Skrevet av Emne: bytte av tetteringer bak på 3.1 liter  (Lest 2521 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Hans Chr

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 180
bytte av tetteringer bak på 3.1 liter
« på: Sø., 1,Januar,2017,21,17 »
Hei

Har demontert for bytte at tetteringer i bakkant av motoren. Har liggende alle tetteringene. Simmering, og to oringer, den ene litt tykkere en den andre. Og så har jeg en stor oring med delenummer 04720277AA. Tror den skal være bak lagerholderen i bakkant av veiva. Men får ikke denne av. Noen som har skiftet denne før? Sist gang ble denne ikke byttet.

Link med bilde:
http://www.chrysler-shop.cz/products/tesnici-krouzek-kliky-original/

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: bytte av tetteringer bak på 3.1 liter
« Svar #1 på: Ma., 2,Januar,2017,03,41 »
Spørs om du egentlige trenger å bytte den. Er usikker på om denne i det hele tatt pleier å lekke.

Men



De holder på med slikt i england også heldigvis.
Mere bilder nederst i tråden her http://www.birtydastards.com/frm/index.php?topic=25571.0

Masse bra bilder her https://plus.google.com/photos/109171370247000170986/albums/6009272556132392689


« Siste redigering: Ma., 2,Januar,2017,03,50 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Wily

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 38
Sv: bytte av tetteringer bak på 3.1 liter
« Svar #2 på: Ma., 2,Januar,2017,08,25 »
You should change all O rings (3).

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Wily

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 38
Sv: bytte av tetteringer bak på 3.1 liter
« Svar #4 på: Ma., 2,Januar,2017,12,55 »
Or break adapter plate.

Utlogget Hans Chr

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 180
Sv: bytte av tetteringer bak på 3.1 liter
« Svar #5 på: Ma., 2,Januar,2017,19,02 »
Ble ikke helt tett sist jeg byttet. Så nå tenkte jeg å ta alle. Men hvordan får man tatt løs den runde aluminiumsdelen som den store o ringen ligger bak. Ser at han i England har fått den løs.

Utlogget fiskern

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 612
Sv: bytte av tetteringer bak på 3.1 liter
« Svar #6 på: Ma., 2,Januar,2017,20,47 »
http://www.gianecri.it/WJ/2000%20WJ/ewj_9a.pdf
her er servisemanual for demonterin/montering tetteringer

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: bytte av tetteringer bak på 3.1 liter
« Svar #7 på: Ma., 2,Januar,2017,23,28 »
Skal jo være bare å trekke den ut. Men det må jo gjøres helt parallelt med veiva siden veivlager ligger i denne delen.

Husk å ikke miste trustskivene (halvmåner) som ligger på hver side, eller blande dem hvis de evt. har forskjellig tykkelse. Bør ligge slik de lå iallefall.
Har slike på min VM 4,2 båtmotor. De er merket VM 61588AF. Det var heldigvis samme på begge sider, jeg så nemlig ikke at det var nummer på dem da jeg demonterte.
Det blir forøvrig et speilvendt avtrykk av nummeret på trykkflaten bak trustskivene.
Jeg ser det har vært byttet trustlagere på min båtmotor, da det er avtrykk etter VM CL (Clevite) trustskiver, mens de som var montert hadde foran nevnte delenummer innpreget, og ikke CL.

Husk korrekt posisjon ved montering av denne "greia" (rear main bearing support).
Side 9-57 i manualen i linken over. Manualen er ikke så veldig detaljert, ser dessuten ut som denne greia mangler i illustrasjonen Fig. 115.
Det skal være nye bolter til (flex adapter). Strekkbolter som går inn i veiva.

Siden det er gjenger i skiva så er det vel mulig å lage til en anordning for å trekke den ut.
Manualen spesifiserer ikke hvordan, annet enn hvis man skal ha ut veivaksel så følger "greia" med.Det er jo bare o-ringen som holder den på plass.
Egentlig er det vel ikke o-ring men firkantring ut i fra bildet til han engelskmannen. Men på min båtmotor er det 0-ring.



« Siste redigering: Ti., 3,Januar,2017,00,11 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Hans Chr

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 180
Sv: bytte av tetteringer bak på 3.1 liter
« Svar #8 på: Ti., 3,Januar,2017,00,07 »
Fant ut av det ved å se på bilder fra den andre tråden som ligger på førstesiden om emnet. Var bare å trekke ut ja, satt godt i tetteringen ja. Lagde til to plater som jeg tilpasset hullene der umbrakoskruene står. Så skruet jeg disse to platene fast på hver side og brukte en tersj til å dra den ut. Hadde litt problemer med å få den montert sammen igjen og. Den innvendige avstandsplata løsnet og vred seg litt slik at når jeg skrudde alt på igjen ble den liggende i klem og låste motoren når jeg skrudde adapterplata til flexplata fast. Men fant ut av dette etter litt trøbling. Så da håper jeg det blir tett nå. Skal på EU til sommern, og da har det vært fint uten lekasje.

Skulle nå egentlig bare bytte toppakninga, og se over toppene. Har lenge hatt trykk i kjølesystemet, og nå var kjøleveska blitt sort. Hadde en Voyager 2.5TD som jeg hadde tenkt å hente topper fra. Fant en topp med liten sprekk på 2mm ved forkamert og to som så litt mystiske ut mellom ventilene. Men så etterpå at toppene ikke var helt like. Så da kunne jeg ikke bruke dem. Siden jeg sto uten ekstra topper så ble det prosjektet satt på vent. Hadde en ekstra motor stående, så den skal jeg sette inn nå. Den har to topper vært skiftet på for ikke så lenge.  Så når jeg først tok ut motoren tok jeg og ut girkassen. Den fungerer ok, men i park har den en tikkelyd som minner mye om ventilpekking. Har vært slik lenge. Skal og bytte den fremste mellomakselen siden jeg tror den raper over på tusensporene i leddet bak når det blir stor belastning. Er slakk der, så får se om det hjelper. Og så har jeg det siste året hatt problemer med at bremsepedalen kommer sakte opp når det er kaldt. Og av og til så funker ikke bremseservoen. Som regel når man venter det minst. Så skal prøve å bytte servoen først. Ja og så skal jeg bytte taktrekk og dørkmatte.... Så blir storoverhaling....

Noen som vet om man kan bytte dysespissene uten å måtte justere dem? Kjøpte nye på e-bay, for noen år siden. Noen som har gjort dette før?

Utlogget Hans Chr

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 180
Sv: bytte av tetteringer bak på 3.1 liter
« Svar #9 på: Ti., 3,Januar,2017,00,10 »
Foresten så er den innvendige trustskiva en del, mens den utvendige er to delt. Så det er umulig å sette dem feil.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: bytte av tetteringer bak på 3.1 liter
« Svar #10 på: Ti., 3,Januar,2017,00,56 »
Ja ser på bildet at thrustskiva er hel på innsiden. På båtversjonen min er den delt på begge sider.
Men er vel fortsatt mulig å legge de på utsiden feil vei, men smøresporene skal jo vende utover slik som på bildet.
Da er det jo bare å passe på at oljehullet stemmer overens med "rear main bearing support" og hullet i blokka.
Men det er vel en guide pin som ordner det.
Videre er det jo noen spesielle verktøy og punkter som er nevnt ang. dybden på "transmission pilot bushing".

Toppene fra før 1996 er nok litt forskjellig fra etter. Det finnes relativt rimelige komplette topper til 3,1TD på ebay.

« Siste redigering: Ti., 3,Januar,2017,01,03 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Hans Chr

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 180
Sv: bytte av tetteringer bak på 3.1 liter
« Svar #12 på: To.,19,Januar,2017,23,53 »
Kjøpte 5 brukte topper for 900kr inkludert frakt. De ser bra ut, skal trykkteste dem for sikkerhetsskyld. Har nå fått i reservemotor og girkasse, venter bare på girkassefilter, og de to siste vipparmene før oppstart. Fikk ved en feil til 2.5 liter......


Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: bytte av tetteringer bak på 3.1 liter
« Svar #13 på: Fr., 7,Februar,2020,14,39 »
Google har jo fjernet bildekontoer nå, men jeg har lagret alle de 38 bildene fra han i England hvis noen trenger (51 MB).
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.