblåst grunnet og tektylbehandlet hos understell spesial list verksted.
« Siste redigering: Ma.,16,Januar,2017,23,13 av fiskern »

Utlogget Hilde

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 12
Sv: Erfaringer Jeep Commander!?
« Svar #5 på: Ti., 6,Juni,2017,15,33 »
Som trekkbil er Commander kjempebra!
Jeg har riktignok fått tunet den litt, så har nærmere 270 hester og 600 Nm dreiemoment.
Verste trekket jeg har gjort, er oppover en lang, lang svingete bakke, på skikkelig 20cm gjennomslagsføre, med 940 kgs hestehenger og 600 kg hest. Snodde seg oppover uten problemer, og bra var det, for det var ingen plass å snu før jeg var framme! Grøsser fortsatt bare jeg tenker på det!
En annen episode jeg kan nevne, var med tom (samme) hestehenger over Dovrefjell. Jeg så det stod 15sekundmeter vind på Oppdal, men hadde ikke peiling på hvor mye det var, så jeg kjørte bare på. Når jeg kom oppå platået, så var det "noe" i sidesynet mitt - og etter litt iherdig kikking, kunne jeg konstatere at hengeren vandret godt 1 meter sidelengs i vindkastene - men merket absolutt ingenting på bilen - ikke engang på varsellampa for EPS... Så la meg pent midt i veien, og kjørte videre i 60 til jeg kom til Dombås... :-)