Skrevet av Emne: Ikke EU-godkjent pga. manglende rammenr. på rammen? Se her  (Lest 9554 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Redwrangler

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 136
  • Jeep Wrangler TJ 1999
Ikke EU-godkjent pga. manglende rammenr. på rammen? Se her
« på: Lø.,26,September,2015,09,41 »
Hei.

Leste litt i forskriftene for PKK som alle verksteder som utfører PKK skal følge og fant følgende:
https://lovdata.no/static/SF/sf-20090513-0591-01-05.pdf?timestamp=1440570953000

På side 2 under avsnitt 0.2. står det: "Visuell kontroll av understellsnummer innpreget i ramme/karosseri
Understellsnummer innpreget i ramme/karosseri kontrolleres mot fabrikasjonsplate og vognkortet"

Skråstreken i avsnittet betyr "eller" og Wrangler bilene har jo både ramme og karosseri. Derfor må det tolkes som at det holder at det nummeret er preget inn i karosseriet. Og på TJ (ihvertfall min) finnes nummeret flere steder på karosseriet, blant annet under forsetet på gulvet og under panseret på brannveggen. Jeg ringte til vegvesenet og fikk dette bekreftet og verkstedet slettet idag anmerkningen om visning hos trafikkstasjon ang manglende rammenr. Håper dette kan være til hjelp for dere andre som har fått samme problem. Bruk dokumentet jeg linker til over.

RW

Utlogget Redwrangler

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 136
  • Jeep Wrangler TJ 1999
Sv: Ikke EU-godkjent pga. manglende rammenr. på rammen? Se her
« Svar #1 på: On.,30,September,2015,14,36 »
Rammenummeret må være innpreget og det holder ikke at det er preget i plate som er naglet fast i karosseriet fikk jeg høre nå. Noen som vet om et sted der rammenr. er preget inn i karosseriet (ikke ramme)?


Utlogget PålR

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 18
Sv: Ikke EU-godkjent pga. manglende rammenr. på rammen? Se her
« Svar #2 på: On.,30,September,2015,23,39 »
Jeg har altså samme problemet og sånn jeg forstår det blir det å bestille time på lokal trafikkstasjon, og de vil prege inn nummeret der borte etter at de har sett over.
Dette skulle ikke være noe problem da de viser forståelse for at et svakt innpreget rammenummer kan forsvinne bak rust, dritt og tectyl osv..etter så mange år.
Håper at det går så greit som det virker som !

Jeg må fikse noen flere mangler før jeg kommer så langt at jeg tar den med dit, men kan jo melde fra om åssen det går etter hvert

MEN om noen kan melde om et eksakt sted å lete etter det originale rammenummer hadde det vært supert, gjerne om noen har mulighet til å ta et bilde av det?
Har ikke funnet så mye om dette på nett, men noen viser til at det skal være på venstre side av bilen bak karosserifestet på ramma. Kan det stemme?
Wrangler TJ '97

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Ikke EU-godkjent pga. manglende rammenr. på rammen? Se her
« Svar #3 på: To., 1,Oktober,2015,08,34 »
Kommer helt an på bilen det... Her fant jeg det på min XJ. Forskjerm førerside.
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget PålR

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 18
Sv: Ikke EU-godkjent pga. manglende rammenr. på rammen? Se her
« Svar #4 på: To., 1,Oktober,2015,15,53 »
Fint å se et bilde, selv om det kan være forskjell på XJ og TJ osv. selvsagt  8)
Får skrape ekstra godt der også og se om det skjuler seg noe..
Wrangler TJ '97

Utlogget PålR

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 18
Sv: Ikke EU-godkjent pga. manglende rammenr. på rammen? Se her
« Svar #5 på: Sø., 8,November,2015,22,07 »
Til info oppdaterte jeg akkurat min garasjepost om chassisnummer på TJ med bilde av plassering.
Jeg letet overalt på nettet etter et bilde som faktisk viste plassering uten hell - så kanskje dette kan være til hjelp for fremtidige mangellapper om manglende chassisnummer ;)

http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,14044.msg76327.html#msg76327
Wrangler TJ '97

Utlogget Redwrangler

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 136
  • Jeep Wrangler TJ 1999
Sv: Ikke EU-godkjent pga. manglende rammenr. på rammen? Se her
« Svar #6 på: To.,26,November,2015,21,32 »
Idag fant jeg faktisk rammenummeret  Det var akkurat der det skal være: På ramma midt under høyre passasjer dør. Skrapa litt og det kom frem. Ganske svakt preget inn.

Noen som har erfaring med å få biltilsynet til å prege inn nytt rammenummer dersom man har fra før? Tenker at det kan være greit å ha et som er tydeligere..

RW

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Ikke EU-godkjent pga. manglende rammenr. på rammen? Se her
« Svar #7 på: Fr.,27,November,2015,16,48 »
Det går greit. Er bare å bestille time å få gjort. Finner du det gamle rammenr så vet de jo at det er rett ramme.
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje