Skrevet av Emne: How-To: skifte olje på aw4 girkasse  (Lest 2565 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget jeep92

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 54
How-To: skifte olje på aw4 girkasse
« på: Lø.,30,Juli,2016,14,59 »
byttet olje på girkassen og tenkte jeg kunne vise hvordan jeg gjorde det. siden verkstedet skal ha både nyrer og lever for og gjøre det.

det første er og få tak i riktig olje. på aw4 girkassene så står det i manualen at du skal bruke dexron 2. men girkassen kan også bruke Dexron III/Mercon uten at den skal ta skade av dette. ut ifra hva jeg har lest og forstått.

så jeg kjøpte 10 liter olje som dekket alle de kravene dexron2-dexron3-mercon. girkassen holder 8 liter totalt. men det er greit og ha 2 liter ekstra så du vet at all gammel olje er skiftet ut.
så trenger du trakt som passer der du peiler oljen til girkassen.
du trenger noe og ha spilloljen i som viser antall liter på innsiden. eller du bruker noe som er 4 liter.
så trenger du 13 mm til bolten som er i bunnpanna.


-plasser spillolje tanken under bunnpanna til girkassen deretter løsne bolten og la det renne ut.
når det begynner og minke på olje så skrur du igjen og ser antall liter som er i spillolje tanken. du skal ha rett under 4 liter olje. så nå vet du antall liter som skal helles på igjen(4liter).
oljen helles på igjen der du peiler oljen til girkassen.

når du har gjort dette begynner ting og bli noe mer avansert. nå må du finne ut hvor retur linjen går til girkassen (se bilde). om du har originale olje kjøler på bilen gjør det ting litt lettere. eller om du har byttet ut den gamle med en ny kjøler.  vis du har original oljekjøler må du kjøpe et skjøte stykke som er på 12-14 mm inner diameter med 2 slangeklemmer.  dette trenger du for du skal klippe retur linjen i 2 for og få den gamle oljen ut(se bilde).

når retur linjen er delt i 2 og den enden som går fra olje kjøleren peker nedover som vist på bilde er det lurt og feste denne med strips.
plasser spill olje tanken under retur linjen og start motoren. når det viser 2.5 liter i spillolje i tanken skrur du motor av. og heller på 2.5 liter olje der du peiler oljen til girkassen. gjør dette til du har 1 liter igjen med ny olje. du skal nå kunne se at oljen som renner ut fra retur linjen er lyse rød og ikke mørke rød/brun. monter skjøte koblingen på retur linjen.(se bilde)

start motor og peil oljen til girkassen mens den står i N. se om du trenger mer eller må tappe av noe. om nivået ser greit ut ville jeg tatt en liten kjøretur forså og se om du trenger noe mer. husk at gir oljen må være varm når du peiler oljen og den må stå i N ikke park.

denne metoden brukte jeg det er ikke noe fasit på hvordan en skal gjøre det.  glemte og ta bilder av når jeg byttet filteret men ingen stor jobb er bare noen bolter og filteret passer kun en vei kan ikke monteres feil så vidt jeg kan se ^^. er sikkert diy på hvordan en bytter filter om en søker litt.


det jeg merket etter filter og oljeskifte var mye mykere og raskere giring syns også den girer mer riktig. tidligere så hang den på giret i oppoverbakker nå girer den ned sånn som den skal gjør.
temperaturen på oljen ble også noe lavere en før.



« Siste redigering: Lø.,30,Juli,2016,15,15 av jeep92 »

Utlogget Pettersen

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 419
Sv: How-To: skifte olje på aw4 girkasse
« Svar #1 på: Ma., 1,August,2016,22,11 »
Godt mulig det er noen bedre på nettet, men trur ikke det er noen bedre her på forumet, så lar den stå :)

Takk for bidraget :)

Vidar
Trude: 98 XJ 2.5 med 2" heving, og 31". D30 Aussie Locker, C8.25 LSD <-- For tiden i dvale...

Jenny: 90 XJ 4.0, lekebil. Ribba for interiør og unødvendig utstyr, 2" heving, 31" BFG Mud. Snart 35"...

Celine: 97 ZJ 4.0, NP242, ARB fanger og sperrer, 31".

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Sv: How-To: skifte olje på aw4 girkasse
« Svar #2 på: Ma., 8,August,2016,14,28 »
Bra howto, men det er viktig å presisere viktigheten av å bytte filter før du skrur i bunnpanna igjen!!
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje