Skrevet av Emne: Gode tips til hvordan sjekke om topp/pakning gåen 2,5td  (Lest 3299 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Jeepxjr

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 56
Gode tips til hvordan sjekke om topp/pakning gåen 2,5td
« på: To., 3,Desember,2015,01,17 »
Hei hvordan sjekke om toppene eller pakningen er gåen på jeep cherokee 2,5td,syntomene jeg har er at den drikker en halv liter vann ca pr uke, tempen er normal,kan det være noe annet som er gåe eller er det topp/pakning.takker for svar

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Gode tips til hvordan sjekke om topp/pakning gåen 2,5td
« Svar #1 på: To., 3,Desember,2015,12,25 »
Ser olja fin ut? Ingen "peanøttsmør" i ventildekslet? Ser kjølevæska fin ut? Ingen oljefilm? Ser eksosen fin ut?  Ikke lys/grå? Har du trykk i kjølesystemet? Funker varmeapparatet som det skal?

Regner med du har sjekket for utvendig lekkasje. Sjekk om du kan ha innvendig lekkasje i kupeen fra varmeapparatet.
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget Jeepxjr

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 56
Sv: Gode tips til hvordan sjekke om topp/pakning gåen 2,5td
« Svar #2 på: Fr., 4,Desember,2015,01,34 »
Hei takk for tipsene. varmeaparatet varmer godt ingen unormal eksos og olja ser fin og sort ut da.er trykk i kjølesystemet men koker ikke over bobler litt. oljefilm skal jeg sjekke.har ikke funnet noen lekasjer.har hørt at det skal være noen måte og teste hver topp på disse har googla og finner ingen sider hvordan man gjør dette? Takker for svar

Utlogget Eikland

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 16
Sv: Gode tips til hvordan sjekke om topp/pakning gåen 2,5td
« Svar #3 på: Fr., 4,Desember,2015,13,42 »
Hei!

Hvis det er snakk om en halv liter kjølevæske i uka, er vel dette i overkant til at det kan være snakk om toppakning...?

Høres mer ut som en lekkasje i kjølesystemet. Om du har mulighet å parkere under tak eller i garasje sjekk om det drypper fra radiator eller kjøleslanger. Legge papp e.l. under er også mulig...
ZJ 96, 5.2 V8
JKU 14, 2.8 CRD

Utlogget Jeepxjr

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 56
Sv: Gode tips til hvordan sjekke om topp/pakning gåen 2,5td
« Svar #4 på: To.,21,Januar,2016,10,24 »
Da har jeg vært en tur på verksted og fått vite at jeg har unormalt overtrykk i kjølesystemet,har hørt at det skal være en måte og sjekke hvilken topp som er gåen med en inspeksjons luke på siden av toppene stemmer dette? er det noen som har oppskriften på hvordan dette skal gjøres for og finne ut hvilken topp/pakkning som er gåen??
så lurte jeg på om det er samme topper på en chrysler voyager 2,5td 1995mod

takker for svar

Utlogget Rusty Flake

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 16
Sv: Gode tips til hvordan sjekke om topp/pakning gåen 2,5td
« Svar #5 på: On.,27,Januar,2016,20,47 »
Hallo.Har ikke prøvd selv,men for å finne defekt topp ville jeg:Parkert/jekket bilen så motoren er vannrett-Tatt av dynamo/vannpumpereima-
Skrudd av vannsamlingsrøret som ligger oppå alle topplokkene.
Så er det bare å starte,og se om det bobler ekstra mye fra vannkanalen på en av toppene.
Bør nok ikke kjøre motoren så altfor lenge i denne tilstanden,så den ikke koker.

Utlogget Jeepxjr

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 56
Sv: Gode tips til hvordan sjekke om topp/pakning gåen 2,5td
« Svar #6 på: Lø.,23,April,2016,15,52 »
Hallo.Har ikke prøvd selv,men for å finne defekt topp ville jeg:Parkert/jekket bilen så motoren er vannrett-Tatt av dynamo/vannpumpereima-
Skrudd av vannsamlingsrøret som ligger oppå alle topplokkene.
Så er det bare å starte,og se om det bobler ekstra mye fra vannkanalen på en av toppene.
Bør nok ikke kjøre motoren så altfor lenge i denne tilstanden,så den ikke koker.


Dette tipset funket kjempebra takk :-)
Har nå begynt og demontert og sliter veldig med bolten som sitter på eksosmanifoilten eksosen/turboen er i veien er det noen gode tips på hvordan jeg skal komme til denne bolten det er kun den som skal til nå for og få av toppene

Takker og bukker for svar

Utlogget Jeepxjr

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 56
Sv: Gode tips til hvordan sjekke om topp/pakning gåen 2,5td
« Svar #7 på: Ma.,20,Juni,2016,17,30 »
Da er toppene byttet bilen funker  :) men lurte på hvor nåla på temp måleren skal stå når motoren er varm?husker når jeg kjøpte bilen stod tempratur måleren litt lenger opp i forhold til nå er det noen som vet om tempen er på normal nå eller er den for lav? legger ved bildet.




Takker for svar

Utlogget jeep92

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 54
Sv: Gode tips til hvordan sjekke om topp/pakning gåen 2,5td
« Svar #8 på: Lø., 2,Juli,2016,08,27 »
motoren din er på 82(180f) grader på det bilde. ut fra hva termostater du kan(skal) ha på disse så ser det riktig ut.  du har nok en termostat som åpner på 80 grader