Skrevet av Emne: Jeep-entusiast Skien (YJ)  (Lest 7136 ganger)

0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.

Utlogget Friluftskaren

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 45
    • Tursida
Jeep-entusiast Skien (YJ)
« på: To.,29,Desember,2016,14,00 »
Kjøpte meg guttedrømmen mai 2016; en 94-modell YJ 4 liter automat. Hadde aldri holdt på med mekking før bilen ble kjørt hjem fra Åsgårdstrand til Skien. Læringskurven har med andre ord vært bratt med prøving og feiling. "Hayne`s Repair Manual" og You Tube har hjulpet meg mye, men vil spesielt gi en stor takk til Øyvind Ski for haugevis av tips og råd. Skal lete lenge før man finner en med like stor lidenskap for Jeep-biler:)

Formålet med sida, eller garasjen som det heter, er å gi litt oppdatert informasjon om hva jeg gjør med bilen.

Jeg hadde vært lenge på utkikk før jeg fant denne bilen. Ville gjerne ha en bil som enten var original, eller en som var ombygd og dette var godkjent. Jeg fikk tak i den siste versjonen. Denne har fått skrevet inn godkjent dekkdimensjon på 33x12,5x15 samt 5,5`heving. Hadde hørt hvor vanskelig det var å få dette gjennom hos BT, at bare dette var gull verdt i et vognkort.

Bilen hadde gått 149.000 km når jeg tok over bilen. Sesongen 2016 var super, uten alt for store utfordringer. Det som var kanskje mest utfordrende, var kryssa i bakre drivaksel. Jeg har nok lært meg etter å ha skifta 3 kryss på samme sted, at de må sitte som "hånd i hanske". Det ble noen smell oppunder karosseriet da kryssa falt av under fart ::)

Bilen har stått på 2,5 tommer fjærer og 2 tommer BL. Sistnevnte er nå fjernet da jeg syns bilen ser bedre ut dette. Har planer om å sette på 4 tommer fjærer etter hvert, men i og med at jeg ikke er den som er mest i skauen, men mest på skogsbilveier, fungerer 2,5 tommer fjærer bra foreløpig.

I skrivende stund har jeg gjort følgende;
- skrifta kryss begge sider foran og drivaksel bak
- o-ring transfer kasse
- o-ring tv kobling
- nytt oljefilter (skal gjøres)
- skifta luftfilter
- nytt trannyfilter automatkasse
- ny pakning trannypanne
- skifta motorolje (skal gjøres)
- skifta olje transferkasse
- skifta automatgirolje
- skifta ut rustne bremserør (skal gjøres)
- flusha bremsesystem (skal gjøres)
- ny bremseolje (skal gjøres)
- ny diff.olje bak
- lagt inn nye karosserifester (holder på)
- pussa rust på ramme samt overflatebehandla
- skal få hjelp til å sveise et mindre rusthull i ramme

Ellers, i 2017 skal bilen få nye MT-dekk da de som er på, har blitt 15 år gamle. Skal også få tak i hardtop og heldører da bilen kun hadde sofftop og halvdører. Fikk også tak i nytt superbillig baksete med nakkestøtter som egentlig er for TJ. Skal se om jeg får hjelp til å tilpasse dette.

Er hittil storfornøyd med bilen. Barna mine syns det er supergøy med turer når taket er nede. Dette er en bil som vi kommer til å ha mange fine stunder med :D

« Siste redigering: Ti., 1,Desember,2020,12,30 av Friluftskaren »
94 YJ 4,0 L ,3,5" heving 33" dekk (solgt)
83 CJ7, AMC304, 4»heving 35» dekk (solgt)

Utlogget Friluftskaren

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 45
    • Tursida
Sv: Jeep-entusiast Skien (YJ)
« Svar #1 på: Fr.,30,Desember,2016,14,14 »
Dette er hva YJ`en brukes mest til....turer i skogen :)
94 YJ 4,0 L ,3,5" heving 33" dekk (solgt)
83 CJ7, AMC304, 4»heving 35» dekk (solgt)

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Sv: Jeep-entusiast Skien (YJ)
« Svar #2 på: Fr.,30,Desember,2016,23,25 »
Flott bil... Er litt verdt det vognkortet ja, må ikke senke den bilen! Synes du dekkene virker små, så kjøp 36"... ;)
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget Friluftskaren

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 45
    • Tursida
Sv: Jeep-entusiast Skien (YJ)
« Svar #3 på: Sø., 1,Januar,2017,12,24 »
Heisann, dekkene er ikke små for min del. Syns det er akkurat passe. Om jeg skulle satt på større dekk, måtte det bli større modifikasjoner på akslinger da disse er originale. BL er allerede fjernet, men kommer sterkere tilbake med 4" heving på fjærer. Som nevnt er jeg FERSKING....funker det ikke med kun 2,5" en sesong er løsningen 1" BL. Har planer om å ha denne bilen lenge. Det samme har jeg tenkt med kona mi:) Det får dryppe litt på bilen av investeringer over tid
94 YJ 4,0 L ,3,5" heving 33" dekk (solgt)
83 CJ7, AMC304, 4»heving 35» dekk (solgt)

Utlogget Rolf Von Ausfahrt

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 79
    • Min WranglerGarasje
Sv: Jeep-entusiast Skien (YJ)
« Svar #4 på: Ma., 2,Januar,2017,08,02 »
Dette var en flott YJ ;-)
Min er jo ganske lik og jeg er ingen supermekker. Har gjort litt av hvert med min gjennom årene og har med tiden blitt ganske bra på å kjøre i stykker også.
Synes det er stas å finne egne løsninger og kunne gjøre mest mulig selv og begynner derfor å få bittelitt erfaring med denne utgaven.
Ta kontakt om du trenger tips eller hjelp.

Utlogget Friluftskaren

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 45
    • Tursida
Sv: Jeep-entusiast Skien (YJ)
« Svar #5 på: Ma., 2,Januar,2017,11,19 »
Hei Rolf, hyggelig å høre at det ikke bare er meg som ikke er "supermekker" i forumet:) Tar mer enn gjerne kontakt dersom jeg har spørsmål. Har blitt kjent med flere her og setter stor pris på all hjelp jeg kan få.
94 YJ 4,0 L ,3,5" heving 33" dekk (solgt)
83 CJ7, AMC304, 4»heving 35» dekk (solgt)

Utlogget Friluftskaren

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 45
    • Tursida
Sv: Jeep-entusiast Skien (YJ)
« Svar #6 på: To., 5,Januar,2017,11,17 »
Orker ikke trimming av skjermer når dekkdimensjon er 33" og bilen kun er hevet 2,5" etter fjerning av 2" BL. Bestilte 1" BL i dag, så blir alt så mye bedre:)

Nå holder jeg på med å skifte ut bremserør bak. Målet var kun å skifte ut venstre bremserør bak, MEEEEN, når en først begynner, så forlytter problemet seg. Har nå skifta ut begge bremserør bak, samt bremseslange. Etter lufting av bremsene i går kveld begynte det å lekke i overgangen bremseslange bak og den lange overføringen fram til master cylinder`n i motorrommet. Bra for meg bestilte jeg et bremserør-kit fra USA, så nå er jeg i gang med den knotete delen av det lengste bremserøret. Håper å bli ferdig innen helga. Bilder kommer.

Må også nevne at jeg justerte "low-reverse band" når jeg skifta automatgirolje.
« Siste redigering: To., 5,Januar,2017,11,37 av Friluftskaren »
94 YJ 4,0 L ,3,5" heving 33" dekk (solgt)
83 CJ7, AMC304, 4»heving 35» dekk (solgt)

Utlogget Friluftskaren

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 45
    • Tursida
Sv: Jeep-entusiast Skien (YJ)
« Svar #7 på: Fr., 6,Januar,2017,08,15 »
Da er nytt bremserør fra hovedsylinder til bakre bremsesystem byttet ut. Det var ganske greit å ta ut den gamle med baufil og pipe. Når jeg skulle sette på plass det nye røret ble det noe knotete ved bakre del før overgang bremseslange. Men med litt tålmodighet kom den på plass etter ett par timers arbeid. Prøver igjen til helga med lufting av bremsene. I og med at karet i hovedsylinderen hadde bra med væske for bremser foran, lufter jeg kun bremsene bak.

Jeg har i forbindelse med fjerning av den gamle bodyliften fått en liten utfordring. Siden festet til girsystemet som har overgang til automatkassa er skrudd fast i karosseriet, har denne stanga fått en helning nedover fra kasse mot karosseri. Har saumfart nettet, og finner ikke ut hvordan jeg skal løse dette. De som la inn den gamle bl satte inn en plate som senket stanga. Nå som den er lavere står den ikke lenger vanrett.
Noen som leser dette som forstår hva jeg mener, og som har en løsning, kan gjerne komme med en tilbakemelding. Jeg får settet med 1" BL i slutten av januar. Dette vil jo hjelpe noe.
« Siste redigering: Fr., 6,Januar,2017,09,03 av Friluftskaren »
94 YJ 4,0 L ,3,5" heving 33" dekk (solgt)
83 CJ7, AMC304, 4»heving 35» dekk (solgt)

Utlogget myggen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 99
Sv: Jeep-entusiast Skien (YJ)
« Svar #8 på: Fr., 6,Januar,2017,20,01 »
Den plata du nevner som senker stanga ,ta den ut og lag en maken,bare 2" kortere :)
« Siste redigering: Fr., 6,Januar,2017,20,04 av myggen »
jan erik rånes
medl.nr 494
tlf.99737387
tj

Utlogget Friluftskaren

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 45
    • Tursida
Sv: Jeep-entusiast Skien (YJ)
« Svar #9 på: Fr., 6,Januar,2017,22,08 »
Den plata du nevner som senker stanga ,ta den ut og lag en maken,bare 2" kortere :)
Heisann,beholder selve plata da det er mulighet til å lage nye hull lenger opp på på denne. Avventer til bl har kommet på plass, så stabiliserer jeg Bell Crank :D

Sent fra min E5603 via Tapatalk

94 YJ 4,0 L ,3,5" heving 33" dekk (solgt)
83 CJ7, AMC304, 4»heving 35» dekk (solgt)

Utlogget Friluftskaren

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 45
    • Tursida
Sv: Jeep-entusiast Skien (YJ)
« Svar #10 på: Sø., 8,Januar,2017,17,54 »
Nytt bremsesystem fra hovedsylinder til bakre bremser lufta og tett:) Fikk også flusha bremsene foran. Ett skritt nærmere å få bilen på veien igjen.

Gjenstår;
- få løs bolt som sitter fast i skiva på karosseriet ved bensinpåfylling (bodymounts)
- sette på 1" bl
- justere festet på karosseriet til bell crank
- sette på nytt luftfilter, skifte olje og nytt oljefilter
- nye mt dekk, halvseipa med skrupigger
94 YJ 4,0 L ,3,5" heving 33" dekk (solgt)
83 CJ7, AMC304, 4»heving 35» dekk (solgt)

Utlogget Friluftskaren

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 45
    • Tursida
Sv: Jeep-entusiast Skien (YJ)
« Svar #11 på: To.,12,Januar,2017,21,42 »
Da er omsider skiva som hadde en knekt bolt på karosserifestet fjernet :D Det jeg gjorde var å fjerne plata jeg hadde på karosseriet, og skjærte meg gjennom. Etter en fire timers jobbing var alle 11 festene på plass:) Ett steg nærmere veien!
94 YJ 4,0 L ,3,5" heving 33" dekk (solgt)
83 CJ7, AMC304, 4»heving 35» dekk (solgt)

Utlogget Friluftskaren

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 45
    • Tursida
Justering girstang og annen service
« Svar #12 på: Lø.,21,Januar,2017,19,02 »
Ok, etter å ha banna og steika i flere dager fikk jeg summet meg litt og tatt fram MacGyver`n i meg. Har etter at jeg senket BL til 1" hatt problemer med girjusteringen. Når rattstammen står i Park, har giret gått i 1.gir. Jeg måtte gjøre noe med overgangen, og løsningen var å senke bellcrank`n. Jeg senket denne med å lage forlengere på brakettene på hver side. Biltema har mye fint, også for dem som er kreative. Jeg kjøpte meg noen hullplater på bygg-avdelingen, og skjøtet disse så bellcrank ble lavere. Nå fungerer giringen perfekt.

Fikk også tatt meg tid til å skifte olje, oljefilter og luftfilter. Festet radiatoren ordentlig med kit`et som fulgte med BL-settet. Etter en liten runde fant jeg frem til en ulyd fra automatkassa. Løsningen var å fylle på mer olje. Nå summer motoren som den skal gjøre. Nå blir det bare kos framover 8)
94 YJ 4,0 L ,3,5" heving 33" dekk (solgt)
83 CJ7, AMC304, 4»heving 35» dekk (solgt)

Utlogget Friluftskaren

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 45
    • Tursida
Vognkort
« Svar #13 på: Fr.,27,Januar,2017,10,03 »
Ville bare vise hvorfor det ble akkurat denne YJ`en :o
94 YJ 4,0 L ,3,5" heving 33" dekk (solgt)
83 CJ7, AMC304, 4»heving 35» dekk (solgt)

Utlogget Friluftskaren

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 45
    • Tursida
Jeep-entusiast Skien (YJ)
« Svar #14 på: Sø.,12,Februar,2017,18,36 »
Veldig fornøyd med de nye mud-dekka
94 YJ 4,0 L ,3,5" heving 33" dekk (solgt)
83 CJ7, AMC304, 4»heving 35» dekk (solgt)