Skrevet av Emne: Lav hvilespenning på batteri. Byttet batteri og dynamo men ingen bedring.  (Lest 2636 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Målte 12,15 V hvilespenning etter at bilen hadde stått et døgn eller to.
Batteriet var 6 år gammelt og dynamoen ble fort veldig varm syns jeg (men kun kjørt 123k km).
Byttet først til nytt batteri uten noen særlig bedring.

Byttet så til ny dynamo og får kun 12,2 V hvilespenning etter et døgn. Tidligere lå det vel på iallefall 12,6V
Ny dynamo blir ikke så varm som den gamle, men kan jo ha litt med batteriet å gjøre også.
Ladespenning målt på batteriet går opp til 14,1 V med en gang på kaldstart/tomgang men øker ikke etterhvert (har ikke målt på turtall over tomgang).
Mener den lå litt høyere for noen år siden.

Spenning på batteriet etter kjøretur er 13,1 V, cirka samme etter lading med batterilader.
Det går veldig kjapt å full-lade batteriet fra 12,2V, bare 5-10 minutter med 15A lader.
Så det må vel være noe som ligger og trekker strøm hele tiden?

2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
6 timer etter en kort kjøretur er spenningen falt til 12,3 V.
Noe muffens her.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Ser ut som mitt trofaste kvalitetsmultimeter er ute av kalibrering.
Fant fram et annet jeg hadde liggende i reserve, nesten ubrukt. Og det viser 0,2 V mere.
Så nå har jeg justert det første opp tilsvarende og ser ut som det stemmer bedre overens med spenning på div. andre batterier og strømforsyninger.
Så da er man en lærdom rikere  :o
Men bør nok få det kalibrert det sammen med et multimeter i en litt høyere prisklasse for å være sikker.
Men da er jo det trolig ikke så ille som jeg trodde mht. hvilespenningen og ladespenningen.

Imidlertid trekkes det ca 0,3 A konstant fra batteriet. Noe som er betydelig mere enn normalt såvidt jeg forstår.
Men det skal jo ikke medføre at batteriet får så lav spenning på få timer eller et døgn uansett.
Et par uker skal gå greit når alt er i orden. For stillstand lengre enn det skal sikring nr. 15 nappes ut (JD Power).
Ny måling følger når man har fått kalibrert noe mere eksakt.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget fiskern

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 612
god ladespenning er 13,8-14,2 volt målt på batteri

Utlogget cat-vi

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Ser at din wj trekker 0,3 A ved stillestans, det gjør min også, er dette normalen? synes det høres mye ut men slik har den vært i min eie.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Det er forskjell på strømtrekket om bilen er låst eller ikke.
Samt  forskjell på strømtrekk umiddelbart ved tilkobling av måler, og etter ca et minutt.

Nå sitter jeg med fasiten, har vært og kontrollmålt på flere måter.
Multimeter viser ca 0,5 A ved tilkobling (låst bil), så synker den til 0,3 A.
Jeg holdt måleren tilkoblet en stund og etter ca et minutt går den ned til 0,03 A altså 30 mA som ikke er mye.
Låser man opp bilen trekkes det mange A, særlig i starten.

Her ble jeg lurt på flere måter.
Fikk sjekket multimetrene mine mot et langt dyrere instrument i verktøybutikk, og min Ferve i mellomklassen viste altså 0,2 V for lite.
Vet ikke hvor lenge den har gjort det, kanskje den har falt i gulvet en eller annen gang. Men enkelt å justere den opp da.
Det andre relativt rimelige reserve-multimeteret mitt var spot on. 12,72 V viste både det og den dyre saken på et nytt og ladet batteri.

Videre er hvilespenningen etter at man har låst opp bilen ca 0,2 V lavere enn når bilen er låst.
Iallefall om man ikke venter lenge nok med å måle, til alt har stabilisert seg.
Nå får jeg 12,8 V hvilespenning noen timer etter bruk av bilen, og ca 12,7 V etter en dag eller to.
Hvilespenningen på det gamle batteriet er nå 12,6V etter et par uker i garasjen. Så det var jo ikke noe stort poeng å bytte ut det da....  :o

Ladespenningen er 14,2V på kald motor og tomgang.
Dynamoen var det muligens et poeng å bytte, selv om den ikke var direkte gåen den heller.
Den nye kommer raskere opp i spenning, og det tar lang tid før den blir varm.

Da jeg målte hvilespenningen på det gamle batteriet til 12,15 V var det altså i realiteten ca 12,55 V pga. feilkalibrert multimeter og siden bilen ikke var låst.

Så da har man lært og erfart litt mere  :P
Biltema grått batteri kan vare veldig lenge, og multimetere må sjekkes/kalibreres innimellom.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
12,75 V hvilespenning i dag etter en lang natt i 0 grader. Kan ikke klage på det.

Og det 6 år gamle batteriet har hvilespenning på 12,74 V etter å ha stått over natta. Makan.
« Siste redigering: To.,10,Desember,2015,13,24 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Gammel tråd, men apropos batteriet i disse bilene... Hvor stort batteri skal vi ha? Er det 96Ah som står i tro? Det er ingen merker på det helt sorte som står i min. La merke til at det hadde rent vann av det etter en lang kjøretur på mange timer i sommer og i dag fikk jeg ikke starta sånn helt plutselig, så lurer på om en eller flere celler har kollapset. Står til lading nå, så får jeg se om jeg får det opp igjen, men tror uansett det skal byttes siden jeg ikke vet hvor gammelt det er. Trodde også de helsvare er veldig gamle...
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
På min -87 4,0 med AC er det ikke fysisk plass til større enn 75Ah... Hvis en celle har kollapset så kan batteriet bli jævelvarmt når det står på lading!!! Da er batteriet kass...


Sent from my iPad using Tapatalk
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Kjøpte et Biltema 100 Ah grått batteri i 2009.
Måtte kappe av plastfesteflensene nede på kortsidene for å få det på plass siden batteriet var ca 1 cm for langt.
Antar det gjelder de fleste 100 Ah batteri, men er jo enkelt å gjøre. Fungerte veldig fint i mange år iallefall.
Byttet i fjor til et Biltema 90 Ah svart Biltema. Det passet som hånd i hanske uten noen modifikasjon.

Det grå fungerte fortsatt men byttet både batteri og dynamo da jeg syns dynamoen ble fort veldig varm.
Husker ikke hvor stort det originale batteriet var, hvis det var originalt det som stod i bilen i 2009 da jeg kjøpte den.
Men er nok rundt 80 Ah, evt. 88 Ah ifølge tråden her:

http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php?topic=4562.0
« Siste redigering: Ti.,13,September,2016,22,40 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Lav hvilespenning på batteri. Byttet batteri og dynamo men ingen bedring.
« Svar #10 på: On.,14,September,2016,20,52 »
Ble dette i dag: http://deta.info/spec/db950.html
Deta Power db950.
Ble en annen låt i startmotoren gitt!
Måtte også kappe kortsidene.
« Siste redigering: On.,14,September,2016,21,01 av KnuNor »
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.