Skrevet av Emne: Motorstyring  (Lest 2318 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Salater

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 11
Motorstyring
« på: Lø.,13,Februar,2016,22,17 »
  Har hatt startsperreproblemer med min zj 2,7 crd.  Merkeverksted konkluderer med at motorstyring må byttes og at dette koster ca. 35.000 + mva. og frakt:-)  De har sjekket alt av ledninger og  konklusjonen om at problemet ligger i motorstyring finner jeg plausibel.  Samtidig opplyser merkeverksted om at det ikke går an å benytte brukt motorstyring da denne er spesifikk for den enkelte bil.  På ebay finner jeg både brukt og ny motorstyring til helt akseptable priser.  Så er spørsmålet hva som er mulig.  Brukt med nøkler, nøkkelsylinder, tanklokk mm.  eller ny.  Videre hvorvidt dette krever omfattende omprogrammering. 
Jeep Grand Cherokee 2,7 crd 2004

Utlogget fiskern

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 612
Sv: Motorstyring
« Svar #1 på: Lø.,13,Februar,2016,23,02 »
må være bare tull,men nøkkelen kan omprogrammeres det selges utstyr for dette på ebay.
tror startsperre er programert via nøkkel Remote kontroll
det er vel bare å bestille motorstyring med nøkkel å nøkkelsylinder så dette var billig på ebay å bruk din gamle til tanklokk å dører.
« Siste redigering: Lø.,13,Februar,2016,23,15 av fiskern »

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Motorstyring
« Svar #2 på: Sø.,14,Februar,2016,20,42 »
Salater mener vel WJ (egentlig WG) 2,7 CRD ?
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Salater

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 11
Sv: Motorstyring
« Svar #3 på: Ma.,15,Februar,2016,17,14 »
Mener wj ja.  Merkeverksted hevder hardnakket at motorstyring er programmert på bilens chassinummer og at brukt enhet ikke vil fungere.  Dette selv om jeg får tak i fullt sett med nøkler++   Det eneste som vil fungere er enhet som ikke er programmert tidligere.  Synes dette høres rart ut og håper noen i forumet har erfaringer som gjør at dette kan løses på en kostnadsmessig overkommelig måte.
Jeep Grand Cherokee 2,7 crd 2004

Utlogget fiskern

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 612
Sv: Motorstyring
« Svar #4 på: Ti.,16,Februar,2016,15,57 »
hvordan kan dem selge en ny ,chassinummer er ikke med en ny

Utlogget Salater

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 11
Sv: Motorstyring
« Svar #5 på: Ti.,16,Februar,2016,16,49 »
Godt spørsmål og noe som er grunnen til at jeg henvender meg til dette fora.  Poenget er vel at en ny ikke har chassinummer tilknyttet og således kan knyttes til enhver bil.  Dette må jo samtidig bety at chassinummer ikke kan fjernes/programmeres på nytt.  Merkeverksted hevder at deres programmeringsverktøy ikke gir mulighet til dette.
Jeep Grand Cherokee 2,7 crd 2004

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Motorstyring
« Svar #6 på: Ti.,16,Februar,2016,21,00 »
Denne tråden omhandler vel samme spørsmål.
Har ikke lest hele men her er den http://www.jeepforum.com/forum/f310/2-7crd-pcm-ecu-failure-1412956/
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Salater

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 11
Sv: Motorstyring
« Svar #7 på: Sø.,21,Februar,2016,21,30 »
Litt oppdatering.  Jeg har nå vært i kontakt med et lokalt Bosch verksted som sier de har erfaring i å fikse motorstyring.  De er rimelig trygg på at de skal klare å omprogrammere Jeep'ens Bosch motorstyring, da på basis av en brukt styring som vi finner på nettet.  Jeg håper de har rett men må samtidig stille spørsmål til hvorfor et merkeverksted ikke klarer det samme.  De skal jo i utgangspunktet ha både verktøy og kompetanse på Jeep da!?!
Jeep Grand Cherokee 2,7 crd 2004

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Motorstyring
« Svar #8 på: Sø.,21,Februar,2016,21,38 »
Merkeversteder har ofte noe begrenset kunnskap om ting som går utenfor det de gjør rutinemessig hver dag.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Motorstyring
« Svar #9 på: Sø.,21,Februar,2016,21,53 »
Det er helt sikkert ihvertfall!
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget Salater

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 11
Sv: Motorstyring
« Svar #10 på: Lø., 3,September,2016,15,34 »
Etter å ha sendt motorstyring til Autoelectronics for reparasjon kom de tilbake med at de ikke hadde funnet noe som helst feil med enheten.  Egentlig en god tilbakemelding etter min mening men reaksjonen fra merkeverksted var at dette var det de fryktet, da må feilen ligge et sted i ledningsnettet og tilnærmet umulig å finne!?!   Bra jeg ikke benyttet løsningen merkeverkstedet anbefalte med kjøp av ny motorstyring til 35.000 + mva. og frakt fra USA var min respons.  En nokså ullen forklaring kom deretter.  Jeg konkluderte deretter med at merkeverksted ikke kunne få videre tillit.  Imidlertid ble det de som montere motorstyringen i bilen igjen og voilá, da startet bilen og har fungert klokkerent siden den tid.  Merkeverksted hevder at Autoelectronics må ha foretatt reparasjon men dette har de ikke gjort.  Da ville vi jo tatt oss betalt for reparasjonen, sier Autoelectronics.   Ergo et lite under som har skjedd, eller er det et merkeverksted som har spekulert i hvordan makse inntjeningen...?
Jeep Grand Cherokee 2,7 crd 2004

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Motorstyring
« Svar #11 på: Lø., 3,September,2016,19,09 »
Eller har det vært dårlig kontakt et sted?
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.