Skrevet av Emne: Sterkeste WJ  (Lest 3410 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget jijensen

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 7
Sterkeste WJ
« på: Ma.,21,Desember,2015,10,02 »
Hei!

Da er det 1 år siden jeg måtte avskilte min ZJ -94 5.2 pga rust!
Har på dette året kjørt Passat....herregud.. Så nå er det påtidet med "ny" Jeep. Går for noe litt nyere, WJ. Lurer på hvilket årstall jeg skal gå for. Vil jo helst ha Bensin, men kan gå for 2.7D også. Hva mener dere er "safe" valg? :-)

Utlogget fiskern

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 612
Sv: Sterkeste WJ
« Svar #1 på: Ma.,21,Desember,2015,14,35 »
etter 1 år med wj 2,7 crd er jeg kjempefornøyd,mercedes motor å girkasse 0,8 på mila langtur rundt literen på småkjøring
har vært tungstartet i kaldt vær ,så ny diesel pumpe er bestilt .kommer på 3600 ,inklusiv frakt + moms.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Sterkeste WJ
« Svar #2 på: Ma.,21,Desember,2015,20,25 »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget cat-vi

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: Sterkeste WJ
« Svar #3 på: Ti.,22,Desember,2015,21,00 »
Fikk seg nok en bra bil han som kjøpte den til 99500,- men det var noe galt med br.st. ventilene trodde selger, og den måtte fikses for å være kjørbar.

Utlogget cat-vi

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: Sterkeste WJ
« Svar #4 på: On.,23,Desember,2015,08,20 »
V8 bensin blir jo aldri feil om man ikke bryr seg så mye om drivstoff kostnader, har ikke erfaringer med denne motoren selv men med så lavt effekt uttak på en såpass stor motor så bør den vel holde til Dovre faller. Hadde tidligere en XJ med 4.0 l bensin, grei motor som fungerer godt sammen med automatkassa, litt tørst og ikke alt for mye dreiemoment men går helt OK. 3.1 td har en frynsete rykte men er til mitt forbruk en helt grei motor. Har nå hatt en 04' med 2,7 crd i en uke, jo da, motoren går silkemykt sammen med girkassa fra Mercedes, i forhold så er det en del mer driv i 2,7 liter'n ved f.eks forbikjøringer en 3,1 td, litt mindre dieselforbruk men ikke så himmla stor forskjell, mindre motor støy naturligvis. Meeen, sant skal sies, 2,7 har mye mer "turbolag" en 3,1. Ved sakte kjøring av vei og manøvrering/rygging med henger vil jeg si at 3,1 liter'n er en bedre egnet motor med girkasse som jeg synes fungerer bedre til dette formålet da den har et bedre vrimoment ved lavere turtall, 2,7 liter'n må ha mer snurr for å få beveglse i kjerra om man krøker i en henger. 3,1 liter'n har så lite turbolag at jeg har ved flere anledninger mistenkt den for å være uten turbo :) Men for den som bruker WJ'n som en hvilke som helst SUV så er vel 2,7 crd å foretrekke.

Utlogget terje pedersen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 52
Sv: Sterkeste WJ
« Svar #5 på: On.,23,Desember,2015,11,03 »
Hadde XJ før med 4.0 HO motor og etter å ha fått fikset alle sensorfeil var dette en fin motor. Litt tørst men fin i en lett XJ. Nå har jeg en 2000WJ med 4,7 V8 som ikke er noe tørstere på småkjøring enn XJen var.  Artig motor

Utlogget aslemjoen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 90
Sv: Sterkeste WJ
« Svar #6 på: Lø.,26,Desember,2015,20,18 »
Har selv en 2001 wj 3.1 TD som er omprogrammert til ca 175/180 hk. Dette fungerer såpass fint at jeg ikke har noen som helst problemer med å anbefale det. Sammen med flushing av automatkasse virker det som det er slik det egentlig SKAL være :-).
Ryktet kommer av at dens "lillebror" ikke klarte å holde tempen nede, med tilhørende sprukne topper.
Kan ikke huske å ha sett alt for mange 3.1 med sprukne/overhalte topper til salgs?
Min har akkurat trillet 200.000 km.
Wrangler JKU, 2013
Grand Cherokee 2,7 CRD 2003 - solgt.
Grand Cherokee Laredo 3,1 2001 - "solgt til Gjendisige"

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Sterkeste WJ
« Svar #7 på: Lø.,26,Desember,2015,20,25 »
Ikke minst må montering av "mystery switch" nevnes for 3,1TD.
Det blir bokstavelig talt en ny bil, når man slipper den noe ubekvemme støyen fra motoren over 2000 rpm.
Men får utnyttet motorens brukbare dreiemoment isteden. Særlig med omprogrammering av ECU.
Med mystery switch innkoblet blir det plutselig en komfortabel og støysvak bil å dra på langtur med eller trekke henger med.
Særlig i kombinasjon med cruise control som er lite morsomt å bruke uten mystery switch, så lenge veien ikke er strak og horisontal hele veien.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget RS

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 43
Sv: Sterkeste WJ
« Svar #8 på: Ti., 5,Januar,2016,19,55 »
Ikke minst må montering av "mystery switch" nevnes for 3,1TD.
Det blir bokstavelig talt en ny bil, når man slipper den noe ubekvemme støyen fra motoren over 2000 rpm.
Men får utnyttet motorens brukbare dreiemoment isteden. Særlig med omprogrammering av ECU.
Med mystery switch innkoblet blir det plutselig en komfortabel og støysvak bil å dra på langtur med eller trekke henger med.
Særlig i kombinasjon med cruise control som er lite morsomt å bruke uten mystery switch, så lenge veien ikke er strak og horisontal hele veien.

Hei

Har du bruksanvisning / oppskrift for å montere mystery switch ? hadde vert gøy å  prøve :) er enig at det er litt støy i 80-90

Roger

Utlogget aslemjoen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 90
Sv: Sterkeste WJ
« Svar #9 på: Ti., 5,Januar,2016,20,55 »
Da er det med tungt hjerte å fortelle at min 2001 GC havnet i grøfta i mellomjula, med påfølgende kondemnering.
Jeg er nå på utkikk etter en "ny" (Grand Cherokee) JEEP!!!
Et spørsmål til flere av dere.
Utgaven med 2,7 liter diesel Mercedes).....har den Mercedes automat?
Er dette tilfelle for enkelte eller alle.....eller ingen?

Takker for svar.

PS - tar imot tips om biler som ligger for salg :-)

Asle
Wrangler JKU, 2013
Grand Cherokee 2,7 CRD 2003 - solgt.
Grand Cherokee Laredo 3,1 2001 - "solgt til Gjendisige"

Utlogget cat-vi

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: Sterkeste WJ
« Svar #10 på: Ti., 5,Januar,2016,22,40 »
2,7 crd har Mercedes 5 trinns automat, det gjelder vel alle det.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Sterkeste WJ
« Svar #11 på: On., 6,Januar,2016,01,48 »
Hei

Har du bruksanvisning / oppskrift for å montere mystery switch ? hadde vert gøy å  prøve :) er enig at det er litt støy i 80-90

Roger

Hvis du søker på mystery switch på hovedsiden til ZJ, WJ her så får du ca 20 treff.
Det ligger en del info spredd, husker ikke på sparket hvilken tråd som har mest om selve monteringen men om du har tid å pløye igjennom dem så får du nok svar på det meste.

Opprinnelsen for "mystery switch" er jo at automatkassens lock-up funksjon på 3,1TD av en eller annen grunn er enten feilprogrammert eller med vilje lagt til innkobling på ca 120 km/t (75 mph) som jo er relativt ubrukelig for folk flest. Det normale er jo ca 75 km/t.
Fordelen med mystery switch mot vanlig lock-up er at man har full manuell kontroll over lock-up funksjonen og kan utnytte motorens dreiemoment som om det var en manuell kasse. Både i 3. gir og 4. gir (overdrive). Og dermed slipper masse unødvendig turtallshysteri, spesielt når man kjører på cruise control f.eks. Og turtallet ved jevn hastighet går også ned et par hundre rpm.
Ulempen er at man kan glemme å slå av lock-up når man senker hastigheten eller må bremse og da blir det fort litt lavt turtall kan man si, siden automatkassen ikke girer ned som normalt med lock-up innkoblet.
Og ligger man i lav hastighet på 3. gir med lock-up innkoblet og gir full gass så kobler gjerne kickdown inn og det er ikke bra når lock-up er innkoblet. Det blir et kraftig rykk i drivverket siden det ikke er noen convertersluring tilstede.

Man kan skille mellom basismontering og løsning for "viderekomne".
Basismonteringen er relativt enkel og krever bare en 33 ohms motstand. noen ledninger og krympeslanger, en enkel bryter og evt. en strømtyv.

For de viderekomne innebærer løsningen et rele/kretskort osv. som gjør at lock-up automatisk kobler ut når man bremser, evt. slipper gassen helt. Samt under en viss hastighet.
Det står mere om dette i noen av de trådene du vil finne.
Jeg har bare basismontering (hatt i 3 år), men har liggende det som trengs for viderekommen installasjon. Tar det en gang jeg gidder  :)
« Siste redigering: On., 6,Januar,2016,02,03 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget cat-vi

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: Sterkeste WJ
« Svar #12 på: On., 6,Januar,2016,09,09 »
Fikk denne oppskriften fra "Chryslercrap", funker fint.

Når du har koblet deg på ledningen fra PCM så trekker du den inn i kupeen og lodder inn en 33ohm motstand en plass på ledningen før du kobler den til en bryter (en helt enkel av/på bryter)


Ledning nr.2 blir da fra bryteren og rett til jord, jeg jordet på innerskjermen med en vanlig rund kabelsko.

 

Viktig, ikke prøv dette før du har fått tak i en 33ohm motstand, ellers vil automaten gå i nødmodus.
Første steg, lokaliser PCM på venstre innerskjerm, den sitter mellom sikringsboks og br.kraftforsterker. Fjern en del av isoleringen/tapen rundt ledningene på kontakten i midten. (Det er 3 store kontakter på PCM)

Ledningen du skal koble deg inn på er grønn med lys-blå stripe.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Sterkeste WJ
« Svar #13 på: Ma., 2,Desember,2019,11,21 »
Fikk denne oppskriften fra "Chryslercrap", funker fint.

Når du har koblet deg på ledningen fra PCM så trekker du den inn i kupeen og lodder inn en 33ohm motstand en plass på ledningen før du kobler den til en bryter (en helt enkel av/på bryter)


Ledning nr.2 blir da fra bryteren og rett til jord, jeg jordet på innerskjermen med en vanlig rund kabelsko.

 

Viktig, ikke prøv dette før du har fått tak i en 33ohm motstand, ellers vil automaten gå i nødmodus.
Første steg, lokaliser PCM på venstre innerskjerm, den sitter mellom sikringsboks og br.kraftforsterker. Fjern en del av isoleringen/tapen rundt ledningene på kontakten i midten. (Det er 3 store kontakter på PCM)

Ledningen du skal koble deg inn på er grønn med lys-blå stripe.

Skal den motstanden ha noen spesielt effektklasse?
Finner 0,25W, 1 W og 2W på nett.
Har nok liggende en motstand. Jeg fikk vel 2 stk fra deg for 7 år siden  :) Men finner ikke den andre sånn på sparket.
Men de var jo ganske små da.
Skulle sjekke for en annen WJ-eier. Men stripene sier vel ingenting om effektklassen.

Tigermagna la ut en link til 33k ohm 0,25W motstand i en annen tråd. Men antar det skal være 33 ohm da, og at det bare var feil link.

Her er 33 ohm 1W

https://www.amazon.com/Watt-Carbon-Film-Resistor-Ohm/dp/B072TNTMTF

Det finnes jo også 5W og 10W men de er jo mye større og firkantet.
Som avbildet lengre opp her. Var det dine bilder eller fra chryslercrap?
« Siste redigering: Ma., 2,Desember,2019,11,27 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.