Skrevet av Emne: How-To: Bygge om mekanisk vifte til ekstra el-vifte.  (Lest 4903 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget jeep92

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 54
How-To: Bygge om mekanisk vifte til ekstra el-vifte.
« på: Sø., 6,Mars,2016,15,03 »
hei

tenkte og legge ut en diy om hvordan en enkelt kan bytte ut viskose koblingen som blir drevet av motoren. til elektrisk vifte fra en volvo v70 850 1995-1999 med 2 hastigheter.
hva oppnår en med el vifte kontra viskosekobling.
- bedre kjøling. mer effektiv når motor er på tomgang.
- mer hp og bedre mpg(i6 4.0l). ikke mye men litt.
- letter oppstart
-oppnår driftstemperatur fortere.
- standard vifte (viskose kobling) målt til 1800 cmf. volvo vifte 3000 cfm.


deler og verktøy du trenger.
-volvo v70 vifte . brukt 200kr
-volvo 2 speed rele. brukt 50kr
-termostat giver og termostat adapter fra biltema. dette for 1 hastighet. der du bytte selv om viften skal kun gå i lav hastighet eller høy hastighet. bruker kun ett vanlig rele. 40 amp med sikring
- bmw 316 m40 termostat bryter. 91-99 grader. dette for 2 speed til volvo rele. her må du kjøpe Adapter for vanntempgiver hos biltema og gjenge denne opp etter gjengene på sensoren.
-ledninger  100 ink koblinger(kabel sko).
- strips 10 stk
- hammer.
- kabelsko tang
- avbiter tang
-13 mm fastnøkkel.
-8 mm fastnøkkel
-1 stk jeep cherokee xj. 2.5 eller 4.0

kan hver jeg har glemt noe.^^
blir oppdatert.

Moderator edit: Byttet tittel
« Siste redigering: Lø.,12,Mai,2018,03,43 av jeep92 »

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Nice...

Kobler du opp slik at vifta går på Low speed med tenning, og high speed når motoren blir varm...? Hva bruker du bryter i bilen til, å tvangskjøre high speed? Eller går vifta kun når motoren har fått temperatur, så kan du tvangsstyre high speed?

Jeg forsto ikke helt den BMW 316 m40-motor... Jeg har en AMC242-motor... :P

Ser at Biltema sensor 61-589 har tilkoblingspunkt 95-90c.
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget Pettersen

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 419
Flott writeup, setter den som sticky :) OK om jeg endrer litt på tittelen? Tenkte How-To: Bygge om mekanisk vifte til ekstra el-vifte.
Trude: 98 XJ 2.5 med 2" heving, og 31". D30 Aussie Locker, C8.25 LSD <-- For tiden i dvale...

Jenny: 90 XJ 4.0, lekebil. Ribba for interiør og unødvendig utstyr, 2" heving, 31" BFG Mud. Snart 35"...

Celine: 97 ZJ 4.0, NP242, ARB fanger og sperrer, 31".

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
How-To: Bygge om mekanisk vifte til ekstra el-vifte.
« Svar #3 på: Ti.,13,September,2016,15,35 »
Så til en 242 så anbefaler du BMW 80/88 på nedre slange? On 88/off 80? Hvor kjøper du brytere, og hvilket adapter bruker du for å koble bryteren inn i radiatorslangen? Har bare manuell bryter på kjølevifta mi om dagen...


Sent from my iPhone using Tapatalk
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget jeep92

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 54
Sv: How-To: Bygge om mekanisk vifte til ekstra el-vifte.
« Svar #4 på: Ti.,29,November,2016,21,43 »

vifter som passer jeep cherokee xj bensin og diesel.
-volvo v70 850 1995-1999. 16".el vifte. en viftekåpe vil redusere støy og falsk luft. 3000 cfm
- Wolksvagen sharan 2000-2010. 12". el vifte.----------\\----------------------------. jeg bruker 2 stk av disse og syns det funket best. 1 stk er på 2500 cfm . bygd om til 2 speed.

2 speed rele
-volvo v70 850 serien.

2 speed bryter.
-80 low speed 88 high speed bryter, sitter på bmw sin 3 serie eller m43-m44 motorene. kan kjøpes ny på ebay for rundt 300 nok. eller brukt for 50-100 kr. er plassert på passasjer siden av radiatoren.
til denne trenger du vanntemperatur adapter fra biltema. den på 38 mm. denne anbefaler jeg og montere på nedre radiator slange(eller i radiatoren) for de som har bensin utgaven.

adapteren(den for vanntemperatur giver. 38mm nedre 34mm øvre) fra biltema må gjenges opp til m14x1.5. nærmeste bilverksted gjør dette gratis så lenge du har forboret med 12mm.

- for bensin utgaven funker dette best med en motorad termostat på 88 grader. viftene starter riktig med den termostaten. instrumentet viser rundt 100c(99-101)
- stant superstat  termostat på 91 grader funker også bra men viftene starter noe senere. instrumentet viser rundt 102c(102-104). 102-103c er på første oppstart på viftene etter bilen har vert i fart. neste oppstart av viftene vil de starte på 101. jeg bruker denne.

på 180 fahrenheit termostat (de med diesel) vil jeg tro at viften starte rundt 83 grader øvre radiatorslange og rundt 88-90 på nedre radiatorslange. dette startet 4.0 literen på med 180 fahrenheit termostat. kan være det starter noe senere eller tidligere på diesel. 


slure vifte 700 cfm idle. 2000 cfm på 1800 omdr.

edit: redigert tekst.


« Siste redigering: Lø.,12,Mai,2018,03,40 av jeep92 »