Skrevet av Emne: WJ 2.7 CRD stopper ved mye pådrag  (Lest 7526 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Granaune

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 14
WJ 2.7 CRD stopper ved mye pådrag
« på: Lø.,16,Juli,2016,14,51 »
Hei, kjøpte en wj 2.7 CRD 02 mod for 2 uker siden. Motoren ble ikke varmere enn ca 70 grader så bestemte meg for å skifte termostat og kjølevæske i samme slengen.
Klarte selvfølgelig å knekke t-stykket på dieselslangen fra lavtrykkspumpe til høytrykkspumpe når jeg demonterte termostaten, skiftet da t-stykket, dieselslangen til høytrykkspumpa og slangen til lufteventil på toppen av motoren. Leste at disse var selvluftende så filte en god del første gang (har lest i ettertid at dette kan skade lavtrykkspumpe?) Luftet deretter så bra jeg kunne og startet etter ca 10 sek. Første jeg merket var litt ujevn tomgang men tenkte dette var luft i systemet.

Fungerte helt greit når jeg prøvekjørte helt til jeg ga ca 70% gass, da døde motoren momentant og motorlampa kom på, stoppet og filte ca 4 sek så startet den igjen og lampa slukket. Slik har den vært siden, dør ved mye pådrag. Etter en del søking tenker jeg noe med trykket, for lavt trykk i common rail systemet?? Har lest at folk har fikset dette med nytt diesel filter, har ikke fått tak i filter enda men har egentlig ikke mye tro på filteret. Demonterte også dyse nr 2 igår og skiftet pakkning/skive og strekkbolten selvfølgelig etter en del black death klumping rundt dysa, syns tomgangen og pådrag ble jevnere men stopper fortsatt som før ved mye pådrag. Noen som har vært borti lignende?? Kan dette fortsatt skyldes luft i systemet? Kan det være at systemet drar inn luft noe sted etter slangeskifte?

Ellers så må kanskje lavtrykkspumpa skiftes pga filing uten diesel i systemet. Muligens trykksensor men fungerte jo som det skulle før jeg måtte skifte dieselslanger.
Ser på slangene at bra med diesel flyter igjennom men kan jo være for lite. Filer også lengre nå enn før jeg begynte, gikk vell fra ca 2 til 3-4 sek.

Håper på noen tips/løsninger fra andre Jeep eiere :)

Utlogget fiskern

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 612
Sv: WJ 2.7 CRD stopper ved mye pådrag
« Svar #1 på: Lø.,16,Juli,2016,17,59 »
du må ha luft i systemet,luftenippel øverst på motor må tilkobles vakum pumpe som jeep eller Mercedes verksted har.siden der ikke er handpumpe for å lufte ved filter eller slange bytte.
jeg måtte bytte de plast rørene mellom mate pumpe og høytrykk pumpe på grunn av lekkasje på rørene
trikset jeg brukte for å lufte ,sett en tøyfille i diesel påfylling til dieseltank stikk inn en trykkluft pistol og sett tanken under litt trykk.få en til å hjelpe deg så du kan åpne lufte nippel på dieselfilter og luft filteret .

Utlogget fiskern

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 612
Sv: WJ 2.7 CRD stopper ved mye pådrag
« Svar #2 på: Lø.,16,Juli,2016,18,05 »
det T stykket du satte inn ,var innvendig dimmensjon lik den orginale hvis ikke kan det bli for lite diesel mengde til motoren.

http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2050890.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xdiesel+pipe+2%2C7+crd.TRS0&_nkw=diesel+pipe+2%2C7+crd&_sacat=6000

Utlogget Granaune

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 14
Sv: WJ 2.7 CRD stopper ved mye pådrag
« Svar #3 på: Sø.,17,Juli,2016,00,40 »
Takk for gode tips, har sett på saken igjen ikveld. Begynte med å skifte t-stykket og innvendig mål er nå 1/4 mm mindre enn original, skal ikke være noe problem der lenger.
Men så begynte luftinga.. koblet vakumpumpa på slangen for lufting på toppen av motoren og begynte å pumpe men ble aldri noe mindre luft i slangen.. Etter det jeg kan se på slangene kommer lufta fra returslangen som går fra høytrykkspumpa og helt bak på common rail røret og deretter til filter og tilbake til tanken, går jeg ut ifra?

Når jeg koblet pumpa på returslangen til tanken, altså utenom filteret får jeg ikke opp noe diesel, skal man ikke klare og pumpe diesel opp fra tanken igjennom returslangen?? hører en gruglelyd i tanken og kommer bare luft. Alle slangene medregnet retur skal vell være fulle uten noe tegn til luft regner jeg med?

Utlogget fiskern

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 612
Sv: WJ 2.7 CRD stopper ved mye pådrag
« Svar #4 på: Sø.,17,Juli,2016,11,28 »
det går ikke å suge diesel fra retur slangen ,den er koblet på toppen av tanken.
alle rør eller slanger skal være full av diesel ,men ikke retur slanger etter dysene.
skal kikke litt på min motor i dag .se om jeg ser en løsning på problemet.
« Siste redigering: Sø.,17,Juli,2016,11,32 av fiskern »

Utlogget fiskern

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 612
Sv: WJ 2.7 CRD stopper ved mye pådrag
« Svar #5 på: Sø.,17,Juli,2016,18,56 »
kom til å tenke på, kan veivsensor være gåen ??
etter det du sier så går motor fint til et bestemt turtall,så kutter den brått
ved luft i diesel skulle ikke motoren gå fint på lavere turtall
hvis du kjører motor på 1200 omd i 5 minutt så vil den lufte seg selv
der er en som selger veiv og kamaksel sensorer til Mercedes motorer på finn.no
http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=49848026
« Siste redigering: Sø.,17,Juli,2016,19,05 av fiskern »

Utlogget Granaune

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 14
Sv: WJ 2.7 CRD stopper ved mye pådrag
« Svar #6 på: Ti.,19,Juli,2016,22,24 »
En liten oppdatering, du har nokk rett angående kam sensor. Fant ut hvordan man leser feilkoder med tenningen x3 trikset. Får da følgende feilkoder...

P0700 - Check Transmission DTC's
p0340 - camshaft position sensor
p0703 - Brake Switch Stuck Pressed or Released
p1652 - Powertrain Induced Chassis Pitch Output Circuit
p1130 - Oxygen Sensor Circuit Low Variance (Bank 1, Sensor 1)

Info om koder har jeg funnet på google, mulig alt ikke stemmer. Mulig alt har vært her hele tiden men p0340 er kanskje mest sannsynlig årsaken til ugjevn tomgang og dauer ved pådrag. Når jeg har kjørt motor varm er tomgangen fin, men ved kaldstart ugjevn og høres ikke helt frisk ut. Alt dette bare av og skifte termostat, kan det ha noe me motortemp å gjøre? Fikk max ca 65 grader tidligere, får nå 85-90.

Utlogget Granaune

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 14
Sv: WJ 2.7 CRD stopper ved mye pådrag
« Svar #7 på: Ti.,19,Juli,2016,22,49 »
Fant et innlegg på et forum med samme problem, eller har funnet flere men kanskje dette som stemmer best.

http://www.jeepforum.com/forum/f310/crd-code-p1130-fuel-rail-pressure-sensor-1303277/#/forumsite/20623/topics/1303277?page=1

Hans problem var for mye olje som ble sugd igjennom innsug og klusset til luftmengdemåler, oljenivå hos meg er riktig.  hmmm  ::)

Utlogget fiskern

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 612
Sv: WJ 2.7 CRD stopper ved mye pådrag
« Svar #8 på: On.,20,Juli,2016,11,16 »
camshaft position sensor blir ikke påvirket av kjølevann temp.
80-90 grader er normal kjølevann  temperatur .
luftmengde måler feil ,er en av de mest vanlige feil på morderne dieselmotorer
du kan prøve å rense den med bremserens eller lignende
hvis du ikke finner noe feil ,bytt begge  cam sensor og luft mengdesensor de er ikke skrekkelig dyre.
http://www.ebay.com/itm/Jeep-Grand-Cherokee-WJ-WG-2-7-CRD-Camshaft-sensor-NTY-02-04-/391449094418?hash=item5b242f2912:g:tvIAAOSw0QFXDP2Z
http://www.ebay.com/itm/BOSCH-MASS-AIR-FLOW-Sensor-MAF-Jeep-Grand-Cherokee-II-2-WJ-WG-2-7L-2001-2005-/151896149015?hash=item235db74c17:g:EtUAAOSwstxVB92s&vxp=mtr
« Siste redigering: On.,20,Juli,2016,11,32 av fiskern »

Utlogget Granaune

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 14
Sv: WJ 2.7 CRD stopper ved mye pådrag
« Svar #9 på: To.,21,Juli,2016,13,20 »
Derfor jeg ønsket og få opp motortemp, litt på kant me bare 70 grader synes jeg :)

Har bestilt begge sensorer så begynner med det og håper på det beste. Kommer vell om 1-2 uker.

Utlogget Svensson

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 436
Sv: WJ 2.7 CRD stopper ved mye pådrag
« Svar #10 på: On., 3,August,2016,18,27 »
Hei. Jeg var borti noe svært lignende her tidligere i år. Da var det fuel pressure sensoren i bakkant av railen. Byttet denne og da ble alt bra igjen. Hadde samme tullet med at den stoppet ved for my gasspådrag.


delenummer: 6110780149
« Siste redigering: On., 3,August,2016,18,30 av Svensson »
04 WJ 2,7 Overland: 2,5" OME, JKS-trackbar, 265/70 x 17 Mickey Thompson Baja MTZ,
ION Alloy style 171.
Byggetråd:
http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,7315.0.html

Utlogget Granaune

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 14
Sv: WJ 2.7 CRD stopper ved mye pådrag
« Svar #11 på: To., 4,August,2016,21,41 »
Har tenkt på fuel pressure sensor siden dag 1, men ikke byttet denne enda. Er mange som har prøvd det men har ikke gjort noen forskjell. Du tenker på trykkreguleringsventil i bakkant av railen, sant? Søkte litt om denne, stemmer bra med symptomene jeg har på min jeep. Kan jeg bruke delenummeret du nevnte hos Mercedes forhandler?

Utlogget Svensson

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 436
Sv: WJ 2.7 CRD stopper ved mye pådrag
« Svar #12 på: To., 4,August,2016,23,24 »
Husker ikke helt om du kan bruke det delenummeret hos mercedes, men her har du link på ebay http://www.ebay.com/itm/MERCEDES-DIESEL-CDI-OM-611-612-00-COMMON-RAIL-PRESS-VALVE-SENSOR-REAR-BOSCH-/200948268291?hash=item2ec9733d03:m:mehjPqCi-QuWTI_DsWzeu_g&vxp=mtr


Ser at jeg fikk ikke samme feilkoder som deg, men samme symtom.
P0115
P0380
P1499
P1130
04 WJ 2,7 Overland: 2,5" OME, JKS-trackbar, 265/70 x 17 Mickey Thompson Baja MTZ,
ION Alloy style 171.
Byggetråd:
http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,7315.0.html

Utlogget Granaune

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 14
Sv: WJ 2.7 CRD stopper ved mye pådrag
« Svar #13 på: Lø., 6,August,2016,13,18 »
Har da skiftet cam sensor og luftmengdemåler, ble ikke bedre. Skiftet også lufttemp sensor i samme slengen. Tror fortsatt problemet ligger i diesel slangene noe sted, var det jeg holdt på med før problemet først kom. Fikk slettet feilkoder etter cam sensor skifte, men har fått feilkode P0340 (cam sensor) igjen..?

Så nå er det feilkode P0340 og P1130 som ligger inne, tror kanskje P1130 kommer av noe feil/lekkasje på diesel systemet som bilen tror er fuel pressure sensor, muligens?

Venter på orginale diesel slanger som er ferdig bøyd og med endekoblinger med nye o-ringer som jeg bestilte forige torsdag. Skifter også dieselfilter samtidig da, har tro på at systemet blir helt tett og problemet borte, ganske flat de o-ringene som står der nå..

Leste på et forum igår om folk med samme problem, der flere nevnte at bilen ikke kuttet før 3 gir og oppover, testet dette og det stemte. Blir kanskje ikke noe skikkelig trykk på systemet før den begynner og dra skikkelig, kjører ut første og andre gir helt til 4000rpm, girer da til 3 og begynner og dra, etter ca 1-2 sek kutter den, bygger vell opp mer trykk i høyere gir? kjører jo ut de 2 første rimelig fort..


Utlogget Svensson

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 436
Sv: WJ 2.7 CRD stopper ved mye pådrag
« Svar #14 på: Lø., 6,August,2016,14,07 »
P1130 er drv ventilen. Denne gir ofte følgefeil som ikke har "noe" med saken å gjøre. Jeg fikk feil på glødereleene mine. Godt mulig det er dårlige o-ringer, men har fortsatt tro på diesel trykk sensoren. Enkel å skifte. Trenger ikke ta av noen andre deler for å komme til.
04 WJ 2,7 Overland: 2,5" OME, JKS-trackbar, 265/70 x 17 Mickey Thompson Baja MTZ,
ION Alloy style 171.
Byggetråd:
http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,7315.0.html