Skrevet av Emne: Kaldstart 2,7 CRD WJ feilsøkingstråd.  (Lest 5602 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget gammelfiskaren

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 54
Kaldstart 2,7 CRD WJ feilsøkingstråd.
« på: Ma., 7,November,2016,17,41 »
Jeg kjøpte meg en ganske fin 2003 Overland med 200k på telleren i September. Trivelig bil å kjøre , med vesentlig bedre vegegenskaper enn 97ZJ 5,2 jeg hadde før. Forbruket ser greit ut også , kom så vidt under 0,8 på langkjøring. Brukte 1,5 på dårlig vei i jakta , der jeg brukte borti 3 på ZJen tidligere.

Jeg ble imidlertid litt skuffa da det ble -14 en morgen i jakta , motoren startet litt og sovnet igjen. Måtte ha 4-5 repetisjoner før det dura.

Nå har jeg googlet ganske heftig , og har en del på lista jeg skal prøve. Det kan jo være nyttig for andre å se hva slags årsak jeg kan finne. Jeg utelukker glødinga i første omgang , da den tenner til ganske fort etter gløding.

Jeg har bestilt dieselfilter og diverse o-ringer til slange mellom filter og lavtrykkspumpe. Starter der så får vi se. Kommer tilbake og redigerer dette innlegget etter hvert.

Har dere egne erfaringer del det gjerne i denne tråden!

Til slutt kunne jeg tenke meg tilbakemelding på hvor lav temperatur dere har fått i gang 2,7`n når alt er OK ?




Utlogget fiskern

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 612
Sv: Kaldstart 2,7 CRD WJ feilsøkingstråd.
« Svar #1 på: Ma., 7,November,2016,23,00 »
min 2,7 crd ble tungstartet var dårlig høytrykk dieselpume,skiftet den å fikk en lettstartet motor igjen 

Utlogget gammelfiskaren

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 54
Sv: Kaldstart 2,7 CRD WJ feilsøkingstråd.
« Svar #2 på: Ti., 8,November,2016,22,55 »
Hmm. Den starter lett ved bruk av motorvarmer. Dette undergraver teorien om tetninger i sugeslange , men HT pumpa nyter sikkert godt av en liten lunk fra blokka. Tipset fra Fiskern er nok ikke dumt. Bestille repsett til den også da  ;D

Utlogget gammelfiskaren

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 54
Sv: Kaldstart 2,7 CRD WJ feilsøkingstråd.
« Svar #3 på: On.,16,November,2016,19,25 »
Frua ble kald på bena da vi kjørte en tur i kulda. Det viste seg at resirkulasjons spjeldet hang og slang.
Det heteste tipset på weben er å bore hull i spjeldet og stripse det fast , men jeg fant det mye enklere å bore et lite hull i kanten mot coupeen og feste spjeldet med en liten karosseriskrue og skjermskive fra innsida av kanalen. ( glemte selvfølgelig å ta bilde av dette )
Det ble imidlertid ikke mye varmere etterpå. Det tyder på at det kommer kald luft utenfra så vi får lete litt mer. Den gode nyheten jeg fant er at begge "blend door" spjelda fungerer perfekt så da slipper jeg å kappe sund kanalen (foreløpig).. Jeg kjøpte et sett fra http://blendorstore.com/ som jeg har i beredskap.
Er ikke særlig fornøyd med temperaturen på varmlufta heller , så det blir nok full vask av registeret i nærmeste framtid.
Har fått repsett til høytrykkspumpa og alt som trengs for motering av 2DIN radio også ,så det blir litt skruing framover.

Utlogget aslemjoen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 90
Sv: Kaldstart 2,7 CRD WJ feilsøkingstråd.
« Svar #4 på: On.,23,November,2016,22,36 »
Angående repsett til høytrykkspumpa-du kan få kjøpt et fullt pakningssett/oringssett til denne pumpa av meg om du vil?
Det ble ikke til at jeg gjorde dette selv, før hele pumpa tok kvelden.....
Repsettet er ikke dyrt, men nå er det altså til overs.
Bare la meg få vite.
Wrangler JKU, 2013
Grand Cherokee 2,7 CRD 2003 - solgt.
Grand Cherokee Laredo 3,1 2001 - "solgt til Gjendisige"

Utlogget gammelfiskaren

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 54
Sv: Kaldstart 2,7 CRD WJ feilsøkingstråd.
« Svar #5 på: Lø.,26,November,2016,00,51 »
Takk for tilbudet men jeg har fått deler nå. Bare ikke rukket å montere enda.

Utlogget gammelfiskaren

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 54
Sv: Kaldstart 2,7 CRD WJ feilsøkingstråd.
« Svar #6 på: Sø.,11,Desember,2016,15,59 »
Vel , jeg hadde tro på høytrykkspumpa , men i dag var det kaldt not til å få verifisert at feilen fortsatt er til stede. Har ikke fått feilkodescanner enda , man kan vel sjekke railtrykket med den. Neste blir vel å bytte trykkventilen. Den gode nyheten at ny thermostat og skylling / vasking av kjølesystem gjorde mirakler for temperaturen. Den går ti grader varmere nå , og jeg kan kjenne varmluft i dysene ganske fort etter oppstart !

Utlogget fiskern

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 612
Sv: Kaldstart 2,7 CRD WJ feilsøkingstråd.
« Svar #7 på: Ma.,12,Desember,2016,23,27 »
har du sjekket glødeplugger.?

Utlogget gammelfiskaren

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 54
Sv: Kaldstart 2,7 CRD WJ feilsøkingstråd.
« Svar #8 på: Ti.,13,Desember,2016,22,30 »
Glødeplugger bestilt , men er rimelig sikker på at de er ok. Driver og demonterer injektorer nå. Får overhalt dem ( Fyksen Lillehammer ) , skiftet trykkregulator i rail og glødeplugger så bør det bli ok. Har fått løsnet injektorer , men å få de ut krever hard lut. Har sluppet tansmisjonsfestet 7-8 cm men det er på langt nær nok.. Tror det ender med drastiske tiltak...

Utlogget gammelfiskaren

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 54
Sv: Kaldstart 2,7 CRD WJ feilsøkingstråd.
« Svar #9 på: On.,14,Desember,2016,21,43 »
Det ble litt gruff å demontere injektorene. Ser greit ut å lage hull i plata på diverse forum , men våre venstrestyrte biler har festet for vinduspusseren i veien.
Måtte bare frem med meisel og feinsag , men til slutt hadde jeg fem injektorer på benken.
Da blir det litt venting til de kommer tilbake fra Fyksen. Imens får jeg rette braketten og lage en plate for å lappe sammen Jeepen etter vandalismen.
« Siste redigering: On.,14,Desember,2016,21,49 av gammelfiskaren »

Utlogget aslemjoen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 90
Sv: Kaldstart 2,7 CRD WJ feilsøkingstråd.
« Svar #10 på: Fr.,16,Desember,2016,16,46 »
Dette gleder jeg meg til å høre fortsettelsen på!!!
Var det slik at du MÅTTE sage istykker plata, eller finnes det en annen løsning?
Wrangler JKU, 2013
Grand Cherokee 2,7 CRD 2003 - solgt.
Grand Cherokee Laredo 3,1 2001 - "solgt til Gjendisige"

Utlogget gammelfiskaren

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 54
Sv: Kaldstart 2,7 CRD WJ feilsøkingstråd.
« Svar #11 på: Fr.,16,Desember,2016,18,36 »
Vel , jeg senka gearkassen , men det hjalp ikke stort. Det skal vistnok funke å senke motoren på motorfestene , men jeg tror det kan bli snaut også , da kan man vel snart løfte ut hele greia ?? Bolten til festet på høyre side er tredd fra baksiden så man må vekk med avgassrøret også. Man må jo komme til i hullet etter injektoren for å gjøre rent og inspisere. Hvis injektoren sitter godt pga black death må man ha litt plass å romstere på.  Jeg har en plan på hvordan jeg skal lappe sammen uten å sveise i torpedoveggen. Det er vel en del brennbart på baksida :-) Kommer tilbake med bilder etterhvert. Spent på om jeg får tilbake injektorene før Jul. Monterer ryggekamera til 2din radioen og litt småtteri når den først står inne .

Utlogget aslemjoen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 90
Sv: Kaldstart 2,7 CRD WJ feilsøkingstråd.
« Svar #12 på: Ti.,20,Desember,2016,02,06 »
Rart de lager det slik, men-men det har vel skjedd merkeligere ting......og da tenker jeg på Citroen der man måtte demontere bakskjermen for å bytte tennplugger (eller hva det var )  :-[ ;D :'(
Blir fint å se bilder og høre resten av "story'en!!

Asle
Wrangler JKU, 2013
Grand Cherokee 2,7 CRD 2003 - solgt.
Grand Cherokee Laredo 3,1 2001 - "solgt til Gjendisige"

Utlogget gammelfiskaren

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 54
Sv: Kaldstart 2,7 CRD WJ feilsøkingstråd.
« Svar #13 på: Ti.,20,Desember,2016,20,02 »
Det ble en stygg tabbe i dag. Jeg tok ut railen for å bytte trykkregulerings ventilen i dag , og når den var borte ble det så fint å komme til glødepluggene. Det var en stygg tabbe !!

Aldri prøv å løsne glødeplugger på 2,7 på kald motor :-\  Det var noe som røyk , håper det var bare gjengene..
 Nå skal jeg surfe etter helicoil , det var heldigvis på nr 2 , så det er lett å komme til. Lar det bare stå slik til injektorer kommer hjem , så får jeg se om den kommer ut av seg selv ved varmkjøring.. Har ikke hørt fra fyksen enda , må vel ringe å mase i morgen.

Utlogget gammelfiskaren

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 54
Sv: Kaldstart 2,7 CRD WJ feilsøkingstråd.
« Svar #14 på: On.,28,Desember,2016,18,35 »
Da er nye injektorer og glødeplugger på plass.  Fyksen mente at alle var utslitte og måtte skiftes selv om en og tre ikke så verst ut på papiret ! Det gikk greit å få ut den brekte glødepluggen , tenkte å lage en ny tråd om hvordan jeg gikk fram. Det har ikke vært veldig kaldt enda , men jeg er helt sikker på at kaldstarten nå er ok. En fin bonus er at dieselforbruket gikk kraftig ned , displayet sto faktisk på 0,71 da jeg kom hjem fra Sverige i dag , og det med piggdekk og skiboks  ;D Trykkreguleringsventilen jeg kjøpte på Ebay måtte jeg bare skifte ut igjen , motoren ville slettes ikke gå jevn på tomgang. Hørtes ut som en V12 lokdiesel !!
Legger ved bilde av lasken jeg laget for å lappe hullet jeg laga over injektor 4 og 5. Sveiste braketten for vinduspusserfestet på ei plate. Denne festet jeg bare med popnagler.
« Siste redigering: On.,28,Desember,2016,18,39 av gammelfiskaren »