Skrevet av Emne: Varme i kupe WJ  (Lest 3770 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Grandch

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 14
Varme i kupe WJ
« på: On., 6,Januar,2016,11,21 »
Heisann. Sliter med å få opp varmen i kupeen på min WJ. Trudde det var det kjente problemet med spjeldene i kanalene, men de var like hele og fungerte som de skulle. Noen som har tips? Kjølesystemet ble renset for ca en måned siden, uten noe forskjell på før og etter denne operasjonen...  Det er jævli kaldt å kjøre til jobb nå om dagene...☃

Utlogget aslemjoen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 90
Sv: Varme i kupe WJ
« Svar #1 på: On., 6,Januar,2016,12,56 »
Årsmodell og utstyrsmodell?
Vet at det har vært problemer med spjeldene på disse, men da på Limited og Overland....?
Wrangler JKU, 2013
Grand Cherokee 2,7 CRD 2003 - solgt.
Grand Cherokee Laredo 3,1 2001 - "solgt til Gjendisige"

Utlogget cat-vi

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: Varme i kupe WJ
« Svar #2 på: Fr., 8,Januar,2016,09,06 »
Når du skriver at spjeldene er like hele og fine, har du åpnet opp og sett på de? Har samme problemet på min 00' Limited, har rensa varmeregisteret uten at det hjalp noe nevneverdig, får ikke opp noen feilkode på dette systemet som skal tilsi at spjeldene ikke går helt til åpen eller stengt stilling, så jeg tror kanskje spjeldene lekker allikevel og hadde tenkt å kikke inn i elende. Har forstått det slik at  når de bygde bilen så begynte de med et varmeapparat og bygde en bil rundt dette, ditto arbeid å demontere, men at det lar seg gjøre å gå inn om hanskerommet med en bajonett sag og operere derfra, noen som har utført denne jobben her? Jeg har en 04' overland som blir veldig god og varm (kjørte i -16°C her om dagen og trengte ikke å ha full varme på apparatet) varmeapparatet er vel det samme på de to bilene så det skal være mulig å få en god varm 00' limited.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Varme i kupe WJ
« Svar #3 på: Fr., 8,Januar,2016,15,56 »
Disse jobbene er utførlig diskutert og dokumentert på youtube og div. forum.
Gjelder også det kirurgisk inngrep. Søk på WJ blend door fix o.l. Det selges ymse kit.
Vanlig løsning er f.eks. å miste muligheten for separat fører og passasjer-justering av klima, i bytte mot å slippe å demontere dashbord (gjelder Limited/Overland).
Noen klarer å demontere og montere dashbord osv. på en dag inkl., bytte av varmeregister, spjeld, evt. spjeldmotor osv.
Det er mange måter og løsninger og svar disse problemene.
Husk det kan også være recirc door og ikke bare blend door som er defekt.

Her en ribbet WJ osv.
« Siste redigering: Fr., 8,Januar,2016,15,58 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget cat-vi

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: Varme i kupe WJ
« Svar #4 på: Fr., 8,Januar,2016,18,28 »
Å herre bevares, skal vel være ganske godt drilla i den jobben for å greie dette på en dag :) tror nok det i tilfelle blir å operere meg inn fra hanskerommet.

Utlogget terje pedersen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 52
Sv: Varme i kupe WJ
« Svar #5 på: Lø., 9,Januar,2016,14,59 »
Har en liten lekkasje i varmeregisteret mitt så denne jobben skal gjøres til våren/sommeren.  Bytter da blend doors osv når alt først er i deler.

Utlogget Grandch

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 14
Varme i kupe WJ
« Svar #6 på: Sø.,10,Januar,2016,19,27 »
2001 limited jeg har, blend dørene er i orden, minimalt med varme som kommer ut, 2 timers kjøring, og jeg hadde fortsatt en "iskrans" rundt frontruta. Finner f.... Ikke hvor feilen ligger.

Og nå, toppen av det hele fikk jeg kontaktproblemer i vifta den dagen det var 26 minus hær
« Siste redigering: Sø.,10,Januar,2016,19,30 av Grandch »

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Varme i kupe WJ
« Svar #7 på: Sø.,10,Januar,2016,23,52 »
Hva viser motortemperaturmåler da?
Rens av varmeregister samt montering av 88 graders termostat (samt ta ut sikring til el-kjølevifta så den ikke går kontinuerlig) funker fint vinterstid.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Grandch

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 14
Varme i kupe WJ
« Svar #8 på: Ma.,11,Januar,2016,10,29 »
Motortempen er fin på den. Har vel 82?? Graders termostat på den. Skal bytte den da.  Tar du ut sikringen? Vil ikke motoren gå varm med litt belastning da?

Utlogget cat-vi

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: Varme i kupe WJ
« Svar #9 på: Ma.,11,Januar,2016,10,54 »
Vinters tid så går nok dette helt greit, om det hadde vært mulig å justert opp temp. innslag på el. vifte på en enkel måte så skulle jeg ha montert 88 grd. termostat selv, tror motoren tåler dette helt fint, diesel forbr. en liten aning ned. Men tror ikke du vil helbrede varmeapparatet i bilen din med dette, jo da, jeg skjønner at 88 grd. er varmere en 82 grd. men stikk fingeren i 82 grd. så er det jævlig varmt, 88 grd. er bare litt varmere en jævlig varmt :) men for all del, nå er det jo en enkel affære å bytte termostat og flytte på sikringa to ganger i året så det er da overkommelig.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Varme i kupe WJ
« Svar #10 på: Ma.,11,Januar,2016,11,09 »
Originaltermostat er 80. Men finnes i 82 også.
Jeg har brukt 88 gr om vinteren i mange år (men bruker originalpakninga da jeg syns den passer bedre).
Men skikkelig varmt blir det bare om varmeregisteret er rent. Og blend doors er OK.
Kanskje noe elektronikk som kan svikte også på Limited/Overland.

Kun om man drar tung henger i bakker så må man sette inn sikringa til el-vifta igjen (forutsatt at viskosevifta er OK da).
Noe jeg fikk erfare da jeg dro en drøyt 2 tonns bilhenger opp til fjellet i desember.
Glemte å sette inn sikringa først, oppdaget det når nåla var godt over 100 grader.
Med sikringa inne vil jo el-vifta gå stort sett hele tiden med 88 gr termostat så da går vinninga fort opp i spinninga for vanlig kjøring.

Fikk også for høy temp for noen år siden da jeg tok piruetter på isen = høyt turtall og ingen kjølende fartsvind.
Så ja det ideelle hadde vært en termostatbryter til el-vifta med ca 90 grader innslagspunkt istedenfor 85-86 eller hva det nå er originalt.
Kanskje det går an å koble inn en ekstra motstand eller noe, med bryter.
Men den styres vel av ECU eller lignende.
« Siste redigering: Ma.,11,Januar,2016,11,20 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Varme i kupe WJ
« Svar #11 på: Ma.,11,Januar,2016,16,00 »
Ble sinnssyk forskjell på varmen fra varmeapparatet på min XJ når jeg byttet fra 80 til 88 grader i allefall.. Fra mildt til full sommer.
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget cat-vi

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: Varme i kupe WJ
« Svar #12 på: Ma.,11,Januar,2016,16,51 »
Å såpass ja, ja men da er det jo vært et forsøk.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Varme i kupe WJ
« Svar #13 på: Ti.,12,Januar,2016,14,50 »
Vil ikke si det ble sinnsyk forskjell hos meg, men merkbart iallefall.
Den sinnsyke forskjellen kom etter systemrens av kjølesystemet.
Men skulle ha begrenset meg til å rense bare varmeregisteret. Ble veldig mye trykk på kjølesystemet da jeg kjørte et par dager med systemrensen på.
Skulle nok ha kjørt uten termostat for å få bra gjennomstrømming.
Måtte skylle gjennom systemet mange ganger med rent vann og litt kjøring.
Kanskje ikke så bra å fylle kaldt vann på en varm motor...  Burde nok ha fylt varmt vann på.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Grandch

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 14
Varme i kupe WJ
« Svar #14 på: Ti.,12,Januar,2016,20,25 »
Passer termostater fra biltema på 3,1 litern? Skal uansett innom i morgen, så det hadde jo vært perfekt...