Skrevet av Emne: How to: Oppgradere instrumentene Cherokee XJ  (Lest 2347 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
How to: Oppgradere instrumentene Cherokee XJ
« på: Sø.,15,Mai,2016,11,22 »
Dette innlegget er skrevet om min -87 Jeep Cherokee 4,0 men er også valid for andre motoralternativer og årsmodeller opp til 1992.

Av èn eller annen grunn har Jeep bestemt at ett av de viktigste instrumentene i en Jeep Cherokee XJ 4,0 er drivstoffmåleren. I tillegg kom mange av de første bilene med varsellamper i stedet for målerinstrumenter på oljetrykk, temperatur og lading. Komplett instrumentbord ble etter hvert standard på Cherokee, med unntak av på de billigste modellene.


Hvis du ønsker å gjøre en slik konvertering så må du finne et instrumenthus fra før 92, med BLÅ plast bak. Fra 92-> ble plasten HVIT, og speedometeret ble elektrisk. I tillegg, hvis du går fra varsellamper til måleinstrumenter må du bytte sensor på oljetrykk og kjølevæske.


Plastramma rundt instrumentene sitter fast med 4 skruer: 2 over instrumentene, 1 over lysbryter og 1 over sigarettenner. Mulig du må demontere radio for å få dekslet løst, det må jeg på min, så er ramma klipset fast rundt senterkonsollen. I tillegg sitter det et deksel under rattstammen som er klipset på plass. Har du justerbart ratt så senker du det til nederste posisjon for enklere tilgang.

Videre på bildet ser du at selve instrumenthuset er skrudd med 4 skruer, i tillegg til 2 skruer til ute på venstre side, ved varsellampene.


Så vipper du instrumenthuset forsiktig ut. Du må demontere speedometervaieren for å få det helt ut, det har en "trykknapp" på vaieren for å få trekt den ut av festet på huset. på bildet ser du nå 2 strømkontakter, en hvit til venstre og en svart midt i bildet. Disse to drar du ut av instrumentbordet, og huset er helt løst. Du ser også at jeg løsnet bryterpanelene under instrumenthuset for lettere tilgang.


Montering er motsatt. 2 strømplugger, og speedometervaier. Så er det bare å skru sammen.

Mitt nye instrument kom fra en -91 og hadde grå omramming. Denne byttet jeg lett ut med det gamle svarte når jeg hadde begge instrumenthusene ute. Husk å sjekke alle pærer og alle varsellamper mens du har alt ute. Varsellampene har litt forskjellig plassering på forskjellige instrumenthus, så jeg vil anbefale å fylle "alle" pæreholdere i instrumentbordet med de du har igjen fra det gamle bordet.


Det fantastiske med disse bilene er at ledningsnettet er likt på alle utgaver. Det vil si at det nye instrumentbordet fungerer uten flere modifikasjoner, (med unntak av om du må bytte sensorer til oljetrykk og motortemperatur.) Plug 'n play.

Husk også å melde fra til forsikringsselskapet ditt om endret kjørelengde på instrumentet.
« Siste redigering: Sø.,15,Mai,2016,11,35 av HardKåre »
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje