Skrevet av Emne: LØST - Fusking, TPC og f.. oldemor  (Lest 1611 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Xerion

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 41
LØST - Fusking, TPC og f.. oldemor
« på: Fr., 1,April,2016,11,04 »
Hei

Jeg ser det er mange som har lignende symptomer (fusking, ujevn tomgang ettertenning osv.) som jeg hadde på min Wrangler TJ. Så derfor legger jeg ut litt om den feilen som jeg fant hos meg.
Kort oppsummert så var det TPC sensoren som har lurt meg hele tiden.

Fusking på alle turtall, feil tenining, ujevn tomgang osv. var symptomene.

Følgende ble utført uten bedring:
- Byttet Tennplugger og ledninger
- Byttet Rotor
- Byttet TPC sensor
- Byttet IAC sensor
- Lett meg halvt ihjel etter falsk luft
- Sjekket innsprut og bensin filter
- m.m

Så kom vendepunktet. Jeg kjøpte et billig ODBII bluetooth adapter fra Kina og fikk synca denne med telefonen.
Her var det ingen feilmeldinger, MEN jeg stusset over at verdiene fra Throttle Position, ikke fulgte faktisk gasspådrag.
Tenkte første det det billige Kina adapteret som kødda med meg, siden sensoren var relativt ny, men bestemte meg for å verifisere det.

Jeg tok ut sensoren og målte pott'et på alle mulige måter, og samtlige målinger var bra!, Når jeg monterte sensoren derimot var det f... oldemor dukket opp..
sensoren fulgte med opp, men ble hengende igjen på toppen av pådraget!

Ikke rart bilen fusker! for det er nettopp denne sensoren ECU'n bruker for timing av innsprut, tenning og bensinmengde!!

Vel sensoren som var bestilt fra USA, var "riktig"  type, men den passer ikke. Den er for grunn, slik at staget som kommer inn fra spjellet "bånner" og da går ting trått.
Ny sensor er montert, bestilt fra Aarnes amerikanske bildeler og den var 4mm dypere!!

Bilen går nå som en drøm!

Bård L


Utlogget jope

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 213
Sv: LØST - Fusking, TPC og f.. oldemor
« Svar #1 på: Fr., 1,April,2016,11,11 »
supert at du legger ut løsning :) :). (ofte blir spørsmålene stilt ved problemer, men svarene/løsningene aldri skrevet inn.)