Skrevet av Emne: Kaldstart 2,7 CRD WJ feilsøkingstråd.  (Lest 5599 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget gammelfiskaren

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 54
Sv: Kaldstart 2,7 CRD WJ feilsøkingstråd.
« Svar #15 på: To., 6,April,2017,22,07 »
Heisann , lenge siden jeg har vært her. Det viste seg at Jeepen slettes ikke ble bra mht kaldstart. Har siden jeg skrev dette byttet til ny overhalt HT pumpe , og nye plastslanger. Fortsatt ikke ok. Har nå bestilt lavtrykks (føde) pumpe ,returventilen på filteret og trykkventil på railen. Skulle så klart hatt den på merkeverksted for feilsøking med en gang , men er så forbanna sta at jeg vil komme til bunns i dette. Har ikke råd til å selge den nå  ;D 

Nå har starter / startkrans begynt å klikke , angrer på at jeg solgte ZJ 5,2 nå gitt !!

Utlogget fiskern

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 612
Sv: Kaldstart 2,7 CRD WJ feilsøkingstråd.
« Svar #16 på: To., 6,April,2017,23,50 »
kansje en  kompresjons test er det du må gjøre,er motorn gått langt?

Utlogget gammelfiskaren

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 54
Sv: Kaldstart 2,7 CRD WJ feilsøkingstråd.
« Svar #17 på: Fr., 7,April,2017,16,47 »
Gått litt over 200k . I.o.m. at  jeg fikk den helt ned i 0,7 på langkjøring er jeg overbevist om at motor er i ok stand. Bruker  ikke olje , og injektorene / glødepluggene  var rene og pene når jeg først fikk dem ut. Skal nok finne ut av det. Den starter til som normalt og stopper umiddelbart , og jeg får ikke relevante feilkoder heller.

Utlogget gammelfiskaren

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 54
Sv: Kaldstart 2,7 CRD WJ feilsøkingstråd.
« Svar #18 på: Ti.,25,April,2017,08,18 »
Da er kaldstartproblemene borte. Neste mann som opplever disse symptomene anbefales å prøve å bytte den j**la plastventilen på dieselfilteret først  ;D

Utlogget cat-vi

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: Kaldstart 2,7 CRD WJ feilsøkingstråd.
« Svar #19 på: Ti.,25,April,2017,10,03 »
Alle gode råd tas imot med Takk!! Skal huske på dette om problemstillinga oppstår.

Utlogget gammelfiskaren

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 54
Sv: Kaldstart 2,7 CRD WJ feilsøkingstråd.
« Svar #20 på: On., 9,August,2017,06,37 »
Fikk spørsmål på PM om delenummer på den ventilen som skapte problemet. Det kan jo være av interesse for flere så jeg deler det her. Delenummeret er 5080460AA som Jeepdel  , A6110780249 hos MB. Ikke kjøp den billigste på Ebay , den jeg kjøpte lager en irriterende pipelyd når den åpner ..

Utlogget Hauken

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 1
Sv: Kaldstart 2,7 CRD WJ feilsøkingstråd.
« Svar #21 på: Ma., 2,Oktober,2017,15,05 »
Takk for tips. Samme problem på min bil. Del er bestilt, og håper på samme resultat. ;)

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Kaldstart 2,7 CRD WJ feilsøkingstråd.
« Svar #22 på: Ti.,12,November,2019,07,25 »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget PerH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 230
  • Kongsberg
Sv: Kaldstart 2,7 CRD WJ feilsøkingstråd.
« Svar #23 på: On.,13,November,2019,07,43 »
Artig at du trekker opp disse gamle 2.7CRD trådene, nå vil plutselig min ikke starte..
Jeg kjørte hjem fra jobb som normalt uten noe hikke, etter å ha stått hjemme en halvtime ville den ikke starte igjen. Jeg ser i appen at fuelrail trykket er borte, om det er sensor eller fueltilførsel har jeg ikke funnet ut av enda. Jeg leser på andre fora at ECUen ikke åpner dysene hvis denne ikke rapporterer trykk, så da starter den jo ikke.

Har denne fødepumpe i tanken, eller trekker høytrykkspumpa fuel fram?

Syns det er rart om det er pakninger siden den stoppet så momentant, den gikk jo strøkent siste turen..

Ser forøvrig at det ikke er feilkoder, og at det ikke er svart sørpe rundt injektorene.. Det lå kvitteringer fra et par år siden om dysebytte, så jeg tror de er i orden?
2003 Grand Cherokee 2.7 CRD Overland
2000 Grand Cherokee 3.1TD LTD (solgt)

Utlogget PerH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 230
  • Kongsberg
Sv: Kaldstart 2,7 CRD WJ feilsøkingstråd.
« Svar #24 på: On.,13,November,2019,22,04 »
Da går bilen igjen, og jeg har blitt litt klokere.

Alt jeg gjorde var å prime lavtrykkspumpa litt, så fyret den. Det er med andre ord falsk luft som ødelegger for meg, ikke helt ukjent på disse har jeg lest.
Når motoren går ser jeg jo at det bobler luft inn i begge pumper, noen som vet om vanlige steder i systemet dette oppstår? Tenker da på systemet bak dieselfilteret, ikke på mercedesbitene. Der er det slanger og o-ringer som blir gamle, så de skal jeg bytte..
2003 Grand Cherokee 2.7 CRD Overland
2000 Grand Cherokee 3.1TD LTD (solgt)

Utlogget Jensemann

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 75
Sv: Kaldstart 2,7 CRD WJ feilsøkingstråd.
« Svar #25 på: To.,14,November,2019,22,16 »
Jeg har nøyaktig samme problem som deg. Det jeg har gjort, og funnet ut, er at dieselen på mystisk vis blir dratt ut av fuelrailen gjennom returen. Jeg monterte en klar slange mellom filteret og retur-røret som går tilbake til tanken, og når bilen har stått parkert i oppoverbakke (med fronten høyest) så forsvinner dieselen i den klare slangen. Ingen diesel renner ned via tilførselsslangen, for der har jeg satt inn en enveis-ventil.

Jeg har også prøvd å bytte den svarte plast-T-en på filteret, uten at det hjalp i det hele tatt. Vurderer nå å sette inn en elektrisk ventil som stenger for returen når jeg slår av tenningen, tror det er det eneste som kan funke. Det må jo være en lekkasje et sted, men jeg gir opp å finne ut hvor den er. Har byttet absolutt alt i hele dieselsystemet bortsett fra høytrykkspumpe og lavtrykkspumpe.
Alle o-ringer og rør, filter, injectorer, slanger er byttet. Tomgangstrykket på railen min er 281 bar, så det tyder på at den er i orden antar jeg.
Den bruker også endel mer diesel enn jeg hadde forventet. Snittet over et år ligger på 11,5/100 km. Da er mesteparten landeveiskjøring.  (Kjørecomputeren viser konsekvent 1,3 l/100km mindre enn realiteten , det er en gjenganger på alle disse bilene.)

Utlogget PerH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 230
  • Kongsberg
Sv: Kaldstart 2,7 CRD WJ feilsøkingstråd.
« Svar #26 på: Lø.,16,November,2019,13,05 »
Merkelig det der, men gjør det teoretisk noe at railen tømmes da? det tar i så fall litt tid å fylle den igjen, men så lenge pumpene har diesel får de vel jobbet opp trykk igjen? (ingen ekspert jeg altså)..
Tror min også ligger rundt 281 bar, så det er vel sikkert ok.. Når motoren går, ser du fortsatt luftbobler som går inn og ut av lavtrykkspumpa?

Har du prøvd å lufte med nippelen på høytrykksiden? Ikke helt sikker på hva man må koble til for å gjøre det?

Min rapporterer helt ned i 0.65 på rolig langtur (oppunder literen på blandet kjøring), så det indikerer vel at motoren er fin når den går.. Jeg får ta en kontrollmåling en dag, men jeg syns jeg kommer langt på en tank og definitivt lenger enn med 3,1 jeg hadde før!
2003 Grand Cherokee 2.7 CRD Overland
2000 Grand Cherokee 3.1TD LTD (solgt)

Utlogget PerH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 230
  • Kongsberg
Sv: Kaldstart 2,7 CRD WJ feilsøkingstråd.
« Svar #27 på: Lø.,16,November,2019,13,06 »
En ting jeg har fundert på er å montere en fødepumpe før filteret, da ser man i hvert fall hvor lekkasjen er! ;)
2003 Grand Cherokee 2.7 CRD Overland
2000 Grand Cherokee 3.1TD LTD (solgt)

Utlogget Jensemann

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 75
Sv: Kaldstart 2,7 CRD WJ feilsøkingstråd.
« Svar #28 på: Sø.,17,November,2019,16,04 »
Hvor langt kommer du på en tank da? Min rekord er 757 km på 70 liter (Trondheim Oslo-tur )
Jeg prøvde å montere en sånn boble fra en påhengsmotor før filteret, klemte på den for å prøve å fremprovosere lekkasje, men ingen lekkasje sett. Det kommer noen få luftbobler i rørene rett etter start men det går fort over. Kan det være at det kommer luft inn gjennom injectorene når motoren står da?

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Kaldstart 2,7 CRD WJ feilsøkingstråd.
« Svar #29 på: Sø.,17,November,2019,17,13 »
Jeg kjørte Harstad-Trondheim tur/retur i sommer + en avstikker, totalt ca 2000 km med min 3,1TD.
Fylte 65 liter i Steinkjer etter 780 km så det var jo ikke så ille. Men det var etter at jeg fjernet hevesettet og hadde montert senkesett da   ;)
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.